کشورهای عراق، نیجریه و جمهوری کنگو در پی تصمیم آنگولا برای خروج از عضویت اوپک، بر پایبندی و تعهد خود به این گروه، تاکید کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از اوپک، برونو ژان ریچارد ایتوآ، وزیر هیدروکربن کنگو در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما حمایت قاطع خود را از وحدت و انسجام در قلب اوپک و اوپک پلاس تکرار می‌کنیم. هر کدام از اعضای این گروه خواه آفریقایی باشد یا غیرآفریقایی، نقش ضروری در دستیابی به اهداف مشترک ما و حفظ تعادل بازار جهانی نفت ایفا می‌کند.
 
آنگولا در پی اختلاف بر سر سهمیه تولید خود، پنجشنبه گذشته اعلام کرد از اوپک خارج می‌شود و تعداد کشورهای عضو این گروه، به 12 کشور کاهش یافت و تردیدهایی را نسبت به انسجام اوپک برانگیخت. اوپک و متحدانش در پی کاهش حدود 20 درصدی قیمت نفت در مدت سه ماه گذشته، قصد دارند کاهش تولید جدیدی را در سه ماهه نخست سال 2024 اجرا کنند.
 
سایر کشورهای عضو اوپک برای جلوگیری از هرگونه گمانه زنی، در آخر هفته گذشته بیانیه‌های عمومی منتشر کردند.
 
هاینکن لوکپوبیری، وزیر نفت نیجریه، در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس گفت: ما در تعهد خود به اهداف اوپک، مصمم هستیم و در عین حال فعالانه با این سازمان، برای پرداختن به نگرانی‌هایی که نه تنها در داخل محدوده کشورمان بلکه در سراسر قاره منعکس می‌شود، تعامل داریم.
 
نیجریه هم مانند آنگولا، با رهبران اوپک بر سر سهمیه تولید خود در سال 2024 اختلاف نظر داشت، اما به نظر رسید که این مشکل در نشست 30 نوامبر این گروه حل شد.

لینک کوتاه
کشور اوپک تولید نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما