با وجود وعده و وعیدهای دولت سیزدهم در خصوص تغییر و بهبود شرایط صنعت خودرو و قطعه سازی، اما مطالبات قطعهسازان رو به افزایش است در حالی که هنوز تصمیمی از سوی دولت اتخاذ نشده است.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از قطعه نیوز: نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور، گفت: خودروسازان مبلغ 75 هزار میلیارد تومان به قطعهسازان بدهکار هستند و هنوز این مبلغ پرداخت نشده است. به عبارت دیگر، نقدینگی قطعهسازان، توسط خودروسازان بلوکه شده است و قطعهسازی در حال حاضر، شرایط مطلوبی ندارد.
مهدی مطلبزاده در خصوص وضعیت قطعهسازان در دولت سیزدهم و امید به بهبود شرایط آنها، اظهار کرد: چندین ماه است که دولت سیزدهم شروع به کار کرده است ولی متاسفانه، هنوز تصمیماتی از سوی دولتمردان، برای بهبود شرایط قطعهسازان گرفته نشده است و دود عواقب قیمتگذاری دستوری به چشم قطعهسازان میرود.
وی افزود: شرکتهای خودروسازی، دولتی هستند و زیانهای سهامداران آنها را دولت متقبل شده است. ولی مطالبات قطعهسازان، روند افزایشی دارد و در حال حاضر، حجم مطالبات قطعهسازان از خودروسازان به بیش از 70 هزار میلیارد تومان رسیده است.
این فعال صنعت قطعهسازی، تصریح کرد: حدود 25 هزار میلیارد تومان از مبلغ 70 هزار میلیارد تومانی که مطالبات قطعهسازان از خودروسازان است، از طریق خرید دین و اوراق گام و قراردادهای سه جانبه با بانکها تعیین تکلیف شده است. ولی هنوز این مبلغ به قطعهسازان پرداخت نشده است.
نقدینگی قطعهسازان توسط خودروسازان بلوکه شده است و قطعهسازی در حال حاضر شرایط مطلوبی ندارد
مطلبزاده، تاکید کرد: 45 هزار میلیارد تومان مطالبات قطعهسازان از خودروسازان است که از سررسید مبلغ 15 هزار میلیارد تومان آن، گذشته است و هنوز پرداخت نشده است.
وی تصریح کرد: نقدینگی قطعهسازان توسط خودروسازان بلوکه شده است و قطعهسازی در حال حاضر، شرایط مطلوبی ندارد.
تخصیص ارز برای قطعات خودرو به سختی انجام میگیرد
نایب رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور در پاسخ به این پرسش که خودروسازان دو محصول جدید شاهین و تارا در خط تولید دارند و سهم قطعهسازان داخلی از این دو محصول سایپا و ایران خودرو چقدر است؟ گفت: خودرو تارا یک افتخار برای صنعت خودروسازی کشور است و 92 درصد از قطعات این خودرو از ابتدای تولید آن، ساخت داخل کشور است.
مطلبزاده، اظهار کرد: درصد بالایی از ساخت خودرو شاهین نیز مربوط به تولید داخل است. ولی اگر مطالبات قطعهسازان توسط خودروسازان پرداخت نشود، قطعهسازان در راستای تامین نقدینگی و ساخت قطعات با مشکل روبهرو خواهند شد.
وی، افزود: حدود 10الی 15 درصد قطعات مورد نیاز خودروهای تارا و شاهین از خارج از کشور تهیه میشود و ایران خودرو سایپا درخصوص تامین ارز آن با مشکل روبهرو هستند و تخصیص ارز توسط دولت برای تهیه قطعات مورد نیاز این خودروها به سختی انجام میگیرد.
مطلبزاده در پایان، بیان کرد: این مشکلات موجود در صنعت خودروسازی و قطعهسازی، تنها مربوط به خودروسازان نیست بلکه به علت تصمیمات حاکمیتی است که گریبانگیر صنعت قطعهسازی کشور، شده است.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
طی سال گذشته فقط دو خودروساز دولتی بیش از یکمیلیون دستگاه خودرو تولید کرده و همین... 11 اردیبهشت 1403
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کرده است و... 2 اردیبهشت 1403
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ظرفیت خالی پتروشیمیها از 27... 26 فروردین 1403
در حالی که در نخستین جلسه قرارگاه مسکن، آمار صدور پروانه ساخت 123 هزار واحد اعلام شده... 19 فروردین 1403
به رغم ارسال گزارش از سوی دولت، ایران در فهرست سیاه (کشورهای غیرهمکار) باقی ماند و... 5 اسفند 1402
مقام معظم رهبری شاخصههای مهمی برای تحقق تمدن نوین اسلامی مشخص کردند که دولت سیزدهم... 23 بهمن 1402
یک میلیون و 300 هزار بشکه در این دولت به تولید نفت کشور اضافه شده است که این منجر به افزایش... 24 دی 1402
وزیر نیرو با اشاره به اینکه از پنج شرکت ایرانی فعال در سد و نیروگاه راغون تاجیکستان... 9 دی 1402
نظرات شما