آمار اعلام شده در خصوص رشد 35 درصدی شمارهگذاری موتورسیکلتهای نو شماره مربوط به سال گذشته است، در چند ماه گذشته با الزام قانون تولید به شرط اسقاط، شمارهگذاری موتورسیکلت عملا متوقف شده است.
به گزارش
نسیم اقتصاد، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با اشاره به اظهارات اخیر رئیس مرکز شمارهگذاری پلیس راهور ناجا مبنی بر افزایش 35 درصدی شمارهگذاری موتورسیکلتهای نوشماره در امسال گفت: آمار اعلام شده در خصوص شمارهگذاری موتورسیکلتهای نو شماره مربوط به سال گذشته است ضمن اینکه از ابتدای امسال با افزایش 2 استاندارد و یک دستورالعمل جدید عملا شمارهگذاری موتورسیکلت متوقف شده است.
ابوالفضل حجازی اظهارکرد: بررسی آمار شمارهگذاری از 6 ماهه دوم سال 95 حاکی از این است که از این زمان به بعد شمارهگذاری موتورسیکلت با دستورالعمل و بخش نامهها در فواصل زمانی چند ماهه متوقف بوده است البته این توقف به این معنا نیست که تولیدی صورت نگرفته بلکه منظور عدم شمارهگذاری موتورسیکلتهای نو شماره است.
موتور سیکلت هایی که شمارهگذاری و در انبارها دپو میشود
وی اضافه کرد: تولیدکنندگان همواره تلاش دارند تا موجودی کارخانجاتشان را شمارهگذاری کنند اما این شمارهگذاری به معنای آمار فروش نیست چرا که بسیاری از این موتورسیکلتهای شمارهگذاری شده در انبار کارخانجات تولیدی همچنان وجود دارد.
به گفته حجازی بر اساس آخرین اطلاعات موتورسیکلت هایی که در اسفند ماه سال گذشته شمارهگذاری شده است همچنان در کارخانجات موجود است بنابراین نمیتوان آماری چون رشد 35 درصدی شمارهگذاری را به معنی رشد تولید و فروش این صنعت در سال گذشته محسوب کرد.
این عضو فعال در صنعت موتورسیکلت آمار شمارهگذاری موتورسیکلت در گذشته را حدود 165 هزار دستگاه اعلام کرد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در بخش ثبت موسسه رهگشا آمار واقعی شمارهگذاری و فروش موتورسیکلت به درستی قابل احصاست.
حجازی همچنین با ذکر تفاوت روند شمارهگذاری خودرو و موتورسیکلت خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه در شمارهگذاری خودرو مالک مشخص است در موتورسیکلت هایی که شمارهگذاری میشود مالک مشخص نیست و در این روند موتور به نام نماینده در سامانه ثبت میشود و صرفا زمان خریداری از نام مالکیت عاملیت فروش خارج به نام عاملیت اصلی ثبت میشود.
وی گفت: به هر میزان در سیستم رهگشا عاملیت اصلی در آمار نو شماره تغییر کند میتوان این عدد را مبنای رشد یا کاهش تولید و شمارهگذاری موتور سیکلت در نظر گرفت.
وی در ادامه روند فعلی را جریان خوبی برای اهنگ صنعت موتورسیکلت ندانست و یاد آور شد: صنعت موتورسیکلت روزهای خوشی را سپری نمیکند به جزء چند شرکت مابقی کارخانجات تمامی زیان ده شدند.
فعالیت 20 واحد تولیدی موتور با کمتر از 10 درصد ظرفیت واقعی
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت تاکید کرد: امروز کارخانجاتی که مجوز دارند و نفس میکشد حدود 40 واحد است اما آنهایی که تولید دارند کمتر از 20 واحد هستند که درحالحاضر کمتر از 10 درصد ظرفیت واقعی شان تولید دارند.
حجازی ظرفیت تولید موتورسیکلت در سال 82 را یک میلیون و 500 دستگاه اعلام کرد و یاد آور شد: از سال 82 کاهش تولید موتورسیکلت نوسانات کمی داشت اما از سال 95 به بعد شیب افت تولید و شمارهگذاری در صنعت موتورسیکلت تندتر گردید به طوری که از تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال 82 به 170 هزار دستگاه در سال 97 رسید این در حالی است که بر اساس رشد اقتصادی آمار تولید در این صنعت با روندی که آغاز شده امروز باید به حداقل 3.5 میلیون دستگاه در سال میرسید.
امسال تولید موتورسیکلت به 150 هزار دستگاه هم نمیرسد
به گفته وی در این سالها تمام کارخانجات به جزء چند کارخانه تقریبا همگی زیان ده بودند و فقط تورم و افزایش نرخ موتورسیکلت توانسته برخی از کارخانجات تولیدی موتورسیکلت را سر پا نگه دارد. البته این افزایش نرخ سرمایه شرکتها را نیز بسیار کاهش داده است.
وی در پایان با توجه به مشکلات تولید و شمارهگذاری موتورسیکلت پیشبینی کرد: تولید موتورسیکلت در امسال به رقمی کمتر از 150 هزار دستگاه بیشتر نخواهد رسید.
منبع: پرشین خودرو
نظرات شما