روند مصرف آب در کشورمان بسیار زیاد است به‌گونه‌ای که سالانه 90 میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود این در حالی است که میزان بارش‌ها در کشور یک‌سوم متوسط جهانی است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، ایران کشوری است که در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و میزان بارندگی‌های کشور از متوسط جهانی پایین‌تر است.
 
بررسی روند بارندگی‌ها نشان می‌دهد که در 50 سال اخیر از میزان بارش‌های کشور کاسته شده و این به معنای آن است که امکان تأمین آب کاهشی شده است.
 
طبق اعلام «فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب ایران سالانه 110 میلیارد مترمکعب آب در کشور تولید می‌شود.
 
آب تولیدی که از بارش برف‌وباران به دست می‌آید به آب تجدیدپذیر معروف است. در خصوص سرانه آب تجدیدپذیر شاخصی وجود دارد که نشان می‌دهد یک منطقه در شرایط پایدار وضعیت آبی قرار دارد یا ندارد.
 
بر این اساس چنانچه این شاخص کمتر از یک هزار و 700 مترمکعب برای هر نفر در سال باشد؛ یعنی وارد تنش آبی شده‌ایم و اگر پایین‌تر از هزار مترمکعب برای هر نفر در سال باشد، به این مفهوم است که با کمبود آب مواجه خواهیم بود.
 
قاسم‌زاده می‌گوید: در مجموع به طور سالانه حدود 110 میلیارد آب در کشور تولید می‌شود که بر اساس شاخص بین‌الملل باید برای 40 درصد آن برنامه‌ریزی شود؛ اما آنچه در حال حاضر شاهد هستیم این است که بیش از 90 میلیارد مترمکعب آب در کشور به مصرف می‌رسد.
 
سخنگوی صنعت آب ادامه می‌دهد: از سوی دیگر در طول نیم‌قرن اخیر، تبخیر و تعرق کشور حدود 21 درصد افزایش یافته است که باعث کاهش آب در دسترس و تشدید محدودیت‌ها می‌شود.
 
این روند نشان‌دهنده آن است که کشور ما در بخش مصرف آب، بسیار دست‌ودل‌بازانه عمل می‌شود که تداوم این موضوع می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد؛ البته نباید فراموش کنیم که در چند سالی است که کشور با پدیده تغییر اقلیم هم روبرو شده که اثر مستقیمی بر منابع آب دارد.
 
تغییر اقلیم سبب شده روند بارش‌ها در کشور متفاوت باشد، در حالی که برخی مناطق پربارش‌اند و برخی دیگر شاهد بارش‌های ناچیز هستند.
 
سخنگوی صنعت آب کشور در این باره می‌گوید: تغییرات اقلیمی می‌تواند بر دسترسی به منابع آب از جمله آب‌های سطحی و زیرزمینی تأثیر بگذارد؛ این امر می‌تواند بر تأمین آب برای مقاصد شرب، صنعت و کشاورزی تأثیر بگذارد و نیاز به تغییر استراتژی‌های مدیریت آب و برنامه‌ریزی توسعه زیرساخت‌ها ایجاد کند.
 
قاسم‌زاده تاکید کرد: کشورمان حدود 250 میلیمتر بارش دریافت می‌کند که این میزان یک‌سوم بارش جهانی است؛ به همین دلیل ایران جزو مناطق خشک و نیمه‌خشک محسوب می‌شود.
 
بنا بر این گزارش برای آنکه تأمین آب در کشور همواره انجام شود، نیاز است که همگان مدیریت مصرف به‌خصوص در بخش آب را جدی گرفته و مصارف خود را کنترل کنند.
 
تابستان امسال وضعیت مصرف آب به‌گونه‌ای بود که سخنگوی صنعت آب درباره آن گفته بود: هر روز شاهد پیک‌های مصرف بودیم.
 
وزارت نیرو باهدف تشویق مردم به رعایت مصرف آب طرح برخورد با مشترکان بد مصرف آب را در دستور کار خود قرارداد تا به‌این‌ترتیب مشترکان را به رعایت مصرف تشویق کند.

لینک کوتاه
روند افزایشی مصرف بی‌رویه آب کاهش بارش‌ها کشور

اخبار مرتبط

نظرات شما