یک موسسه اروپایی سرانه ثروت خانوارهای ایرانی را بیش از 51 هزار دلار اعلام کرد و از رتبه 29 ایران در رده بندی جهانی از این نظر خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد، تسنیم نوشت: موسسه خدمات مالی و بانکی سوئیس در گزارشی به بررسی ثروت خانوارها در 169 کشور دنیا از جمله ایران پرداخته است.

این موسسه اروپایی ایرانی ها را در میان 30 ملت ثروتمند در دنیا قرار داده است . خالص دارایی های مالی و غیرمالی خانوارهای ایران در سال 2022 بالغ بر 3034 میلیارد دلار برآورد شده که این رقم تنها از دارایی 21 کشور کمتر بوده است.

ثروت خانوارهای آمریکایی در جهان بیشتر از سایر کشورها بوده و بالغ بر 139 تریلیون دلار در سال 2022 برآورد شده است. چین با 84.4 تریلیون دلار و آلمان با 17.4 تریلیون دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار دارند.

این موسسه در بخش دیگری از گزارش خود رتبه کشورها از نظر سرانه ثروت خانوارها را اعلام کرده و ایران را از این نظر در رتبه 29 قرار داده است.

سرانه ثروت خانوارها در ایران طی سال 2022 بالغ بر 51147 دلار محاسبه شده است که این رقم بیشتر از 140 کشور دنیا بوده است .

به لحاظ سرانه ثروت خانوارها،‌ رتبه اول جهان در اختیار سوئیس قرار گرفته است. سرانه ثروت خانوارهای سوئیسی 685 هزار دلار است که این رقم از هر کشور دیگری در جهان حتی آمریکا بیشتر است. آمریکا با سرانه 551 هزار دلاری در رتبه دوم و هنگ کنگ با 550 هزار دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند.

از جمله کشورهایی که سرانه ثروت کمتری نسبت به ایران دارند می توان به روسیه، برزیل، مصر، هند، اندونزی، اردن،‌ مالزی، عمان، پرو، رومانی، آفریقای جنوبی، صربستان، تایلند و ترکیه اشاره کرد.

خانوارهای ترکیه ای یک سوم خانوارهای ایرانی در سال 2022 ثروت داشته اند. سرانه ثروت خانوارها در ترکیه طی این سال 17500 دلار بوده که حدود یک سوم سرانه ثروت 51 هزار دلاری خانوارهای ایرانی می باشد.

نکته دیگر آن است که کشورهای نفتی حوزه خلیج فارس برخلاف انتظار، فاصله از زمین تا آسمان نسبت به ایران از نظر ثروت سرانه خانوارها ندارند. برای مثال عمان با سرانه ثروت 48 هزار دلاری، حتی پایین تر از ایران در رده بندی جهانی قرار گرفته است.

سرانه ثروت خانوارها در عربستان نیز 90 هزار دلار محاسبه شده که کمتر از دو برابر این رقم در ایران است. سرانه ثروت خانوارها در بحرین نیز 84 هزار دلار، امارات 152 هزار دلار، قطر 164 هزار دلار و کویت 175 هزار دلار محاسبه شده است.

میزان سرانه ثروت خانوارها در برخی کشورهای دیگر که بالاتر از ایران در رده بندی جهانی قرار گرفته اند عبارت است از: لهستان 52 هزار دلار، چین 75 هزار دلار، ژاپن 216 هزار دلار، ایتالیا 221 هزار دلار، و اسپانیا 224 هزار دلار.

لینک کوتاه
خانوارهای ایرانی دنیا ایرانی‌ها مردم ترکیه

اخبار مرتبط