در حالی که در نخستین جلسه قرارگاه مسکن، آمار صدور پروانه ساخت 123 هزار واحد اعلام شده بود، تا پایان سال 1402 این آمار از مرز 250 هزار واحد عبور کرد و بدین ترتیب دولت مردمی سیزدهم رکوردار نوسازی مسکن در بافت فرسوده شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی پانزدهم فروردین امسال در دیدار سران قوا، جمعی از مسوولان و کارگزاران نظام و چهره‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فرمودند: «دولت کنونی خوشبختانه دولتی فعال و اهل فکر و کار و تلاش است باید تلاش کند که برنامه هفتم عملیاتی شود». معظم‌له همچنین چند بار به‌صراحت فرمودند که با توجه به تعطیل بودن کشور در دهه 90، رفع مشکلات اقتصادی به‌زودی قابل علاج نیست.
 
بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصاد است و با فعال شدن حوزه مسکن در حدود 110 شغل در رشته‌های مختلف دیگر در جامعه فعال می‌شوند.
 
این مهم و عملکرد درخشان دولت سیزدهم، به روشنی در بخش بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده در جای جای کشور قابل لمس است. به طوری که در نخستین جلسه قرارگاه مسکن که با حضور «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، آمار صدور پروانه ساخت 123 هزار واحد اعلام شده بود، اما این آمار در پایان سال 1402 از مرز 250 هزار واحد عبور کرد که در 73 هزار نقطه واقع شده ‌است.
 
برپایه این گزارش، در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز بیش از 71 درصد از برنامه بازآفرینی شهری محقق شده ‌است. فقط در اسفند ماه گذشته 22 هزار واحد پروانه صادر شد و به گفته مسوولان چنانچه هر ماه 12 هزار و 500 واحد صدور پروانه ثبت شود، برنامه ساخت 150 هزار واحد در بافت‌های فرسوده محقق می‌شود.
 
همچنین، سند دار کردن اراضی تصرف سکونتگاه‌های غیررسمی بزرگ‌ترین خدمت به ساکنان این بافت‌ها است و تاکنون 25 هزار نفر متقاضی دریافت سند در اراضی تصرف ثبت نام کرده‌اند.
 
اجرای بسته تشویقی برای 79 درصد جمعیت شهری ساکن در بافت‌های فرسوده
 
تاکنون بسته‌های تشویقی در 444 شهر اجرایی شده است که از این تعداد شهر 194 شهر بسته بومی را تصویب و اجرایی کرده‌اند.
 
444 شهری که بسته تشویقی نوسازی در آنها در حال اجرا است، 79 درصد جمعیت شهری و 78 درصد سطح شهرهای دارای بافت فرسوده را در بر می‌گیرند؛ بسته‌هایی که باید توسط شهرداری‌های همه شهرها اجرایی شود.
 
بسته تشویقی 19 بندی کالبدی
 
در دولت سیزدهم تسهیلات خوب مالی، اداری و شهرسازانه برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است که بسته تشویقی 19بندی کالبدی مهم‌ترین آن‌هاست.
 
برپایه این گزارش، صدور پروانه ساختمانی در کمترین زمان، ارائه 50 تا 100 درصد تخفیف در هزینه‌های صدور پروانه (الزام قانونی تخفیف 50 درصد)، حفظ انشعابات قبلی و ارائه انشعابات جدید خارج از نوبت توسط اداره‌های آب، برق، گاز، مخابرات و غیره و صدور پایان کار در کمترین زمان از جمله این مشوق‌هاست.
 
اعطای طبقه تشویقی، تغییر کاربری ارزش‏‌افزا، پارکینگ راحت‏‌تر (درب اضافی)، زمین و واحد معوض در این بسته پیش‌بینی شده است.
 
استان‌ها می‌توانند بر اساس ضوابط بالادستی و طرح‌های جامع و تفصیلی، بسته تشویقی جداگانه‌ای را تدوین و به تصویب کمیسیون ماده پنج برسانند. در این زمینه تاکنون 360 شهر اقدام کرده و بسته تشویقی خودشان را تدوین و اجرایی کرده‌اند.
 
 چهار نوع تسهیلات بانکی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است. متقاضیان نوسازی مسکن در محلات بافت فرسوده می‌توانند از وام نهضت ملی مسکن استفاده کنند که میزان این وام در تهران 450 میلیون تومان، در سایر کلان‌شهرها 400 میلیون تومان، در مراکز استان 350 میلیون تومان و در سایر شهرها 300 میلیون تومان بوده و سود این وام 23 درصد و بازپرداخت آن 20 ساله است.
 
وام نوسازی مسکن، از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده در این زمینه است که میزان آن 550 میلیون تومان برای همه شهرهاست. 185 میلیون تومان این وام با سود صفر درصد و 365 میلیون تومان با سود 23 درصد بوده و جمع دوره ساخت و بازپرداخت هفت ساله است.
 
همچنین، وام ودیعه اسکان موقت از دیگر تسهیلات در این حوزه است؛ مبلغ این وام در کلان‌شهرها 120 میلیون تومان و در سایر شهرها 90میلیون تومان و با سود چهار درصد بوده و بازپرداخت آن سه ساله است.
 
وام مرمت و مقاوم‏‌سازی از دیگر تسهیلاتی است که سال گذشته برای نخستین بار به ساکنان بافت‌های تاریخی فرسوده تعلق گرفت. مبلغ این وام در تهران 360 میلیون تومان، در کلان‌شهرها 320 میلیون تومان، در مراکز استان‌ها 280 میلیون تومان، در سایر شهرها 240 میلیون تومان و در روستاها 200 میلیون تومان است که با سود23 درصد و بازپرداخت پنج ساله در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه
دولت سیزدهم نوسازی مسکن بافت فرسوده

اخبار مرتبط

نظرات شما