آخر سال که می شود، بازار اخبار پیرامون حداقل دستمزد کارگران حسابی داغ می شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، توفیقی رئیس کارگروه دستمزد شورای عالی کار اما امیدی به بهتر شدن وضعیت معیشتی کارگران ندارد. او با بیان اینکه بیش از 85 درصد کارگران زیر خط فقر (تعیین شده در سال گذشته یعنی 3 میلیون و 750 هزار تومان)قرار دارند، به نسیم اقتصاد می گوید حتی اگر دستمزدها بیش از نرخ تورم هم افزایش پیدا کند، بازهم درصد زیادی از این جامعه قادر به تامین حداقل های مورد نیاز در یک زندگی نیستند. به گفته او، دولت به‌جای تمرکز بر بهبود نرخ رشد اقتصادی و کنترل ریشه‌های تورم، تمام تمرکز خود را صرف سیاست‌های حمایتی کرد؛ آن هم با توزیع منابع مالی و بسته‌های مختلف. حال آنکه مادامی که قیمت ها در بازار ثبات ندارد و افزایش دستمزد متناسب با نرخ تورم فایده ای نخواهد داشت.
توفیقی می گوید : با بهبود وضعیت نرخ رشد اقتصادی، می‌توان امید به اشتغال‌زایی و افزایش درآمد خانوارها داشت و با افزایش درآمد، وضعیت ضریب جینی در جامعه بهتر می‌شود و در نتیجه وضعیت کارگران در مسیر بهبود حرکت خواهد کرد.
رئیس کارگروه دستمزد شورای عالی کار با اشاره به افزایش لجام گسیخته بهای مسکن و اجاره بها در اقتصاد ایران، گفت:  از آنجاییکه بیشتر جامعه کارگری مستاجر هستند بی برنامگی دولت در حوره مسکن زندگی جامعه حدود 13 میلیون خانوار را به شدت تحت تاثیر قرار داده است . آنگونه که برآوردها نشان می دهد مسکن چیزی حدود 50 درصد درآمد خانوار را می بلعد و هر سال این سهم در حال بیشتر شدن است. در چنین شرایطی کارگر ناچار است که  کالاهای اساسی را از سبد هزینه های خود حذف کند. مثلا برای تناسب دخل و خرج، مجبور است مصرف گوشت، شیر و تخم‌مرغ را کم کند . این وضعیت هر سال بدتر می شود.
 
فاصله دریافتی کارگران و خط فقر دوبرابر شد
 
بر اساس آنچه در ماده 41  قانون آمده دستمزد کارگران همه ساله باید متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا کند. اما آنچه در تمام طول سال های گذشته به آن توجهی نشده تناسب بین سبد هزینه معیشت خانوارو دستمزد کارگران است.  به عنوان مثال در حالی شورای عالی کار حداقل سبد معیشت خانوار در سال گذشته را 3 میلیون و 750 هزار تومان اعلام کرده که  حقوق دریافتی یک کارگر ( با در نظر گرفتن تمامی مزایا) چیزی حدود 2 میلیون و 50 هزار تومان تعیین شد. اما خط فقر با حداقل دریافتی مصوب در حالی چیزی حدود یک میلیون و 600 هزار تومان فاصله دارد که رئیس کارگروه دستمزد شورای عالی کار می گوید که این فاصله حالا بیش از دو برابر شده است . او هچند مه رقم دقیقی در رابطه با هزینه های سبد معیشتی خانوار اعلام کرد اما گفت که در حال بررسی دقیق هزینه های خانوار هستیم و بعد از 22 بهمن این شاخص را اعلام خواهیم کرد .
 
خط فقر  در ایران چند میلیون است؟

نرخ تورم ماه‌هاست که دیگر تک‌رقمی نیست، نرخ بیکاری روند فزاینده‌ای به خود گرفته و کارگران شاغل هم از قدرت خرید پایین خود مکرراً گلایه می‌کنند. آخرین آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم سالیانه  در دی امسال 38.6 درصد بوده است. این آمار زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که آن را در کنار گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس قرار دهیم.گزارشی که نشان می‌داد «در سال 96، حدود 16 درصد از جمعیت کشور در زیر خط فقر مطلق قرار داشته اما پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 97 با سناریوهای مختلف برای وضعیت درآمدی خانوار، 23 تا 40 درصد جمعیت زیر خط فقر مطلق بروند.» آماری که نشان می‌داد درصد جمعیت زیر خط فقر مطلق در سال 97 نسبت به سال 96، در سناریوی خوش‌بینانه 5 /1 برابر و در سناریوی بدبینانه 5 /2 برابر شده است. گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌گوید شکاف درآمدی بیشتر شده و قرار گرفتن آن در کنار گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد در یکی‌دو سال اخیر، شرایط طبقات پایین جامعه بدتر شده. به عبارتی در یکی‌دو سال گذشته فقرا در ایران فقیرتر شده‌اند.
هرچند که ارگان های رسمی تمایلی برای اعلام خط فقر در ایران ندارند، اما سال گذشته حسین راغفر، عدد 6 میلیون تومان را برای خط فقر اعلام کرد. عددی که بسیاری آن را مبالغه خواندند. راغفر در این باره گفته بود: آنچه نهاد‌های رسمی درباره تورم اعلام می‌ کنند با واقعیت‌ های روزمره زندگی مردم تفاوت فاحشی دارد. گروه‌های مختلف سبد‌های مختلف کالایی مصرف می ‌کنند؛ بنابراین احساس تورم در بین خانوار‌های مختلف با هم متفاوت است. در یکی از ماه‌های گذشته تورم نقطه به نقطه نسبت به سال گذشته 28 درصد اعلام شد، اما من معتقدم در واقعیت‌ های زندگی مردم این عدد حتی می‌ تواند بالاتر باشد. به این ترتیب می ‌توان انتظار داشت که بالغ بر 50 درصد جمعیت کشور امروز زیر خط فقر رفته باشند.
سهیلا جلودارزاده اخیرا در گفت و گویی با اعتمادآنلاین اظهار کرده خط فقر 7 میلیون تومان است. نماینده تهران با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم تاکید کرده علت این موضوع هم چاپ اسکناس بدون پشتوانه است. او همچنین افزوده پول بی‌ارزش می‌شود چون چاپ آن بدون پشتوانه است. بنابراین افزایش حقوق‌ها با پول بدون پشتوانه قدرتی ندارد، زیرا موجب افزایش قدرت خرید نمی‌شود بلکه تنها توقعات را بالا می‌برد.
او با اشاره به وضعیت درآمدی نگران‌کننده خانوار و شوک‌های ارزی که به هزینه خانوار تحمیل شده است عنوان می‌کند: «خیلی وقت است شرایط معیشتی دهک‌های پایین درآمدی به شدت وخیم شده است و اکنون این وخامت اوضاع در شرایط معیشت خانوار از یکی دو دهک درآمدی پایین خانوار هم فراتر رفته است؛ یعنی حتی می‌توان گفت بیش از نیمی از خانوارهای کشور نیازمند حمایت جدی و سریع و اعمال سیاست‌های حمایتی هستند تا مسیر تنفسی معیشتی این خانوارها بسته نشود

لینک کوتاه
کارگران گرفتار تله فقر سبد هزینه معیشتی خانوار دو برابر

اخبار مرتبط

نظرات شما