قطعی های غیر منتظره برق برخی از شهرها به حالت بحرانی درآورد .

به گزارش نسیم اقتصاد، دستگاه های اکسیژن برخی از بیماران کرونایی قطع شده بود  و دو شطرنج بازی ایرانی در سایه نبود اطلاع رسانی مناسب قافیه را به رقبای آسیایی خود باختند. دانشجویان و دانش آموزان هم از مصائب این قطعی های بی نصیب نماندند  و حاصل یک سال زحمتش در کمتر از 2 ساعت به باد رفت. بسیاری از مردم در آسانسورها جبس شدند و  چراغ راهنمای برخی از چهار راه های تهران هم خاموش شده بود  و اینترنت موبایل ها با اختلال مواجه شد.  این ها تنها بخشی از مشکلات جیره بندی برق در تهران ، اصفهان ، البرز  و خراسان رضوی است. مسئولان توانیر می گویند که مصرف در دوم خرداد امسال حدود 20 هزار مگاوات نسبت به پارسال بیشتر بوده و از مرز 57 هزار مگاوات گذشته است. این افزایش مصرف در حالی رخ داده که به دلیل کاهش بارندگی ها 3500 مگاوات از ظرفیت نیروگاه های برقابی کاسته شده  و رشد مشترکان بخش خانگی  و واحدهای صنعتی و مزارع کشاورزی  چیزی حدود 2 هزار مگاوات به میزان مصرف کشور افزوده است .  البته این رشد مصرف منهای مصرف برق مزارع رمز ارز است که به گفته سخنگوی صنعت برق چیزی حدود 2 هزار مگاوات انرژی الکتریکی را می سوزانند . شرایط تأمین برق کشور به مرز هشدار رسیده و ناترازی مصرف و تولید، یک ماه مانده به تابستان 1400 زنگ خطر خاموشی‌ها را به صدا درآورده است.
رشد 20 هزار مگاواتی مصرف برق
خاموشی هایی که در گذشته  تنها محدود به روزهای گرم تابستان می شد،  فصل های متفاوتی را تجربه می کند . زمستان پارسال بود که خاموشی گسترده برق خانگی و معابر پارسال  حسابی خبر ساز شد . شرکت برق ماجرا را به تحویل ندادن سهمیه سوخت نیروگاه‌ها مرتبط دانست و شرکت ملی گاز هم با تکذیب این موضوع ماجرا را به کمبود تولید برق نسبت داد.
حالا به فاصله چند ماه از این اتفاق نوبت به خاموشی های بهاره هم رسید. خاموشی هایی که اینبار مقصر آن کاهش بارندگی ها ، آغاز زود هنگام گرما  و افزایش استفاده از وسایل سرمایشی و مصارف بالای مزارع  استخراج رمز ارز نسبت داده می شود . سخنگوی صنعت برق  به نسیم اقتصاد می گوید که میزان مصرف برق در فصل بهار معادل پیک مصرف تابستان گذشته بوده است .  به عنوان مصرف برق در دوم خرداد امسال حدود 37 هزار مگاوات بوده اما میزان مصرف دیروز به حدود 57 هزار مگاوات رسید.
سهم رمز ارزها در قطعی های برق چقدر است ؟
در این میان پای مزارع  رمز ارز وسط کشیده شد و بسیاری ماجرا را به مصرف بی‌رویه برق در این مزارع نسبت دادند.  سخنگوی صنعت برق مدعی است که افزایش قیمت رمز ارزها  و سود بالای استخراج آن ماینینگ را در کشور چند برابر کرده است.  برآوردهای صورت گرفته  از طرف توانیر حاکی از این است حدود 2 هزار مگاوات از برق کشور  در مزارع استخراج ارزهای دیجیتال مصرف می شود. اما فعالان صنعت برق ادعای مسئولان وزارت نیرو را قبول نداشته و می گویند بحران این روزهای شبکه را حاصل نبود سرمایه گذاری مناسب در سال های گذشته می دانند. محمد پارسا رییس کنفدراسیون صادرات انرژی در اینباره به نسیم اقتصاد می گوید : سالانه چیزی حدود 5 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی باید در کشور نصب شود این در حالی است که بین 2 تا 2500 مگاوات ظرفیت جدید در کشور ایجاد شده است. 
او که معتقد است سرمایه گذاری در صنعت برق به دلیل دخالت های دولت در قیمت گذاری جذابیت خود را از دست داده، می گوید: بارها به وزارت نیرو اعلام کردیم که مجوز  صادرات برق به کشورهای منطقه توسط بخش خصوصی صادر شود و در مقابل آنها نیز متهد به توسعه نیروگاه ها  به خصوص در حوزه تجدید پذیر خواهند شد.
نیمی از ظرفیت صنعت برق بلا استفاده ماند
کلاهی دیگر فعال صنعت برق است که مخالف قطع برق مزارع رمز از بوده و در اینباره به نسیم اقتصاد می گوید: صنعت ماینینگ تنها صنعتی است که قابلیت خاموش شدن در لحظه را دارد . بنابر خیلی راحتی می توان از ظرفیت این صنعت از ظرفیت برق در ساعت های غیر پیک که ارزان ترین برق و تقریبا غیر قابل استفاده است، بهره برد .
او با اشاره به ظرفیت مازاد تولید ، می گوید که ظرفیت تولید برق، بدون در نظر گرفتن ظرفیت سدها در محدوده 550 میلیارد کیلووات ساعت الی 600 میلیارد کیلووات ساعت است . حال آنکه میزان تولید در  سال گذشته معادل 274 میلیارد کیلووات ساعت یعنی حدود نصف این ظرفیت بوده که دلیل اصلی آن نبود تقاضاست.
 
انتظار مدیریت مصرف  در طولانی مدت را نداشته باشید
حالا درست در روزهایی که تامین برق در وضعیت هشدار قرار گرفته ، مسئولین مدام روی کاهش و مدیریت مصرف برق تاکید دارند .  این در حالی است که مسعود سرپاک مشاور سابق شرکت برق معتقد است که مصرف کننده در همه ایام حاضر به همکاری برای کاهش مصرف نیستند و نباید انتظار مدیریت مصرف برای یک مدت طولانی از مشترکان داشت و نمی توان صرفا با اتکا به این مساله برنامه ریزی کرد  .
او که  میزان تلفات در بشکه برق را حدود 10 درصد اعلام می کند ، معتقد است وزارت نیرو باید از طریق کاهش تلفات و افزایش تولید برق پایدار تامین کند .
خاموشی زودتر از همیشه از راه رسیده است. در سالیان گذشته بحران برق در اوج گرما خود را نشان می‌داد اما دو سالی است که نه در اوج گرما و فصل مصرف بلکه در همه شرایط صدای پای بحران به گوش می‌رسد.

لینک کوتاه
جیره بندی زود هنگام برق

اخبار مرتبط

نظرات شما