مصرف جهانی گندم به سمت بزرگ‌ترین کاهش سالانه خود در دهه‌های اخیر مواجه است زیرا تورم بی سابقه مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها را در بحبوحه ناامنی غذایی، مجبور به استفاده کمتر و جایگزینی غلات با موارد ارزان‌تر می‌کند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، مصرف کنندگان در جهان ممکن است در نیمه دوم سال 2022 حتی با قیمت‌های بالاتر گندم مواجه شوند زیرا واردکنندگان که تاکنون محموله‌های خریداری شده چند ماه قبل را با قیمت‌های ارزان‌تر عرضه می‌کردند، هزینه‌های مربوط به زمانی که قیمت گندم در ماه می به بالاترین حد خود در دهه گذشته رسید را جبران می‌کنند.
 
تحلیلگران، تاجران و آسیابانان می‌گویند که مصرف جهانی گندم در ماه‌های جولای تا دسامبر می‌تواند 5 تا 8 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد که بسیار سریع‌تر از رکود یک درصدی وزارت کشاورزی ایالات‌متحده است.
 
کاهش تقاضای گندم برای خوراک دام در اروپا و چین وجود دارد. ارین کولیر، اقتصاددان در سازمان خواربار و کشاورزی ملل‌متحد گفت که تقاضای گندم برای مصرف انسان نیز در کشورهای واردکننده کلیدی در سراسر جهان کاهش یافته است.
 
بر اساس گزارش رویترز، قیمت‌های بالا نگرانی‌های مربوط به امنیت غذایی را در بخش‌هایی از آسیا و آفریقا که کشورها قادر به تأمین منابع کافی از بازار بین‌المللی نیستند، افزایش داده است. پس از تهاجم روسیه به اوکراین و آب‌وهوای نامساعد در کشورهای صادرکننده، قیمت غلات را به بالاترین حد خود رساند و میلیون‌ها نفر با افزایش هزینه‌های غذایی و ناامنی مواجه شدند.
 
در اندونزی، دومین خریدار بزرگ گندم در جهان، مصرف در پنج ماهه اول سال 2022 کاهش یافته است و انتظار می‌رود کاهش بیشتری داشته باشد. آخرین باری که قیمت آرد گندم به میزان قابل توجهی افزایش یافت، مصرف اندونزی 4.5 درصد کاهش یافت.
 
برزیل، بزرگ‌ترین بازار گندم ایالات‌متحده، شاهد کاهش بیش از 3 درصدی خرید در دوره ژانویه تا ژوئن بود. در ویتنام، یکی از بازارهای با رشد سریع خوراک دام در جهان، برنج جایگزین گندم شده است.

لینک کوتاه
افزایش قیمت جهانی گندم

اخبار مرتبط

نظرات شما