نایب رییس اتحادیه نان های سنتی کشور با بیان این که تا پایان سال گرانی نان نداریم گفت: اگر دولت به نانوایان یارانه ندهد قیمت نان چند برابر خواهد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، قاسم زراعتکار نایب رییس اتحادیه نان های سنتی روز در مورد کسری تامین گندم در کشور گفت: دولت خریداری گندم را انجام داده و به موقع گندم وارد شده و مشکلی تا پایان سال در رابطه با گندم  نداریم.
وی درباره این که آیا تا پایان سال گرانی نان داریم گفت: ما تا پایان سال گرانی نان نداریم و در پایان هر سال اتحادیه براساس تورم سالانه قیمت‌های سال بعد را بررسی و آماده می‌کند و آن را به کارگروه  آرد و نان می دهیم و در آنجا برای قیمت های جدید تصمیم‌گیری می‌شود.
زراعتکار درباره دستگاه های قیمت گذاری نان گفت: اتحادیه قیمت های جدید را براساس تورم سالانه به فرمانداری‌ها و استانداری‌ها ارایه می دهد تا تصمیم‌گیری برای قیمت جدید صورت بگیرد. بعد در جلساتی که در استانداری برگزار می شود کارهای کارشناسی انجام شده و قیمت جدید اعلام می شود.
نایب رییس اتحادیه نان های سنتی درباره پرداخت یارانه به نانوایان گفت: یارانه به نانوایان داده نمی شود بلکه به مصرف‌کنندگان نان و مردم داده می شود. اگر دولت یارانه ندهد قیمت نان چند برابر خواهد شد.
وی درباره تعداد نانوایی‌ها در سطح کشور افزود: تعداد نانوایی‌ها در سطح کشور به 93 هزار نانوایی می رسد که مجوز دارند که 92 درصد نان سنتی نان کشور را تامین می‌کند. البته از این 93 هزار نانوایی حدود 20 هزار تا اضافه است.
زراعتکار درباره نان صنعتی و نیمه حجیم در کشور گفت:  در کل کشور 8 درصد  نان حجیم و صنعتی فعال هستند. دولت در رابطه با این نانها مانند نان های سنتی یارانه پرداخت می‌کند.
نایب رییس اتحادیه نان های سنتی درباره مشکلات صنف نانوایی ها گفت: مشکلات اصلی این صنف این است که در کل کشور یک متولی نان و ارگانی وجود ندارد که جوابگوی مشکلات صنفی باشد. مسئله اصلی قیمت‌گذاری نان است که در پایان هر سال باید حتماً انجام شود متاسفانه بعد دو سال انجام می شود نانوا دچار مشکل می‌شود. الان نان لواش در میانگین  کل کشور 4500 تومان است. 4500 تومان با توجه به این که هرسال برق، آب، گاز، بیمه، مالیات و لوازم خورد و خوراک و بهداشتی همه گران می شود جوابگوی مسائل نانوا نیست.
وی درباره کمک دولت گفت:  کمکی که دولت می تواند به صنف نانوایان در کل کشور انجام دهد این است که  باید اول نظارت دقیق بر کشاورزی داشته باشد. گندم با کیفیت خریداری کند و آرد با کیفیت بین نانوایان توزیع کند تا آنها نان با کیفیت به دست مصرف کنندگان بدهند.
زراعتکار درباره ناظرین بر نانوایان گفت:  بازرسین اصناف و بازرسین صنعت و معدن ، تجارت و بازرسین اتحادیه بر نان نظارت دارند که نان کیفیتی به دست مصرف کنندگان برسد.
نایب رییس اتحادیه نان های سنتی در پایان گفت:  یک نان خوب باید آرد و خمیر با کیفیت و استاندارد داشته باشد. همچنین برشته و لبه های آن خمیر نباشد.
 

لینک کوتاه
گرانی نان

اخبار مرتبط

نظرات شما