مذاکرات دستمزد 1403 در حالی آغاز شده که تعیین رقم سبد معیشت کارگران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.گروه کارگری و کارفرمایی همچنان روی رقم سبد معیشت اختلاف نظر دارند و فاصله 5 میلیون تومانی بین رقم سبد معیشتی که هر گروه استخراج کرده‌ وجود دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد، روز گذشته جلسه شورای عالی کار با رویکرد بررسی دستمزد 1403 برگزار شد ولی به گفته مقامات کارگری هیچ توافقی روی رقم سبد معیشت خانوار کارگری حاصل نشد.گروه کارگری معتقد است سبد معیشت کارگران که مبنای تعیین افزایش مزد در مذاکرات دستمزد است باید بر مبنای نرخ‌گذاری عادلانه تعیین شود.
 
در همین راستا علیرضا میرغفاری - نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با ایسنا، از عدم توافق روی رقم سبد معیشت کارگران در نشست دیروز کمیته مزد خبر داد و گفت: یکی از مبناها برای محاسبه هزینه‌های سبد معیشت کارگران بعد خانوار است که مرکز آمار ایران اعلام می‌کند و دیگری سبد غذایی و هزینه‌ اقلام خوراکی که در فاصله دی ماه تا بهمن ماه ملاک محاسبه قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: مبنای محاسبه بعد خانوار ما آمار شمارش نفوس و مسکن است که مرکز آمار اعلام می‌کند و 3.3 نفر است و معتقدیم نسبت به سبد غذایی که توسط انستیتو تغذیه ارائه شده ایراداتی وارد است. انستیتو تغذیه به نمایندگی از وزارت بهداشت دو سبد ارائه کرده است؛ یکی سبد مقرون به صرفه و یکی سبد مطلوب که گروه کارفرمایی سبد مقرون به صرفه را پیشنهاد می‌دهند که مورد قبول گروه کارگری نیست و محاسبات خود را بر مبنای این سبد استخراج کرده‌اند.
 
نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: طبق گزارش مرکز آمار ایران، تورم بهمن ماه 42.3 درصد اعلام شده است که گروه کارفرمایی و کارگری در خصوص بعد خانوار 3.3 نفر و تورم 42.3 درصدی بهمن ماه توافق دارند ولی روی سبد معیشت توافقی صورت نگرفته است.
 
میرغفاری درباره جزئیات نشست دیروز شورای عالی کار نیز گفت: در جلسه شورا عددی که در خصوص رقم سبد معیشت خانوار از جانب گروه کارگری اعلام شد، 21 میلیون تومان بود که منطبق با آمار مرکز آمار و انستیتو تغذیه و بدون در نظر گرفتن تورم انتظاری در سال آینده است و عددی که گروه کارفرمایی به آن رسیده‌ بود، 15 میلیون تومان است و یک اختلاف 5 میلیون تومانی بین سبد ما و آنها وجود دارد که دلیل آن انتخاب سبد غذایی مقرون به صرفه توسط کارفرمایان، عدم توجه به تمام اقلام سبد خانوار، محدود کردن اقلام سبد غذایی و کم کردن میزان کالری‌ها بوده است.
 
وی با تاکید بر اینکه خواسته نمایندگان کارگری این است که رقم 21 میلیون تومانی سبد معیشت مدنظر قرار بگیرد، افزود:این سبد 21 میلیون تومانی بدون درنظر گرفتن تورم انتظاری است و پیش‌بینی تورم بالا در سال آینده دور از انتظار نیست.
 
 جلسات کمیته مزد برای تعیین رقم سبد معیشت خانوار کارگری همچنان ادامه دارد و روز چهارشبنه 23 بهمن ماه نشست بعدی شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی برگزار می‌شود.
 

لینک کوتاه
دستمزد سبد معیشت کارگران

اخبار مرتبط

نظرات شما