مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: 6 درصد آب در بخش شرب در پایتخت مصرف می‌شود که در این میزان 22 درصد پرتی آب داریم.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از روابط عمومی "تهران 20"، حسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص قطعی آب فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، گفت: قطعی آب فرودگاه مهرآباد به تأسیسات خود داخل فرودگاه برمی‌گردد و مربوط به افت شدید فشار آب بود. فرودگاه مهرآباد جز مراکز حساس است که باید مخزنی جهت ذخیره 48 ساعت آب برای تأسیسات داشته باشند.
 
وی ادامه داد: طبق بررسی کارشناسان ما در آنجا مخزنی وجود نداشته و مستقیم به شبکه آبرسانی وصل هستند و فقط مشکل برای آنجا بود. همسایه‌ها هیچ مشکلی در مصرف آب خود نداشتند و کلاً این مشکل برطرف شد.
 
22 درصد آب پایتخت هدر می‌رود
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: 92 درصد آب کل کشور در بخش کشاورزی و 6 بخش در شرب و 2 درصد در بخش صنعت استفاده می‌شود. ما باید ببینیم چقدر در هدر رفت آب داریم، در تهران حدود 22 درصد هدر رفت آب را داریم.
 
وی ادامه داد: بخش زیادی از هدر رفت آب در بخش انشعابات غیر مجاز است.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در 10 ماه گذشته 40 هزار انشعاب غیر مجاز را شناسایی کردیم که از 20 هزار نفر را شناسایی کرده و با پرداخت جرایم انشعابات آنها وصل شد اما با 20 هزار نفر دیگر برخورد قانونی کرده و انشعابات آنها کامل قطع شد.
 
وی افزود: میزان بارندگی در 50 سال گذشته کاهش زیادی یافته و تغیر اقلیم باعث شده که 3 سال خشکسالی را پشت سر بگذاریم و وارد چهارمین سال خشکسالی شده‌ایم.
 
وی افزود: ما با این هدر رفت آب که یکی از این بخش انشعابات غیرمجاز است برخورد می‌کنیم و از مردم تقاضا داریم که با این موضوع برخورد می‌کنند، به طوریکه با شماره 122 تماس بگیرند و ما سریعاً با این موضوع برخورد خواهیم کرد.
 
6 درصد مشترکان بیشتر از 2 برابر الگو مصرف دارند

 
اردکانی عنوان کرد: الگوی مصرف برای هر خانوار در ماه 12 هزار لیتر است، اگر خانواده 3 نفر باشد هر نفر در روز بین 125 تا 130 لیتر مصرف کند اما میانگین مصرف ما در استان تهران برای هر نفر 250 لیتر در روز است و دوبرابر الگو است و 63 درصد مشترکین دو برابر الگو مصرف می‌کنند و 6 درصد مشترکین بیشتر از دوبرابر الگو مصرف می‌کنند.
 
وی افزود: اینکه می‌گویند ما پول می‌دهیم آب مصرف می‌کنند این تصور غلطی است؛ آب را نمی‌توانیم تولید کنیم. ما باید آب را تأمین کنیم و ما با منابع محدودی که داریم باید این منابع آب را مدیریت کنیم.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار کرد: یکی از دستگاه‌های که متولی مصرف بهینه آب است وزارت راه و شهرسازی است که با توجه به ایجاد شهرهای جدید باید شبکه آب و فاضلاب آنها جدا شود که این اقدام باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود.‌
 
مدیریت منابع آب با اجرای طرح آبخیزداری
 
در ادامه ضیا نصرتی، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تهران نیز با اشاره به اینکه الگوی مصرف ما در بخش کشاورزی بسیار زیاد است اما سعی کرده‌ایم با کمک و استفاده از آب‌های سطحی بخشی از هدر رفت آب را جبران کنیم، گفت: در سطح استان تهران از سال 75 اقدام به اجرای طرح آبخیزداری کرده ایم و در حال حاضر 5 هزار و 400 سازه آبخیزداری احداث کردیم که این میزان سبب ایجاد 200 میلیون متر مکعب استحصال آب شده است.
 
وی افزود: سالانه هزار متر مکعب در هر هکتار به وسیله پروژه آبخیزداری ذخیره آب‌های سطحی داریم و با استفاده از همین روش اجرای پروژه پوشش گیاهی را در دستور کار قرار داده‌ایم که یکی از این پروژه‌ها کاشت یک میلیارد درخت است که مقام معظم رهبری بر اجرای آن تاکید فراوان داشته است.
 
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری تهران یادآور شد: با مدیریت صحیح و اجرای طرح آبخیزداری کمک شایان توجهی به مدیریت منابع آب خواهیم کرد.
 
وی افزود: پروژه‌های زیادی با مدیریت منابع آب انجام شده و با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تکنولوژی‌های جدید طی سال‌های گذشته توانسته‌ایم طرح‌های کشاورزی زیادی را اجرایی کنیم.
 
نصرتی گفت: در سطح بسیاری از استان‌های مختلف با وجود کمبود آب اما محصولات آب بر تولید می‌کنند.

لینک کوتاه
محصولات آب مصرف بهینه آب مشترکان

اخبار مرتبط

نظرات شما