بازار مسکن و کاهش قیمت خانه هم نتوانست جلوی رشد اجاره بها را بگیرد. مرکز آمار ایران می گوید که قیمت اجاره‌بها در پاییز امسال نسبت به پارسال 21 درصد بیشتر شده است. این رشد قیمت اما در شرایطی اتفاق افتاده که آمارهای اعلامی از طرف وزارت راه و شهرسازی نشان از توقف رشد قیمت ها و ارزان شدن بهای ملک در تهران خبر می داد. با این وجود خبری از ارزانی در بازار اجاره بها نبود .

به گزارش نسیم اقتصاد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک می گوید:  پیش از این گفته می شد که میزان افزایش قیمت اجاره بها متاثر از بهای ملک است. حالا اما شرایط فرق کرده و بسیاری از قواعد اقتصادی تنها روی کاغذ درست است. کافی است که نگاهی به وضعیت قیمت ها داشته باشیم . گزارش های رسمی به خوبی نشان می‌دهد که نرخ  رشد تورم در بازار اجاره بها خیلی بیشتر از نرخ رشد تورم در بازار خرید و فروش بوده است. او که دلیل اصلی نجومی شدن اجاره بها  را کاهش عرضه در مقابل افزایش تقاضا می داند، گفت : سالانه باید حدود یک‌میلیون مسکن در ‏ایران ساخته شود و در این میان سالانه فقط حدود 300 تا 350‌هزار پروانه ساخت صادر می‌شود که در ‏واقع یک سوم نیاز بازار، مسکن عرضه می‌شود. همین کمبود عرضه موجب شده که حباب قیمتی موجران در نیمه دوم سال هم تخلیه نشود و همچنان شاهد رشد اجاره بها باشیم.
 
ثبات در بازار خرید و فروش خانه

رسم است. هوا که گرم تر می شود ، بازار اجاره بها حسابی داغ می شود. دفاتر مشاوران املاک دیگر جای سوزن انداختن نیست و مستاجرها برای پیدا کردن خانه‌ای ارزان تر از این دفتر به آن دفتر می روند. براساس آمارهای رسمی، اجاره مسکن حدود 40‌درصد درآمد ایرانی‌ها را می‌بلعد، اما پیروز حناچی، شهردار تهران هم اعلام کرده که سهم مسکن از هزینه خانوار تهرانی به 60‌درصد ‏رسیده است. این در شرایطی است که عقبایی بازهم از رشد دوباره اجاره بها از سال آینده خبر می دهد. او می گوید: قیمت خانه به اوج خود رسیده و بازار کشش افزایش دوباره را ندارد . بازار حسابی سوت و کور است و تعداد کسانی که توانایی و قدرت خرید خانه را دارند به حداقل رسیده است. بعید است که تا پایان سال آینده وحتی نیمه نخست 99 تغییر فاحشی در قیمت ملک ایجاد شود.   او گفته های خود را اینگونه تکمیل می کند: شاید بشود قید خرید خانه را زد اما نمی‌توان که بی سرپناه ماند. مستاجرها و زوج‌های جوان خوب یا بد باید برای خود خانه ای دست و پا کنند. به عبارتی تقاضای بازار اجاره نه تنها کمتر نمی شود بلکه هر سال بیشترهم می شود. آنچه تغییر می کند کاهش قدرت نقدینگی مستاجرهاست. در نهایت  برخی به حاشیه شهرها می‌روند و برخی به ناچار خانه‌های کوچک تر را برای زندگی انتخاب می کنند
 
حاشینه نشینی ها در وضعیت هشدار

تمام آنچه از هزینه‌های کمرشکن اجاره خانه در برخی مناطق تهران گفته شد یک‌سوی ماجرا قرار دارد، سوی دیگر ماجرا که اتفاقا نگران کننده تر هم هست، افزایش حاشیه نشینی نیست. تابستان همین امسال بود که علی کرد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفته بود که به  دلیل گرانی‌ها در سال 97، یک‌میلیون نفر مستاجر از شهرهای بزرگ کوچ کرده‌اند و به جمعیت حاشیه‌نشین کشور اضافه شده‌اند. حاشیه نشین هایی که پیش از این برخی از مسئولان تعداد آنها را 11 میلیون نفر اعلام کرده بود، هر سال بزرگ و بزگ تر می‌شوند و آنگونه که کارشناسان اقتصادی می گویند در وضعیت هشدار قرار گرفته است.
 
بازگشت رونق به بازار خرید و فروش

هرچند که نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک می گوید که بهای ملک تا پایان امسال هیچ تغییری نمی کند اما طبق اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر مربع خانه در تهران در آذرماه امسال 13 میلیون و 530 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل 8.5 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 41.6 درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.جالب است که بدانید در آذر امسال در حالی 21 هزار معامله خرید مسکن در کل کشور انجام شد که این میزان در مقایسه با حجم معاملات خرید مسکن در آبان‌ماه دو برابر افزایش داشته است. همچنین از این میزان حدود 8 هزار معامله خرید مربوط به تهران بوده است.  بانک مرکزی می گوید  در 9 ماهه امسال  حدود 49.4 هزار واحد مسکونی معامله شده که درمقایسه با مدت مشابه پارسال 49.5 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این در حالی است که آذرماه حجم معاملات خرید آپارتمان در پایتخت در مقایسه با آبان‌ماه 146 درصد رشد کرد که بیشترین میزان رشد ماهانه حجم معاملات خرید مسکن در تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون محسوب می‌شود.

لینک کوتاه
اجاره بها سال آینده گران اجاره بها تهران

اخبار مرتبط

نظرات شما