دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو تامین مواد اولیه برای داخلیسازی قطعات را بزرگترین مشکل میزهای تعمیق داخلیسازی صنعت خودرو دانست و گفت: با توجه به اینکه این موضوع تاکنون عملیاتی نشده، لازم است که هرچه سریعتر اتفاق بیفتد.
به گزارش
نسیم اقتصاد، مازیار بیگلو اظهار کرد: در میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو که در حال انجام هستند، تعداد محدودی از قطعاتی که قرارداد آنها در میز اول و دوم برای داخلیسازی بسته شد، به تولید انبوه رسیده است؛ البته داخلیسازی باقی قطعات نیز در حال پیشرفت است اما دو موضوع اصلی را باید در نظر گرفت.
وی با بیان اینکه درحالحاضر وضعیت نقدینگی خودروسازان بسیار بحرانی است و متعاقبا قطعهسازان نیز با همین وضعیت روبهرو هستند، ادامه داد: تسریع در روند داخلیسازی قطعات میزها، نیازمند سرمایهگذاری چه در بعد فناوری، دستگاه و فناوری و چه در بعد تامین مواد اولیه است. درحالحاضر خودروساز که در پرداختهای روزانه خود با مشکل روبهرو است، چگونه میخواهد پول بیشتری بابت تجهیز کردن قطعهسازان پرداخت کند؟ لذا این موضوع خطری است که باعث شده که حرکت و پیشرفت خودروسازان کند شود؛ لذا لازم است که وزارت صنعت راهکاری اندیشیده و از محلی، پولی را برای قطعهساز و خودروساز تامین کند تا بتوانند کارها را پیش ببرند.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو افزود: علاوه بر این خطر دیگری که پروژه داخلیسازی قطعات خودرو را تهدید میکند، این است که برخی از این قطعات در تامین مواد اولیه با مشکل روبهرو هستند. مشکل در تامین مواد اولیه هم که نه ارتباطی به خودروساز دارد و نه به قطعهساز. تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی همچون آهن، آلومینیوم، مس یا پتروشیمی، دامنه تولید محصولاتشان آنچنان گسترده نیست که مواد اولیه مورد نیاز قطعات را هم بتوانند تامین کنند؛ بنابراین به اینجا رسیدهایم که قطعهسازان حرکت کرده و جلو رفتهاند اما مواد اولیه مورد نیازشان از داخل تامین نمیشود و باید از خارج وارد شود که این موضوع اصل ساخت داخل را زیر سوال میبرد.
تا میزهای مواد اولیه به نتیجه نرسند؛ میزهای قطعات بیفایدهاند
بیگلو تاکید کرد: وزارت صنعت در مورد تامین اعتبار مالی وعدههایی داده است اما هنوز عملیاتی نشده است. همچنین در رابطه با مواد اولیه نیز قرار است میزهایی برگزار شود، اما عملا به زودی این اتفاق رخ نخواهد داد و این درحالی است که قطعهسازان بسیار عجله داشته و لازم است که هرچه سریعتر میزهای مواد اولیه تشکیل شده و کاهش ارزبری را به دنبال داشته باشد.
وی اظهار کرد: هدف میزهای مواد اولیه آن است که آلیاژها یا مواد پلیمری خاصی که توسط پتروشیمیها در کشور تولید نمیشود را بتوان در داخل تولید کرد. این میزها هنوز آغاز به کار نکردهاند اما سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال انجام کارهایی در این زمینه است اما موضوع مهم این است که زمان را از دست میدهیم. تا زمانی که میزهای مواد اولیه به نتیجه نرسد، میز داخلیسازی قطعات نیز با مشکل روبهرو خواهد بود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
رییس اتحادیه خودروی تهران گفت: با ورود به سال جدید قیمتها با توجه به افزایش نرخ دلار... 20 فروردین 1403
سامانه یکپارچه خودروها در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که علاوه بر خودروهای داخلی و... 29 مهر 1402
در حالی که همه منتظر آغاز مرحله سوم طرح یکپارچه بودند معاون وزیر صمت ، خبر از حذف سامانه... 7 مهر 1402
قیمت کیا سراتو وارداتی و مونتاژ طی روزهای گذشته 50 میلیون گران شده است اما با اینحال هنوز... 20 شهریور 1402
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از فرصت محدود ترخیص برای خودرو و موتور... 19 شهریور 1402
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه 50 درصد ظرفیت... 25 مرداد 1402
وزیر صمت با بیان اینکه باید خودروهای روز تولید کنیم، گفت: لازم است بهترین قطعات را از... 19 مرداد 1402
بازار خودرو همچنان در دام رکود و روند نزولی اسیر است و تا به این لحظه هنوز عاملی یافت... 21 تیر 1402
نظرات شما