بانک ها کمک کنند، سالی 360 هزار شغل در روستاها ایجاد می شود.

"طی دو سال ابتدایی شمشین برنامه توسعه ای کشور حدود 250 هزار شغل در روستاهای کشور ایجاد شده است." این خبر را در حالی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوراعلام می کند که بر اساس هدف گذاری صورت گرفته در این برنامه سالانه باید 360 هزار شغل در روستاهای کشور ایجاد می شد .سید ابوالفضل رضوی البته امیدوار است که با توجه به افزایش تسهیلات بانکی امسال شاهد تحقق این هدف باشیم و حتی بیش از 360 هزار شغل در روستاها و عشایر کشور ایجاد شود.
هرچند که او معتقد است روند پرداخت تسهیلات از اواخر سال 96 از سوی بانک ها سرعت بیشتری به خود گرفته است، اما باز تاکید می‌کند که بانک ها باید در وثایقی که از روستایی‌ها و عشایر طلب می‌کند، بازنگری انجام دهند. به گفته رضوی " 70 درصد املاک و 20 درصد منازل مسکونی روستاییان فاقد سند هستند. از طرفی در شهرستان‌ها و روستاها تعداد کسانی که شغل دولتی دارند و قادر به تهییه فیش کسر از حقوق هستند بسیار محدود است." به گفته معاون سابق رییس جمهور، اگر برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه اشتغال روستایی نداشته باشیم باز هم شاهد مهاجرت روستاییان خواهیم بود.
معاون سابق رییس جمهور با بیان این نکته که حجم معوقه های بانکی روستاییان  عشایر حدود 1.5 درصد است، و در بین خوش حسابان بانکی قرار دارند، گفت: البته نرخ تسهیلاتی که بانک ها در اختیار روستایی‌ها قرار می دهند پایین بوده  و گرفتن آن به صرفه است. به عنوان مثال بر اساس تفاهم نامه ببن بانک پارسیان، بنیاد برکت و معاونت توسعه روستایی رییس جمهور  3هزار و 400 میلیارد ریال از منابع بانک پارسیان به امر تسهیلات اشتغالزایی روستایی تعلق گرفت. متن کامل گفتگوی با ابوالفضل رضوی معاون سابق توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور با نسیم اقتصاد را در ادامه می خوانید :
 
 
برای پاسخ به نیاز اشتغال جامعه با احتساب اینکه طی برنامه ششم توسعه (از سال 1396 تا 1400) نرخ بیکاری فعلی ثابت بماند، در سال به اشتغالزایی برای 750 هزار نفر نیاز است اما در صورتی که دولت در نظر داشته باشد نرخ بیکاری را به 7 درصد برساند، نیازمند ایجاد اشتغال برای 950 هزار نفر در سال است، از این رو دولت در برنامه ششم توسعه یک سیاست تشویقی برای کارفرمایان و کارآفرینانی که نسبت به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی با حداقل مدرک کارشناسی اقدام کنند در نظر گرفته است. روستاها در تحقق این هدف چه نقشی را دارند ؟
بر اساس هدف گذاری صورت گرفته برنامه ششم توسعه  سالانه باید 360 هزار شغل در روستاهای کشور ایجاد می شد . البته در سال اول این برنامه  تنها 92 هزار شغل و در سال دوم برنامه حدود 160 هزار شغل در روستاهای کشور ایجاد شد . در دو سال اول فاصله بسیاری با هدف گذاری داشتیم . البته حالا شرایط فرق کرده و روند تسهیلات بانک ها خیلی بهتر شده است. حالا  با توجه به افزایش تسهیلات بانکی امیدوارم که  امسال شاهد تحقق این هدف باشیم و حتی بیش از 360 هزار شغل در روستاها و عشایر کشور ایجاد شود.
 
چرا روستایی خود هم تمایل چندانی به گرفتن تسهیلات از نظام بانکی ندارند .آیا مشکل خاصی وجود دارد ؟
بررسی های انجام شده نشان می دهد که 70 درصد املاک و 20 درصد منازل مسکونی روستاییان فاقد سند هستند. از طرفی در شهرستان‌ها و روستاها تعداد کسانی که شغل دولتی دارند و قادر به تهییه فیش کسر از حقوق هستند بسیار محدود است بنابر این تامین وثیقه برای روستایی‌ها و عشایر خیلی سخت است و مهم ترین معضل آنها در گرفتن وام هستند.
 
شما تامین وثیه را مهم ترین مشکل روستایی‌ها و عشایر برای گرفتن وام می‌دانید اما بسیاری از بانک‌ها معتقدند دلیل اصلی معوقات بالای بانکی سهل گیری آنها در گرفتن ضامن هستند. بانک ها چطور می توانند به فردی بدون داشتن وثیقه وام پرداخت کنند ؟ 
منظور من پرداخت وام بدون گرفتن هیچ ضمانتی نیست باید بانک‌ها باید جایگزین دیگری برای روستایی‌ها انتخاب کنند که خود متضرر نشوند و  تامین آن هم برای روستایی ها آسان باشد .بالاخره کسب و کار اصلی بانک ها سپرده گیری و تسهیلات دهی است و اگر قرار است به حیات خود ادامه دهند باید به دنبال روشی برای تداوم این وضعیت و حتی توسعه تسهیلات دهی باشند. منظور من از این حرف پرداخت بی قید و شرط نیست. به هر حال منابع بانک ها محدود است و باید  طرح‌‌های اشتغالزای ارایه‌شده از سوی متقاضیان دریافت وام را بررسی ‌کرده و در صورت انطباق طرح‌های دارای مزیت رقابتی با اولویت‌های منطقه‌ای، پرداخت وام را مورد تایید قرار دهند.

این روزها رکود سنگینی بر اقتصاد ایران حاکم است و هر یک از بخش های اقتصاد خود را اولویت اول برای دریافت تسهیلات از نظام بانکی می دانند . چرا فکر می کنید که روستایی‌ها باید سهم بیشتری از وام های بانکی داشته باشند ؟

این اولویت دو دلیل اصلی دارد . دلیل اول آن رونق اشتغالی که می توان  در روستاها خیلی راحت تر از شهرها ایجاد کرد. بر اساس آنچه خود مسئولین کشور اعلام کرده اند ، بیکاری را می توان مهم ترین معضل این روزهای اقتصاد ایران است و دولتمردان تمام تلاش خود را برای ایجاد شغل به کار گرفته اند. نرخ بیکاری جوانان 15تا 29 ساله در روستاها از 8/18 به 22 درصد افزایش داشته است. شاید اگر کمک بانک ها در سال های گذشته نبود الان نرخ بیکاری در روستاها به مرز وحشتناکی رسیده بود . ارایه تسهیلات به طرح‌های اشتغالزا، جهت حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری  از اواخر سال 1396 با سرعت و جدیت بیشتری  دنبال می شد و در دستور کار بانک ها قرار گرفت.
در حال حاضر ایجاد شغل در بسیاری از مشاغل بالای 100 میلیون تومان هزینه دارد در حالیکه با رقم های خیلی کمتر از این می توان در روستاها شغل ایجاد کرد . هزینه ایجاد برخی از شغل ها در روستاها 5 تا 10 میلیون تومان است. خیلی راحت می توان با یک اعتبار ناچیز یک دار قالی باقی ایجاد کرد یا یک دامداری به راه انداخت یا حتی زمینه کشت و باغداری را فراهم کرد.
اما دلیل دوم خالی شدن روستاها و افزایش مهاجرت به شهرهاست. این اتفاق نه تنها توازن توزیع جمعیت را برهم می زند بلکه به لحاظ امنیتی هم برای کشور خطرناک است . بر اساس آمار موجود جمعیت روستایی در این دو سرشماری از 21 میلیون و 700 هزار نفر در سرشماری سال 90 به 20 میلیون و 466 هزار نفر رسیده که بر این اساس، 3/3 درصد از جمعیت این مناطق کاسته شده است که علت آن از یک‌سو به دلیل تغییر مناطق جغرافیایی (تبدیل روستا به شهر) و از سوی دیگر مهاجرت است.
 
در حال حاضر نرخ تسهیلاتی که روستایی‌ها  وعشایر دریافت می کنند چقدر است ؟ 


نرخ تسهیلات برای تشکل های اقتصادی در روستاها و عشایر مرزی صفر درصد و در غیر مرزی 3 درصد است. وام اشتغال روستایی و عشایری بدون ایجاد تشکل اقتصادی برای روستاهای مرزی و غیر مرزی به ترتیب   با نرخ سود 4 و 6 درصد پرداخت می شود. در واقع می توان ادعا کرد که  تسهیلات بانک ها برای روستایی ها و کشاورزان سخاوتمندانه و البته ارزان قیمت است.

لینک کوتاه
بانک‌ها ناجی بحران بیکاری معاون سابق رییس جمهور

اخبار مرتبط