سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه بیشترین شکایت مردم از گران فروشی خودروسازان است، گفت: تهران دارای بیشترین پرونده شکایت در این سازمان است.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در مورد اینکه بیشترین شکایت مردم از کدام صنف بوده است؟ گفت: گرانفروشی خودرو بیشترین شکایتی است که ازسوی مردم انجام شده است.
 
شکایت گران فروشی و تقلب خودروسازان را به تعزیرات ببرید
 
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مردم از کدام تخلف خودروسازان می‌توانند در این سازمان شکایت کنند؟ گفت: در مورد خودرو، ما تخلفاتی تحت عنوان گران فروشی و تقلب را رسیدگی می‌کنیم.
 
اسفنانی ادامه داد: طبق حکمی که در سال 1399 برای وحدت رویه در دیوان عالی کشور صادر شد، صلاحیت رسیدگی به تخلفی تحت عنوان «عدم اجرای تعهد» از سازمان تعزیرات سلب و به قوه قضائیه سپرده شد. اما اگر شکایتی در خصوص افزایش قیمت و گران‌فروشی داشته باشیم سازمان تعزیرات پیگیر خواهد بود. سال گذشته در موضوع عدم عمل به تعهد شرکت‌های فروش خودرو 30 هزار پرونده تشکیل شده است.
 
افزایش قیمت خودرو به دلیل گرانی قطعات تخلف است

 
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: اگر گران‌فروشی از سوی خودروسازان صورت گیرد، سازمان تعزیرات ورود خواهد کرد. خودروسازان به واسطه اینکه قطعات گران شده اجازه افزایش قیمت خودروهای پیش فروش شده را ندارند. به ویژه خودروهایی که به علت نقص قطعات هنوز تحویل نداده اند؛ با توجه به اینکه این موضوع از سوی خودروساز بوده، در صورت تأمین قطعه حتی گران‌تر از گذشته اجازه افزایش قیمت را ندارد.
 
اسفنانی افزود: البته در مواردی می‌توان از خودروسازان بابت امتناع از عرضه خودرو شکایت کرد چون در بعضی از پرونده‌ها مشاهده می‌کنیم که خودروساز خودرو داشته ولی عرضه نکرده که در واقع همان امتناع از عرضه بوده است.
 
رسیدگی به 5 هزار پرونده گران فروشی خودرو در تعزیرات
 
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در مورد اینکه بیشترین تخلفات در کدام استان‌ها بوده است؟ گفت: استان تهران بیشترین شکایت را داشته است. علت این موضوع این است که دفاتر اصلی خودروسازان در تهران است؛ به عبارت دیگر هرچند خودروسازان در تبریز، کاشان یا کرمان مستقر هستند؛ ولی دفتر اصلی و اقامتگاه اصلی آنها از حیث قانونی در تهران است؛ لاجرم صلاحیتش با شعب تهران است.
 
اسفنانی ادامه داد: در سازمان تعزیرات حکومتی نزدیک به 5 هزار پرونده در مورد گران فروشی خودرو رسیدگی شده است که مربوط به سایپا، ایران خودرو، مدیران خودرو و کرمان موتور بوده است.
 
ثبت شکایت از خودروسازان در سامانه 135
 

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا افزایش قیمت خودرو بدون دریافت مجوز تخلف است؟ گفت: اگر گران فروشی تلقی بشود تخلف است و شاکیان می‌توانند این تخلف را به سامانه 135 اطلاع دهند.

لینک کوتاه
گران فروشی خودروسازان تهران تعزیرات

اخبار مرتبط

نظرات شما