رییس دولت اصلاحات با اینکه درآمدهای ارزی محدودی داشت ، صندوق ذخیره ارزی را با حساب 20 میلیارد دلار به دولت بعدی تحویل دارد تا این دولت بعد از 8 سال موجودی آن را به صفر برساند و با تورم 40 درصدی آن را به تدبیر و امید تحویل دهد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پول‌نیوز، این روزها آشفتگی بازار ارز دامن اقتصاد کشور را گرفته است. نرخ دلار که از دست دولت در رفت، همه چیز بهم ریخت و بانک مرکزی آنقدر در رسیدگی به آن تعلل کرد که حالا با وجود دخالت‌های رییس تازه بانک مرکزی و تنظیم سیاست‌های کنترل بازار،‌ چسبندگی قیمت‌ها ادامه دارد. دلار از حدود 20 هزار تومان به 13 هزار تومان سقوط کرده اما چیزی در بازار ارزان نمی‌شود.

هادی حق‌شناس اقتصاددان و معاون سازمان بنادر کشور آشفتگی این روزهای بازار ارز را ناشی از سیاست‌های اشتباه دولت‌ها در دوره‌های زمانی مختلف می‌داند و می‌گوید: این الگوریتم اشتباه بارها تکرار شده است.
 
دولت‌های مختلف این راه را رفته و به بن‌بست رسیدند. چه سازندگی چه اصولگرا چه تدبیر و امید همه این دولت‌ها تمایلی ذاتی به کنترل تورم برای حفظ رضایت اجتماعی داشتند. رییس این دولت‌ها می‌خواستند که تورم را یک رقمی کنند و نرخ ارز در زمانی که دولت را تحویل می گیرند با زمانی که آن را تحویل می‌دهند تقریبا یکسان باشد.
 
هزینه ایجاد تورم یک رقمی و کنترل دستوری نرخ ارز در دوران صدارت این دولت‌ها منجر به جهش در قیمت ارز شد و کار به جایی رسید که در هر سه دولت، رشته کار از دست دولت‌مردان خرج و بازار به آشوب کشیده شد.  

دولت‌های بعدی ایران هم اگر تورم‌های دو رقمی را از ریشه اصلاح نکنند در بر همین پاشنه می‌خرد. حق‌شناس در این باره می‌گوید: اصلاحات تنها دولتی بود که این الگوریتم را تکرار نکرد. بهترین دولت در سال‌های بعد و قبل از انقلاب، اصلاحات بود. کمترین تلاطم‌های اقتصادی را در این دوره تجربه کردیم و بیشترین ثبات اقتصادی در این دوره ثبت شد، در حالی که کمترین درآمدهای نفتی مربوط به این دوره بود.

حق شناس درباره علت این اتفاق می‌گوید: رییس دولت اصلاحات در تمامی هشت سال خود،‌ از مشاوران اقتصادی کارآمدی استفاده می‌کرد و به اصولی پایبند بود  که آن اصول را هرگز زیر پا نمی‌گذاشت. رییس دولت اصلاحات با اینکه  درآمدهای ارزی محدودی داشت ، صندوق ذخیره ارزی را با حساب 20 میلیارد دلار به دولت بعدی تحویل دارد تا این دولت بعد از 8 سال موجودی آن را به صفر برساند و با تورم 40 درصدی آن را به تدبیر و امید تحویل دهد.

لینک کوتاه
موفق ترین دولت انقلاب

اخبار مرتبط

نظرات شما