وزیر بهداشت، به تشریح دستاوردهای دولت شهید رئیسی در حوزه سلامت پرداخت.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهرام عین‌اللهی، در برنامه تلویزیونی، به دستاوردهای دولت شهید رئیسی در حوزه سلامت پرداخت و گفت: شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تا پیش از دولت رئیسی، تقریباً تعطیل بود ولی شهید رئیسی شخصاً در سه جلسه این شورا شرکت و دستورات خوبی را هم در حوزه‌های گوناگون مختلف از جمله ایمنی غذا صادر کرد.
 
وی افزود: یکی از مهمترین اولویت‌های شهید رئیسی، توجه ایشان به حوزه سلامت در مناطق محروم بود به همین دلیل بحث بیمه همگانی را در دستور کار قرار داد؛ به این ترتیب پنج دهک پایین جامعه زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند. یکی دیگر از خدمات مهم این دولت، رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال است، این مسئله به خصوص برای نسل فردا و آینده کشور اهمیت دارد.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه در دولت سیزدهم، عمل جراحی تمام کودکانی که نیاز به کاشت حلزون شنوایی داشتند به صورت رایگان انجام شد، گفت: این عمل حدود یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد و این دستور شخص شهید رئیسی بود. خوشبختانه صف انتظار کاشت حلزون شنوایی در کشور صفر شد.
 
عین اللهی تصریح کرد: در این مدت صندوق بیماران خاص و صعب العلاج هم تشکیل شده که در سال نخست با 5 هزار میلیارد تومان شروع به کار کرد و بودجه آن در سال جاری به 12 هزار میلیارد تومان رسیده است.
 
وزیر بهداشت گفت: در بحث جوانی جمعیت، قانونی مترقی توسط مجلس به تصویب رسید که آخرین سخنرانی و برنامه شهید رئیسی در سالن اجلاس سران، در مورد اهمیت جوانی جمعیت بود که نشان‌دهنده اهمیت بالای مسئله برای شهید جمهور بود. از سوی دیگر درمان ناباروری در مراکز دولتی تا 90 و مراکز خصوصی تا 70 درصد در دولت سیزدهم تحت پوشش قرار گرفت که در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت است.
 
عین اللهی با اشاره به تاکید ویژه رئیس جمهور شهید بر ضرورت مشورت گرفتن از متخصصان و صاحب نظران، تاکید کرد: گاهی افرادی خارج از حوزه تخصصی یک وزارتخانه، منتقد امور هستند، در عین حال شهید رئیسی انسانی تحول‌گرا بود و همین مسئله توسط برخی به نقد کشیده می‌شد.؛ یکی از مسائل مهم که او بر آن تاکید داشت، سلامت پیشگیری‌محور به جای درمان‌محور بود به همین دلیل برنامه ملی سلامت خانواده را در دستور کار قرار دادیم که با اجرای این برنامه، هر ایرانی با کد ملی، دارای پرونده الکترونیک و مراقب سلامت می‌شود.
 
وی تصریح کرد: هر کار تحول‌گرایی با نقدهای جدی مواجه می‌شود که باید دید کدام نقد درست و کدام نادرست است، شهید رئیسی اهل بحث و تبادل نظر بود و به حرف منتقدان کاملاً توجه می‌کرد و برای این کار وقت می‌گذاشت.
 
عین اللهی گفت: یکی از مهم‌ترین تحولاتی که با پیگیری شخص شهید رئیسی صورت گرفت، به اتمام رساندن پروژه‌های نیمه تمام است، در این مدت 17 هزار تخت بیمارستانی در اختیار مردم قرار گرفت و برخی از این بیمارستان‌ها مانند بیمارستان امام خمینی (ره) شهریار، سال‌ها و دهه‌ها بود که متروکه مانده بودند. در طول چهار ماه دو هزار تخت به سیستم درمانی تهران اضافه شده، رکوردی که تکرار آن بسیار دشوار است.
 
وی افزود: دو هزار و 700 پروژه بهداشتی در دولت سیزدهم در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید، همچنین در این مدت 25 هزار نیروی انسانی مورد نیاز وزارت بهداشت، استخدام شدند. یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه سلامت کشور، نیروی انسانی است و با تاکید شهید رئیسی به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، 20 درصد به ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی افزوده شد. این افزایش ظرفیت‌ها شامل 65 درصد افزایش در رشته‌هایی تخصصی، 50 درصد در رشته‌های فوق تخصصی و 25 درصد در رشته‌های فلوشیپ و تکمیلی می‌شود.
 
 

لینک کوتاه
دولت شهید رئیسی حوزه سلامت