معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه دولت برای کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن از 23 درصد به 18 درصد خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، هادی عباسی در حاشیه امضای تفاهم بانک مسکن و صندوق توسعه ملی در مورد برنامه دولت برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن و افزایش وام مسکن ملی گفت: با تدابیر دولت نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن از 23 درصد به 18 درصد کاهش یافته که مابه‌التفاوت این نرخ از محل سرمایه‌گذاری ارزی صندوق توسعه ملی در بانک مسکن انجام می‌شود.
وی افزود: قدم دیگر پلکانی کردن اقساط بانک مسکن است که تصویب شده برای نهضت ملی مسکن در دو سال اول قسط این وام‌ها 5.6 میلیون‌ تومان باشد و افزایش میزان اقساط از سال سوم شروع شود تا متقاضیان بتوانند با حداقل حقوق کارگری اقساط طرح نهضت ملی مسکن را بپردازند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: گام دیگر در مورد وام مسکن روستایی است که میزان آن از 200 میلیون به 350 میلیون تومان افزایش یافت و همچنین تعداد وام‌ها از 200 هزار فقره به 350 هزار فقره رسید که می‌تواند در نوسازی بافت فرسوده روستایی و وام مسکن روستایی کمک کند و نرخ وام‌های روستایی برای روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر 5 درصد در نظر گرفته شده است و تاکنون 350 هزار فقره وام روستایی به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده که فرایند پرداخت آن آغاز شده است.
عباسی گفت: مسئله بعدی تأمین زمین برای مسکن ملی است که از چند جبهه پیگیری می‌شود. در شهرهای جدید طرح هادی روستا و از محل بازنگری طرح هادی روستا و همچنین به موازات شهرک‌سازی 50 شهرک جدید در دست احداث است که البته این غیر از شهرک‌های ساحلی در نظر گرفته شده است و مراحل نهایی تصویب این شهرک‌های در شورای عالی معماری و شهرسازی در حال طی شدن است.ژ
وی افزود: علاوه بر آن در تهاتر با مالکان زمین و الحاق زمین به محدوده شهرها در حال انجام است که بخشی از زمین‌های نهضت ملی از این طریق تأمین می‌شود. همچنین تسهیلات مسکن هم برای مسکن انفرادی و هم انبوه‌سازی و مسکن روستایی و نیز واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و زمین نیروهای مسلح از جمله این موارد است که به موازات هم پیگیری می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر زمین به استعداد ساخت 2 میلیون واحد مسکونی در کشور فراهم شده که در مراحل مختلف قرار دارد برخی از زمین‌ها در مرحله آماده‌سازی است در برخی موارد تخصیص زمین به متقاضیان در مواردی صدور پروانه ساخت و برخی نیز خدمات زیربنایی و روبنایی برای 2 میلیون واحد مسکونی آماده می‌شود که تعدادی از این واحدها آماده شده و حتی در برخی از موارد مردم از آنها استفاده می‌کنند.
وی افزود: جریان ساخت مسکن در نهضت ملی با قدرت پیگیری می‌شود.
عباسی در مورد باز شدن سایت ثبت‌نام نهضت ملی گفت: سیاست وزارت راه این است که افرادی که قبلاً ثبت‌نام شده‌اند ساماندهی شوند و ثبت‌نام جدید بعد از ساماندهی افراد موجود انجام می‌شود. برای دهک‌های یک تا چهار وام‌های ارزان‌قیمت در نظر گرفته می‌شود که برای دهک یک و دو مبلغ 400 میلیون تومان وام 2 درصد و برای دهک سه و چهار 300 میلیون تومان وام 2 درصد 15 ساله در نظر گرفته‌ایم.
وی همچنین در مورد مسکن معیشت‌محور عنوان کرد: در هفته بهزیستی در تفاهم با سازمان بهزیستی قرار شد برای مسکن معیشت‌محور برای خانوارهای تک معلول 100 میلیون و برای خانوارهای 2 معلول 200 میلیون تومان بلاعوض پرداخت شود.
 

لینک کوتاه
دولت کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی

اخبار مرتبط

نظرات شما