وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر سرعت بالای مصرفکنندگی کشور در حوزه انرژی و تشریح مشکلاتی که در آیندهای نزدیک در تامین آن با سرعت فعلی ایجاد خواهد شد و صنعت خودرو را به بنبست خواهد رساند، آدرس درست و اصلی در این صنعت را تمرکز بر خودروهای برقی دانسته و از تلاش و برنامهریزی وزارت صمت برای توسعه برقیسازی خودروها خبر داد.
به گزارش نسیم اقتصاد، عباس علیآبادی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در حوزه خودرو، آسیبشناسیها صورت گرفته، تاکید کرد: در ابتدا باید مشخص شود که انتظارات از صنعت خودرو چیست؟ انتظاراتی که رهبری، دولت و مردم دارند و برای پاسخ به اینها چه ملزوماتی نیاز است و چگونه میتوان این انتظارات را برآورده کرد تا بر اساس آن، بتوان اولویتها را مشخص کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: واقعیت این است که در حوزه صنعت خودرو به سمتِ بنبست اساسی، در حرکت هستیم. این بنبست در حوزه سوخت و البته انرژی است؛ علیرغم اینکه از بزرگترین تولیدکنندگان و صاحبان منابع انرژی هستیم، چنانچه قرار باشد با شدت فعلی در حوزه انرژی مصرفکننده باشیم، به زودی به شرایطی خواهیم رسید که دیگر امکان تامین آن فراهم نخواهد بود و در این زمینه به مشکلات جدی بر خواهیم خورد؛ چرا که شدت انرژی در کشور ما به دلایل مختلف، بیش از همه استانداردهای مصرف دنیاست.
وی افزود: بر اساس برنامهریزیها اگر قرار باشد سالانه، دو میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید و هر ساله به خودروهای موجود اضافه شود، با مسیر صعودی که مصرف سوخت خودروها در پیش دارد و با اضافه شدن مصرف بنزین خودروهای جدید، مصرف بنزین در کشور افزایش قابل ملاحظهای خواهد داشت؛ چنانچه قرار باشد هر خودروی جدید حداقل پنج لیتر در روز به مصرف بنزین کشور اضافه کند (که بهقطع برای خودروهای کار بیشتر از اینهاست)، به 10 میلیون لیتر سوخت بیشتر نیاز است؛ بنابراین پس از پنج سال، بایستی حدود 50 میلیون لیتر به مصرف فعلی روزانه اضافه کنیم؛ این نیاز به سوخت قرار است از کجا تامین شود؟
مقام عالی وزارت صمت خاطرنشان کرد: بنابراین دنیا به سمت برقی شدن در حرکت است؛ در این شرایط، آدرس اصلی برای صنعت خودرو و راهکار درست، برقی شدن خودروهاست؛ چرا که حتی از منبع برق خورشیدی و سایر منابع انرژی، نیز میتوان برای تامین برق استفاده کرد.
علیآبادی تاکید کرد: امروز وزارت صمت تلاش میکند با برنامهریزی برای توسعه برقیسازی خودروها، علاوه بر اینکه تاثیر زیست محیطی بسیار خوبی ایجاد و مشکلات محیط زیستی را برطرف کند، بر موضوع انرژی و ذخیرهسازی آن نیز باید تمرکز داشته باشد. البته همه مشکلات آلودگی هوا ناشی از دود منتشره خودروها نیست؛ بلکه زمانی که نزدیک به 140 میلیون لیتر سوخت در یک روز در سطح کشور سوزانده میشود، این حجم احتراق، گرما در فضا هم ایجاد میکند که این افزایش گرما، شرایط اقلیمی را برهم میزند و شرایط ترمودینامیکی هوای شهرها را مختل میکند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
در جستجوی منابع سوخت خودرو، کره جنوبی پیشتاز ساخت نوعی موتور احتراقی است که با هیدروژن... 13 خرداد 1403
روز گذشته ( 7 خردادماه) اولویتبندی اولین دور از فروش خودروهای برقی مشخص و وجوه بلوکه... 8 خرداد 1403
امکان وکالتی کردن حساب مشتریان بانک کارآفرین برای ثبتنام در سامانه یکپارچه خرید... 30 اردیبهشت 1403
بانک تجارت امکان وکالتی کردن سریع و غیرحضوری حساب، برای ثبتنام خودروهای برقی وارداتی... 30 اردیبهشت 1403
در حال حاضر اطلاعات 5 خودروی برقی در سامانه جدید عرضه خودروهای برقی بارگذاری شده و طبق... 30 اردیبهشت 1403
پژوهشگر حوزه اقتصاد و انرژی از مصرف سوخت 2 برابری خودروهای داخلی نسبت به سرانه میانگین... 29 اردیبهشت 1403
طی سالهای اخیر، حضور خودروهای برقی در خیابانها رشد سریعی داشته و از آنجا که... 26 مهر 1402
نظرات شما