یک نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص عرضه کالاهای تولیدی کشور در بورس کالا گفت: قبل از عرضه کالاها در یک بازار متمرکز مانند بورس، شاهد دو نرخی یا چند نرخی بودن کالاها از جمله سیمان و فولاد بودیم که سود این موضوع به تولیدکننده یا مصرف‌کننده نمی‌رسید، اما امروز شرایط متفاوت است.

به گزارش نسیم اقتصاد، سید سلمان ذاکر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در مورد معاملات کالاها از جمله فولاد و سیمان در بورس کالا، اظهار داشت: به واسطه عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا طی سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که بازار این دو محصول به دلیل شفافیت و عرضه کامل در بورس، حتی به مرحله تثبیت رسیده و به عبارتی این روش به نفع مصرف‌کنندگان و مردم است.

 
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: خارج از شفافیت بورس، بازار کالاها دو یا چند نرخی است، پس نباید شرایطی را فراهم کرد تا محصولات استراتژیک ساخت مسکن باز هم دچار چندنرخی شود که ماحصل این اتفاق، تلاطم در بازار و زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده است.
 
وی تصریح کرد: عرضه محصولات تولیدی و مواد اولیه در بورس کالا شیوه مناسبی است و طی این سال‌ها، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به این شیوه شفاف عادت کرده‌اند. امتیاز بزرگ بورس نیز، نظارت خوبی است که مسوولان می‌توانند کل روند معاملات را رصد کرده و همین شفافیت به عدالت منتهی می‌شود؛ به بیان دیگر وقتی در یک بازار شفافیت حاکم است، جلوی رانت و تبعیض گرفته می‌شود و این قابلیت در بازارهای سنتی وجود ندارد.
 
ذاکر با بیان اینکه تولیدکنندگان سیمان نیز رضایتمندی خود را نسبت به عرضه این محصول طی دو سال گذشته اعلام کرده‌اند، گفت: محصولی که خارج از بورس و نظارت مسوولان معامله شود، دوباره دست دلالان می‌افتد و مشخص نیست سرنوشت آن بازار چه می‌شود؛ اما در بورس، معاملات در تالار شیشه‌ای انجام می‌شود و هر اصلاحی نیز امکان تحقق در فرایند بورس را دارد.
 
این نماینده مجلس در پایان گفت: هرازگاهی انتقادهایی به بورس وارد می‌شود که می‌توان در جلسات کارشناسی آن موارد را بررسی کرد؛ اما موضوع مهم آن است که تقویت بورس کالا به مصلحت کشور بوده؛ چراکه به هر میزان معاملات کالاها در این بستر رونق بیشتری بگیرد، شاهد رشد تولید و شفافیت خواهیم بود.

لینک کوتاه
عرضه کالاها بورس تولید مردم

اخبار مرتبط

نظرات شما