کباب و جوجه کباب از آغاز سال 1402 نسبت به سال گذشته حدود 25 تا 30 درصد گران‌تر شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، همشهری نوشت: چلو کباب از غذاهای لذیذ و سنتی و البته بسیار گران ما ایرانی‌هاست. در پی گرانی گوشت قرمز و گوشت مرغ، خوردن یک پرس چلو کباب یا چلو جوجه کباب گران تمام می‌شود. این در حالی است که از آغاز سال 1402، قیمت این غذاهای لذیذ نسبت به سال گذشته حدود 25 تا 30 درصد گران‌تر شده است.
 
برای مثال، سال گذشته (آبان‌ماه 1401) هر پرس کباب گوسفندی (مشتمل بر 2 سیخ کباب لقمه که وزن هر سیخ 250 گرم است) به همراه یک پرس چلو کره 400 هزار تومان می‌شد اما امسال هر پرس لقمه گوسفندی با برنج 500 هزار تومان تمام می‌شود یا هر پرس جوجه کباب فیله (500 گرمی) بدون برنج که سال گذشته 230 هزار تومان بود امروز 300 هزار تومان است.
 
مواد اولیه بسیار گران است
رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران در مورد علت گرانی‌ انواع کباب در سال جاری به همشهری آنلاین گفت: علتش این است که مواد اولیه بسیار گران شده است.
 
علی‌اصغر میرابراهیمی ادامه داد: گوسفند خیلی گران شده است به طوری که ما هر کیلو گوسفند زنده را بین 240 تا 250 هزار تومان می‌خریم این در حالی است که هر کیلو ران گوسفندی پاک نشده 460 هزار تومان و هر کیلو راسته گوسفندی هم 550 تا 600 هزار تومان است. همچنین، ما هر کیلو مرغ را 90 هزار تومان و هر کیلو فیله را حدود 250 هزار تومان خریداری می‌کنیم.
 
رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران تهران به گرانی دیگر مواد اولیه هم اشاره و بیان کرد: برنج و روغن بسیار گران است و ما هر کیلو برنج را 130 هزار تومان می‌خریم. همچنین، هر کیلو زعفران 40 میلیون تومان شده است و حتی مواد مصرفی کنار غذا هم بسیار گران شده است برای مثال، ما هر کیلو گوجه را 29 هزار و 500 تومان می‌خریم.
 
میرابراهیمی افزود: به اینها، باید هزینه‌های سربار و هزینه آب و برق و گاز و حقوق کارگر و مالیات را هم اضافه کرد.
 
رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران تهران در مورد وضعیت تقاضا هم عنوان کرد: تحت تاثیر گرانی‌ها، قدرت خرید مردم کاهش یافته و تقاضا برای غذاهای کبابی کاهش داشته است.
 
هر پرس کوبیده و جوجه‌کباب و شیشلیک چند؟
میرابراهیمی در مورد قیمت غذاهای کبابی هم گفت: قیمت کباب با توجه به وزن آن متفاوت است و با توجه به وزن، هر پرس جوجه کباب با برنج 150 تا 180 هزار تومان و هر پرس کوبیده هم از 140 تا 200 هزار تومان است.
 
این صحبت‌ها در حالی است که در کبابی‌های معروف تهران هر پرس جوجه کباب بین 270 هزار تا 300 هزار تومان قیمت دارد. در این رستوران‌ها که بیشتر غذاهای کبابی سرو می‌شود هر سیخ کباب لقمه گوسفندی 200 هزار تومان و چلو کره هم 100 هزار تومان است. بنابراین، اگر کباب را همراه با برنج بخواهید سفارش دهید هر پرس چلوکباب ممتاز (مشتمل بر 320 گرم مغز راسته گوسفندی) تا 500 هزار تومان خرج دارد. در این رستوران‌ها، هر پرس کباب بره یا شیشلیک نزدیک به 600 هزار تومان است.
 
قیمت در رستوران‌های مرکز تهران کمی مناسب‌تر است. اگر بخواهید در رستوران‌های خوب مرکز تهران یک پرس جوجه کباب بدون استخوان همراه با برنج بخورید حدود 200 هزار تومان باید پرداخت کنید. چلوکباب کوبیده هم را با همین پول می‌توانید سفارش بدهید و نوش جان کنید.
 
هر پرس شیشلیک با برنج هم در این رستوران‌ها بین 450 تا 550 هزار تومان است.
 

لینک کوتاه
کباب گران کوبیده جوجه کباب کبابی‌های معروف تهران

اخبار مرتبط

پایان گرانی برنج هندی

پایان گرانی برنج هندی

دو منبع دولتی در دومین کشور بزرگ تولیدکننده جهان اعلام کردند که ذخایر برنج هند در آغاز... 17 مرداد 1402

نظرات شما