دبیر اتحادیه طلافروشان تهران گفت: نرخ طلا و سکه در ایرآن‌هم متأثر از نرخ دلار و اونس جهانی بوده و ارائه اوراق سکه در بورس در درازمدت می‌تواند در کنترل قیمت‌ها مؤثر باشد.

به گزارش خبرنگار نسیم اقتصاد، 
ندا فراهانی
از گذشته‌های دور تا به امروز طلا به‌عنوان یک دارایی امن در بین عموم مردم محسوب می‌شود و بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول خود و کسب سود، طلا و سکه می‌خرند. هر زمان خبری می‌شود، اولین واکنش‌ در بازارهای مالی مربوط به طلا و ارز است. قیمت طلا با افزایش عدم قطعیت سیاسی و بی‌ثباتی اقتصادی زیاد می‌شود. این عامل کاملاً روان‌شناختی است و وابسته به رفتار سرمایه‌گذاران می‌تواند از یک عامل ژئوپلیتیک به عاملی دیگر تغییر کند.
بررسی تاریخی قیمت طلا نشان می‌دهد که در بازه‌های زمانی خاص قیمت آن افزایش داشته و در بقیه مواقع که جو آرامی بر جوامع حاکم بوده توانسته ثبات خود را حفظ کند.
اونس جهانی و قیمت دلار عوامل تعیین‌کننده قیمت طلا هستند
دلیل تأثیرپذیری شدید قیمت طلا و سکه نسبت به بازارهای موازی این است که افراد ترجیح می‌دهند در هنگام بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی سرمایه خود را به دارایی‌های امن ازجمله طلا اختصاص دهند تا در صورت بروز هرگونه مشکل ارزش پول آن‌ها حفظ شود، درنتیجه اتفاقات مذکور باعث افزایش تقاضا می‌شود و با افزایش تقاضا برای خرید طلا قیمت آن‌هم افزایش پیدا می‌کند. دراین‌بین دو عامل اصلی اونس جهانی و قیمت دلار  به‌عنوان عوامل تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه، نقش پررنگی در بالا و پایین شدن قیمت طلا دارند.
به گفته؛ محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، این روزها قیمت دلار با افزایش قابل‌ملاحظه‌ای روبرو شده و رکورد تاریخی را ثبت کرده است. با توجه به اثرگذاری قیمت ارزبر بسیاری از بازارها ازجمله طلا و سکه، بانک مرکزی برای کنترل هیجانات بازار ارز اقداماتی چون عرضه ارز در سامانه برخط بازار متشکل ارزی، انتشار گواهی سکه، تولید سکه از طلای آب‌شده با همکاری بخش خصوصی و فراهم شدن خرید ارز از بانک‌ها را در دستور کار قرار داده است.
ارائه اوراق سکه در بورس در درازمدت می‌تواند در کنترل قیمت‌ها مؤثر باشد
در  همین راستا، عباد اله محمدولی دبیر اتحادیه طلافروشان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم اقتصاد، درباره عرضه اوراق سکه بهار آزادی در بورس کالای ایران و اثرگذاری آن بر کنترل نرخ سکه گفت: نرخ طلا و سکه در ایرآن‌هم متأثر از نرخ دلار و اونس جهانی بوده و ارائه اوراق سکه در بورس در درازمدت می‌تواند در کنترل قیمت‌ها مؤثر باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: ارائه سکه تحت نظر بانک مرکزی و عرضه اوراق سکه بهار آزادی در بورس کالای ایران که تحت نظر دولت باشد اطمینان بخشی بیشتری برای مردم در جهت سرمایه‌گذاری به این شکل دارد.
دبیر اتحادیه طلافروشان تهران درباره آینده بازار طلا و سرمایه‌گذاری در این مسیر خاطرنشان کرد: طلا بنا به شرایط موجود رو به افزایش بوده و مثل گذشته نوسانی نیست و طی چهار ماه آینده افزایش قیمت طلا و سکه را پیش رو داریم.
محمدولی درباره چگونگی ایجاد ثبات در قیمت طلا و ارز متذکر شد: اگر صادرات و اشتغال کشور، توسعه پیدا کند و پول ملی ما تقویت شود به گونه‌ای که بازار ارز هم به ثبات برسد این امر اثرگذاری مستقیم بر روی قیمت طلا و سکه و کنترل آن دارد.
 
وی درباره بهترین نحوه سرمایه‌گذاری عموم مردم در بازار طلا تصریح کرد: بازار طلا بهترین و معتبرترین بازار برای سرمایه‌گذاری عموم بوده البته در شرایطی که به دنبال سود کوتاه‌مدت نباشند.
اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات است
 گفتنی است؛ عرضه اوراق سکه در بورس کالای ایران از 17 آبان ماه سال جاری آغازشده به‌این‌ترتیب؛ اشخاص حقیقی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا می‌توانند به‌منظور تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری خود، در چارچوب ضوابط تعیین‌شده، این اوراق را خریداری کنند.  این اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات بوده و کلیـه اشخاص حقیقی می‌توانند حداکثـر معادل 100 سکه تمام بهـار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.
سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، 6 ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید بوده و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.
معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام می‌شود و دارندگان اوراق در صورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روزبه فروش برسانند. بانک مرکزی تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقد شوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد می‌شود. بنا بر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، اوراق سکه بانک مرکزی علاوه بر امکان سرمایه‌گذاری در طلا، قابلیت توثیق در شبکه بانکی برای اخذ انواع تسهیلات را نیز دارد.
آنچه مسلم است، از گذشته تا به امروز، طلا و سکه به‌عنوان یکی از امن‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شدند؛ اما امروز با توجه به‌شدت نوسانات اقتصادی موجود که متأثر از شرایط سیاسی و اجتماعی، اونس جهانی و دلار است؛ باید با دقت بیشتری جهت سرمایه‌گذاری در این بازارها وارد شد. درعین‌حال با همه ریسک‌پذیری موجود در این بازار با توجه به نظر کارشناسان امر، سوددهی در این بازار طولانی‌مدت بوده و در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت مورد تائید نیست. دولت نیز برای کنترل بازار طلا و سکه گام‌های مؤثری برداشته، ازجمله ارائه اوراق سکه در بازار بورس که در درازمدت می‌تواند اثرات انکارناپذیری را بر کنترل قیمت در این بازار داشته باشد.

لینک کوتاه
انتشار اوراق سکه کنترل قیمت سرمایه‌گذاری بازار طلا سودآوری درازمدت

اخبار مرتبط

نظرات شما