مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: تقریبا با 10 هزار میلیارد تومانی که اخیرا پرداخت شده، تاکنون 122 هزار میلیارد تومان واریز شده است. اما هنور حدود 33 هزار میلیارد تومان هنوز از مطالبات گندمکاران باقی مانده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، علیقلی ایمانی، مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور، در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تعیین تکلیف پرداخت معوقه‌های گندم‌کاران گفت: این عدم پرداخت بهای گندم و کلزا به یک قصه پر غصه برای کشاورزان تبدیل شده است. مدت زمان زیادی از تحویل گندم به دولت می‌گذرد و هنوز مطالبات کشاورزان تسویه حساب نشده است.

 
وی ادامه داد: تقریبا با این 10 هزار میلیارد تومانی که اخیرا پرداخت شده، تاکنون 122 هزار میلیارد تومان واریز شده است. اما هنور حدود 33 هزار میلیارد تومان هنوز از مطالبات گندمکاران باقی مانده است که قول داده‌اند به تدریج تا پایان مهر این میزان پرداخت شود. این تاخیر از 7 ماه گذشته است، یعنی 7 فروردین ماه 1402 برداشت گندم شروع شده و الان به آبان نزدیک می‌شویم. این تاخیر برای گندمکاران که کشاورزی سنتی و معیشتی دارند و توان اقتصادی بالایی ندارند، در این شرایط سخت اقتصادی و اقلیمی که تولید را برایش دشوار کرده، درست نیست.
 
ایمانی افزود: ما نمی‌خواهیم به وضعیت مالی دولت ورود بکنیم ولی در مجموع باید تدبیری اندیشیده شود. دولت می‌دانست که بالاخره 7 فروردین گندم وارد سیلوهای می‌شود، پس بایستی منابعش را  نیز تامین کنند. می‌توانستند از اقداماتی مانند متمم بودجه، تغییر ردیف بودجه و استفاده از منابع سیستم بانکی یا بانک مرکزی استفاده کنند، تا تاخیر اینقدر طولانی نشود. دیگر کشاورزان به وعده‌ها باور نمی‌کند و می‌گویند که ما اعتمادی به اظهارات نداریم.
 
ایمانی در مورد اهمیت مصرف گندم گفت: کشور به گندم نیاز دارد و قوت غالب مردم است. هیچکس نمی‌تواند بگوید نان مصرف نمی‌کنم، مگر اینکه بیمار باشد و پزشک تجویز کرده باشد. همه جمعیت ما به نان نیاز دارند و اگر روزی تعللی در توزیع نان به وجود بیاید، فاجعه‌ای در کشور رخ خواهد داد. لذا باید حداقل برای این کالای اساسی یک تدبیری اندیشیده شود. هم مجلس و هم دولت باید ورود کنند، چون این تاخیرات اثر سوء دارد.
 
وی افزود: در حال حاضر، اکثر کشاورزان مراجعه می‌کنند و ما هم می‌گوییم کشت را عقب نیندازید، اگر شده با قرض یا وام سیستم بانکی وام، زمان کشت را از دست ندهید. به گفته خود متخصصان جهاد کشاورزی هر روز تاخیر در کشت، در عملکرد تاثیر منفی دارد. الان در مناطق سردسیر کشت شروع شده و درمناطق معتدل همه در تدارک نهاده مانند بذر و کود هستند. در خواست ما به عنوان یک تولیدکننده، کشاورز و زارع این است که مسئولین امر روی این قضیه تدبیر بکنند و شرایطی را به وجود بیاورند که کشاورز تا این حد ناراضی نشود.
 
ایمانی در مورد اعلام نرخ مصوب گندم توسط وزیر گفت: نرخ گندم در 22 شهریور در شورای قیمت‌گذاری مصوب شد و طبق قانون، وزیر کشاورزی ملزم به ابلاغ نرخ پس از یک هفته در تصویب در شورا است، در حالیکه وزیر  قول داده تازه اوایل هفته آینده این نرخ را اعلام کند. هنوز هم نمی‌دانیم همان نرخ مصوبه شورا اعلام می‌شود یا تغییر می‌کند. منتظر هستیم هفته آینده ببینیم همان نرخ است یا خیر؟ به صورت غیررسمی نرخ اعلام شده 19 هزار و 500 تومان است و امیدواریم همین میزان اعلام شود.
 
 مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور در مورد اختلاف قیمت مصوب و قیمت اعلامی متخصصان گفتند: 21 هزار و 500 تومان قیمت اعلامی متخصصان بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی 46.7 درصد است. اما به این منظور در شورای قیمت گذاری مصوبه‌ای گذرانده شد که در شرایط فعلی این میزان 30 درصد را محاسبه می‌کنیم تا اسفندماه، چنانچه تورم کاهشی بود که هیچ، ولی اگر بالای 30 درصد بود ما به التفاوت آن محاسبه و لحاظ می‌شود.

لینک کوتاه
گندم‌کاران دولت نرخ مصوب بنیاد ملی گندمکاران

اخبار مرتبط

نظرات شما