وال استریت ژورنال به‌تازگی به مردم آمریکا توصیه کرده است وعده صبحانه را حذف کنند؛ زیرا مجموعه‌ای از شرایط ناگوار، از آب‌وهوای بد و شیوع بیماری گرفته تا اثرات مستمر حمله روسیه به اوکراین، باعث شده است که قیمت تهیه این وعده غذایی اصلی دچار افزایش شدید شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وبگاه وال استریت ژورنال، قیمت تخم‌مرغ در ژانویه (دی، بهمن) در مقایسه با ماه قبل 8.5 درصد و در مقایسه با سال گذشته 70.1 درصد افزایش یافته است که بالاترین نرخ سالانه از سال 1973 میلادی است.
 
مرگبارترین شیوع آنفولانزای پرندگان در تاریخ، موجب نابودی مرغ و خروس‌ها در سراسر آمریکا شده است و بر اساس گزارش شرکت اینفورمِیشن ریسورسِز (Information Resources)، باعث شده است قیمت تخم‌مرغ در سال 2022 میلادی بیش از سایر انواع خواربار افزایش یابد. بر اساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، موجودی تخم‌مرغ در هفته آخر دسامبر (آذر، دی) سال 2022 میلادی، در مقایسه با ابتدای این سال، 29 درصد کاهش داشته است.
 
قیمت آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های خنک و بدون گاز (که شامل آب پرتقال خنک هم می‌شود)، در ماه ژانویه در مقایسه با ماه قبل از آن، 1.5 درصد افزایش یافت و افزایش سالانه 12.4 درصدی آن، بیشترین میزان افزایش در بیش از یک دهه است. اکنون، تولیدکنندگان پرتقال در فلوریدا در حال برداشت محصول خود هستند که کمترین میزان در نزدیک به 90 سال گذشته محسوب می‌شود و علت آن یخبندان، دو طوفان و آفت مرکبات است که صدمه شدیدی به درختستان‌ها وارد کرده است.
 
غلات صبحانه در ماه ژانویه در مقایسه با ماه قبل از آن، افزایش کمی داشت (فقط 0.4درصد)؛ اما قیمت‌ این گروه از مواد غذایی در یک سال 15 درصد افزایش یافت که تا حدی ناشی از افزایش قیمت جهانی غلات در اثر جنگ در اوکراین بود.
 
شاید بهتر باشد کسانی که به صبحانه علاقه دارند، به نوشیدن یک فنجان قهوه اکتفا کنند؛ البته قهوه‌ای که از دانه بوداده‌ تهیه شده باشد، نه قهوه فوری؛ زیرا قیمت قهوه بوداده در ماه گذشته 0.1 درصد کاهش و قیمت قهوه فوری 3.6 درصد افزایش داشته است.
این مطلب وال استریت ژورنال با واکنش‌های گسترده‌ای در آمریکا و اروپا مواجه شده و رسانه‌های مختلف، آن را مورد تمسخر قرار داده‌اند.

لینک کوتاه
تورم وعده صبحانه حذف

اخبار مرتبط

صعود تورم ترکیه

صعود تورم ترکیه

تورم سالانه ترکیه در ماه سپتامبر با 2.59 درصد افزایش به 61.53 درصد رسید. 12 مهر 1402

توهم تورم 120 درصدی

توهم تورم 120 درصدی

کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که اظهارات غیرمستند فعالان سیاسی درباره افزایش تورم،... 19 تیر 1402

نظرات شما