معاون روابط کار وزیر کار با اشاره به اینکه دولت تلاش کرد با طرح کالابرگ کمکی به کارگران کند گفت:احتمالاً هفته آینده جلسه شورای عالی کار برگزار می شود اما هنوز دستور کار جلسه مشخص نیست.

به گزارش نسیم اقتصاد، تسنیم نوشت: طی ماه های گذشته چندین بار کارگران نسبت به وضعیت حقوق خود گلایه داشته و خواستار برگزاری جلسه شورای عالی کار و رسیدگی به وضع حقوق و دستمزد شدند. اما تاکنون جلسه ای با محور بررسی دستمزد برگزار نشده است.
 
به گفته ی معاون روابط کار وزارت کار احتمال زیاد هفته آینده جلسه شورای عالی کار تشکیل می شود اما هنوز دستور جلسه مشخص نیست. جلسه این ماه هم بعد از بازگشایی مدارس برگزار می‌شود و هنوز دستور جلسه مشخص نیست.
 
علی حسین رعیتی فرد, معاون روابط کار وزارت کار در گفت‌وگویی اعلام کرده است که در هنگام تصویب حداقل مزد سال جاری دولت پیش‌بینی کرده بود که اگر امسال حقوق کارمندان دولت در میانه سال افزایش پیدا کند، به همان میزان حداقل حقوق کارگران هم اضافه شود، اما تا کنون هیچ خبری از افزایش حقوق کارمندان دولت نیست و بنابراین برای حداقل دستمزد کارگران هم هیچ تصمیمی گرفته نشده است.
 
وی در مورد اینکه آیا تا کنون درخواست تجدیدنظر در حداقل مزد کارگران در شورای عالی کار ارائه شده است؟گفت: تاکنون چنین مسأله‌ای در دستور کار شورای عالی قرار نگرفته است، البته نمایندگان کارگری در رسانه‌ها مسائلی عنوان کرده‌اند, اما هر موضوعی که باید در شورای عالی کار بررسی شود، باید در دستور جلسه قرار بگیرد.
 
رعیتی فردمعتقد است که دولت تلاش کرده است در قالب کالابرگ الکترونیکی در 5 دهک کم‌درآمد جامعه امتیازاتی در نظر بگیرد، از جمله اینکه اگر نیمی از یارانه آنها صرف خرید 11 قلم کالای منتخب شود، 120 هزار تومان یارانه اضافه برای‌شان شارژ می‌شود و معمولاً کارگران جزء دهک‌های سه تا پنج هستند و مشمول این امتیاز می‌شوند.
 
نمایندگان کارگری بارها نسبت به عدم برگزاری جلسه ای با موضوع بررسی مجدد مزد گلایه و درخواست داده اند. اما تا کنون از سوی دولت بازخورد مثبتی دریافت نکرده اند. نمایندگان کارگران معتقدند که دولت در جریان تعیین مزد 1402 وعده هایی مبنی بر اینکه اگر تورم کنترل نشود جلسه ای برای بحث دستمزد کارگران برگزار خواهد شد داده اند. اما دولتی ها حرف دیگری می زنند و اعتقاد دارند که بنگاه هایی که توان اقتصادی بهتری دارند می توانند, هم دستمزد بیشتری به کارگر خود بپردازند و هم با ارائه سبد کالا کارگر را همراهی کنند.
 
سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور می گوید:در آخرین جلسه شورای عالی کار این وعده به نمایندگان کارگران داده شده بود در صورتی که تورم کنترل نشود، برای ترمیم مزد کارگران جلسه ای از سوی وزارت کار برگزار می شود. بنابراین کارگران منتظر برگزاری جلسه شورای عالی کار با محور بحث دستمزد و معیشت کارگران هستند.
 
وی با بیان اینکه در قانون تأکیدی بر اینکه دستمزد سالی یکبار افزایش یابد نشده است گفت: در قانون بیان شده است که دستمزد باید سالیانه افزایش یابد. سالیانه به معنی سالی یکبار نیست.
 
گلپور با اشاره به اینکه متأسفانه اینکه تصور می کنند با افزایش دستمزد کارگران تورم ایجاد می شود کاملاً‌ اشتباه است بیان کرد:با کاهش قدرت خرید کارگران بیشترین ضربه به تولید زده می شود, چراکه کارگران به عنوان مهم‌ترن جامعه‌ی هدف تولیدات داخل توان خرید ندارند. در سالی که عنوان آن از سوی مقام معظم رهبری رونق تولید نامگذاری شده است، حمایت از کارگران ضرورت دارد. متاسفانه مسئولان فکر می‌کنند هرچه از حقوق کارگران کم کنند، رشد اقتصادی بیشتر خواهد شد، اما برای توسعه باید اول از همه به نیروی کار توجه کرد. اگر فریز مزد کارگران سبب رشد اقتصادی می‌شد، امروز نباید این وضعیت را داشتیم، چراکه سیاست هایی که تا به امروز پیاده شده همه در راستای کاستن از حقوق کارگران بوده است.
 
وی گفت: ترکیه در سال گذشته 3 بار دستمزد کارگران را افزایش داده است و در حال حاضر نیز با کشورهای مختلف بالاترین حجم صادرات و تفاهم‌نامه‌ها را دارد. در کشور ما در تعیین حداقل دستمزدها عملکرد مناسبی وجود نداشته است, این موضوع فشار زیادی را به کارگران و کارفرمایان وارد کرده است.

لینک کوتاه
معاون وزیر کار دستمزد حقوق کارگران افزایش

اخبار مرتبط

افزایش 6 درصدی مصرف برق

افزایش 6 درصدی مصرف برق

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: افزایش میزان تقاضای مصرف برق در کشور نسبت به مدت مشابه سال... 5 اردیبهشت 1403

نظرات شما