نماینده مردم شیراز در مجلس، گفت: خودروسازان کشور ما با وجود اینکه تنها خودروسازان دنیا هستند که محصول خود را پیش فروش میکنند با این وجود 15 هزار میلیارد تومان به قطعهسازان بدهکار هستند.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از اعتمادآنلاین، بهرام پارسایی در خصوص بازار و صنعت خودرو کشور، گفت: در حال حاضر شاهد صنعت خودروسازی کشور بعد از 5 دهه حمایت انحصاری و ایجاد بازار غیررقابتی هستیم.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی که بحث ساماندهی بازار خودرو، ایجاد فضای رقابتی و کاهش تعرفههای واردات مباحثی مطرح میشد خودروسازان اعلام میکردند که با این اقدامات تولید داخل مورد هدف قرار میگیرد، گفت: در شرایط کنونی نیز خودروسازان اعلام میکنند با کمبود قطعه برای تولید مواجه شدهاند و امکان تولید ندارند.
محصولات خودروسازان کشور تولید داخل نیست
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خودروهای تولیدی که توسط خودروسازان تولید میشود محصول داخلی نیست و قطعات آن وارداتی است، ادامه داد: اگر خودروسازان برای تولید از ارز با نرخ آزاد استفاده میکردند این امکان وجود داشت تا اعلام کنند هزینه تمام شده آنها بالاتر از قیمت فعلی محصولات است، محصولات خودروسازان کشور در مقایسه با هر خودروساز با کیفیت، خدمات و امکانات بالاتر گرانتر به فروش میرسند.
ردپای دلالان در زنجیره تولید و عرصه قطعه
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در گذشته گزارشهای در خصوص وجود مافیا خرید قطعه از قطعه سازان و فروش چندین برابری آن به خودروسازان دریافت کردهایم، عنوان کرد: اگر محصولات تولیدی خودرو در کشور گران تولید میشود دلیلی جز مافیا، دلالی و رانت در بین قطعه سازان واقعی و خودروسازان ندارد.
تعطیلی خودروسازیها با وجود شرایط کنونی به نفع کشور است
بعد از گذشت 5 دهه حمایت گسترده از صنعت خودرو کشور مواجه بودن خودروسازان با کمبود قطعه قابل قبول و توجیه نیست
وی با بیان اینکه اگر واقعا خودرویی با این کیفیت، خدمات و امکانات از نظر آلایندگی، مصرف سوخت و سایر موارد با این قیمت تمام شده تولید میشود نشان از سوء مدیریت در خودروسازان داخلی دارد و بهتر است این صنعت را تعطیل کنیم، تصریح کرد: با وجود این حجم از حمایتهای مادی، معنوی و رانت گونهای که از صنعت خودرو انجام و فضای غیر رقابتی که در اختیار آنها قرار گرفته میشود اگر مجددا اعلام میکنند قیمت تمام شده آنها بالاتر از قیمتهای فروش است باید این خودروسازیها را تعطیل کنیم تا بیش از این با جان و مال مردم بازی نشود.
مواجه بودن خودروسازان با کمبود قطعه قابل قبول نیست
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه بعد از گذشت 5 دهه حمایت گسترده از صنعت خودرو کشور مواجه بودن خودروسازان با کمبود قطعه قابل قبول و توجیه نیست، خاطرنشان کرد: خودروسازان کشور ما با وجود اینکه تنها خودروسازان دنیا هستند که محصول خود را پیش فروش میکنند 15 هزار میلیارد تومان به قطعهسازان بدهکار هستند، مشکل اساسی این صنعت به نحوه مدیریت آن و حمایتهای انجام شده طی سالیان اخیر بر میگرددو سایر صنایع فدای خودروسازی شدهاند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
علی محمدی مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان در حاشیه برگزاری جام رسانهای امید، اظهار کرد:... 30 اردیبهشت 1403
یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تاخیر خودروسازان در تحویل خودرو به... 2 اردیبهشت 1403
پتروشیمی غدیر جهت کاهش ریسکهای تولید پیویسی، افزایش سبد محصولات و افزایش چشمگیر... 23 اسفند 1402
26 بهمن 1402
در جلسه امروز هیات دولت وزیر صمت از عرضه اولین خودرو 100 درصد ایرانی و در تراز بینالمللی... 25 بهمن 1402
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه جمعیت کشور در سال های اخیر 12 درصد... 9 بهمن 1402
بررسیها نشان میدهد فقر مسکن در ایران از دهه 80 فزونی گرفته و بهصورت مداوم، روندی... 7 بهمن 1402
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: 6 درصد آب در بخش شرب در پایتخت مصرف میشود که... 27 دی 1402
نظرات شما