معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر گفت: برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای صادرات برق به اروپا انجام شده، دو پروژه «ایر» و «آگیر» برای ارتباط بین ایران و روسیه در دست اقدام است و از طریق ترکیه نیز امکان صادرات برق وجود دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمد اله‌داد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امکان صادرات برق به اروپا در فاز اول با تاسیسات موجود بدون اینکه شبکه را تقویت کنیم تا 300 مگاوات از مسیر آذربایجان و ارمنستان تبادل برق با روسیه وجود دارد و با تقویت خطوط پروژه ایر تا ظرفیت 1000 مگاوات نیز امکان صادرات و واردات وجود خواهد داشت.


وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌شود چه زمانی این طرح وارد مرحله اجرایی شود، گفت: اجرای این طرح زمان‌بر است به دلیل اینکه شبکه‌هایی که احداث می‌شوند در سه کشور نیازمند ایجاد سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بوده و باید موضوعات دیپلماسی برطرف شود.

به گفته معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر زمان دقیق اجرای این طرح بستگی به اراده آن کشورها دارد که آیا تمایل دارند این کار به سرعت انجام شود و یا ممکن است اولویت کشور آذربایجان در شرایط کنونی این موضوع نباشد.

اله‌داد با تاکید بر اینکه بعد از سنکرون ترکیه امکان بین ایران و اروپا فراهم شده است، اظهار کرد: درحال حاضر از طریق ترکیه می توانیم 400 مگاوات را صادر کنیم که عملیاتی است و به زودی بهره برداری می شود.

لینک کوتاه
برق ایران اروپا اتصال برق

اخبار مرتبط