در دهه 90 ساخت مسکن در کشور به حدود 200 تا 300 هزار واحد مسکونی در سال رسید در حالی که نیاز سالانه کشور حدود یک میلیون واحد مسکونی بود، با این حال دولت سیزدهم با اجرای طرح نهضت ملی مسکن ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال را از همان ابتدای فعالیت خود آغاز کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، مسکن مهم‌ترین و بیشترین و سهم را در سبد معیشت خانوار دارد و این موضوع باعث شده در کلان‌شهرها بخش بیشتری از بودجه خانوار را به خود اختصاص دهد. در دهه 90 ساخت مسکن به حدود 200 تا 300 هزار واحد مسکونی در سال رسید در حالی که نیاز سالانه کشور حدود یک میلیون واحد مسکونی بود. زمانی که عباس آخوندی، در دولت یازدهم و دوازدهم وزیر راه و شهرسازی شد، پروژه‌های اجرا شده در حوزه مسکن توسط دولت‌های قبل را پرچالش خواند و طرح مسکن مهر را مزخرف نامید، اما خود هم در زمینه گامی برنداشت، به طوری که کارشناسان معتقدند بحران مسکن به دلیل انفعال وی در بخش مهم مسکن بوده است.
 
ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال شعار دولت سیزدهم بود که بر اساس گفته‌های محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن با توجه به اینکه اکنون میانه عمر دولت هستیم از پروژه عقب نیستیم و دولت سیزدهم بر وعده مسکنی ایستاده است.
 
آن‌طور که کارشناسان و فعالان مسکن می‌گویند سالانه حدود یک میلیون تقاضا در بخش مسکن وارد می‌شود. همچنین با توجه به اینکه 6 میلیون خانوار در کشور مستاجر ساخت مسکن می‌تواند هم بر بازار اجاره تاثیر مستقیم بگذارد و هم تورم این بخش را کنترل کند؛ اما نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد به میزان اقساط است که ممکن است برای برخی خانوارها سنگین باشد. از این رو دولت سیزدهم ساز و کاری را تعیین کرد تا متقاضیان بتوانند از این پروژه ملی بهره‌مند شوند.
 
اکنون سقف بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن کاهش یافته و به 5 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است؛ این در حالی است که دولت هزینه‌های زمین را از متقاضیان دریافت نمی‌کند و برای ساخت هر واحد مسکونی مبلغ 550 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کند.
 
شرط ثبت‌نام
 
یکی از شروط اصلی ثبت‌نام برای دریافت مسکن در طرح نهضت ملی این است که متقاضیان نباید دارای واحد مسکونی باشند که جزییات آن توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است؛ همچنین قبلاً نیز نباید از تسهیلات خرید مسکن استفاده کرده باشند، به طور معمول این طرح متعلق به کسانی است که درآمد بالایی ندارند.
 
با این شرایط ابتدا تسهیلات مسکن برای طرح نهضت ملی تنها 450 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که بازپرداخت آن 20ساله بود؛ به این ترتیب متقاضیان این تسهیلات باید تا 20 سال هر ماه هشت میلیون و 700 هزار تومان به‌عنوان اقساط وام به بانک پرداخت می‌کردند، اما در ادامه با تصمیم شورای پول و اعتبار، درصد سود این وام به 18 درصد کاهش پیدا کرد و از طرف دیگر مبلغ این تسهیلات هم به 550 میلیون تومان افزایش یافت.
 
پلکانی شدن وام مسکن، اقساط 8.5 میلیونی را به 5.7 میلیون تومان کاهش داد و باز هم این رقم به پنج میلیون و 900 هزار تومان رسید تا در مرحله دوم 2 میلیون و 600 هزار تومان از رقم اقساط کم شود. کاهش 2 میلیون و 600 هزار تومانی اقساط در مجموع کمک زیادی به معیشت متقاضیان خواهد کرد.
 
اقساط 5 میلیون و 900 هزار تومانی
 
بررسی‌ها نشان می‌داد که میزان اقساط وام مسکن نسبت به میزان درآمد متقاضیان بالاست، از این رو اقداماتی از سوی دولت سیزدهم انجام شد تا این شرایط تسهیل شود.
 
بر اساس فرمول قبلی متقاضیان باید طی 20 سال، 240 قسط به مبلغ هشت میلیون و 488 هزار تومان پرداخت می‌کردند، اما با تصمیم دولت قرار شد اقساط وام 550 میلیون تومانی طرح نهضت ملی مسکن با روش پلکانی محاسبه شود.
 
هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه پرداخت اقساط در بازپرداخت آن در دو سال نخست ماهانه، حدود پنج میلیون و 900 هزار تومان تعیین شده است، گفت: قسط‌ها از سال سوم پلکانی خواهد شد.

لینک کوتاه
دولت نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

نظرات شما