با وجود آنکه اوپک و متحدانش در هفته جاری برای تمدید توافق کاهش تولید تا پایان سه ماهه اول سال 2020 به توافق رسیدند، اما واکنش نرخ نفت مایوس‌کننده بود و بازار را در این فکر فرو برد که آیا نرخ نفت می‌تواند به بالاتر از سطح فعلی صعود کند؟

به گزارش نسیم اقتصاد، اگرچه بیشتر تحلیلگران با این نکته موافق بودند که بازار از قبل، تمدید توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک را پیش‌بینی کرده بود، اما انتظار نداشتند قیمت‌ها کاهش قابل توجهی پیدا کند. اما این اتفاق افتاد و نرخ نفت برنت تحت تاثیر دورنمای ضعیف تقاضا برای نفت، کاهش پیدا کرد و آخرین بار بالای 63 دلار معامله شد. با این حال تنها عاملی که می‌تواند قیمت‌های نفت را از محدوده 60 دلار بالا ببرد، پایان جنگ تجاری امریکا و چین خواهد بود که به چشم‌انداز رشد تقاضا برای نفت لطمه زده است.

 آمریتا سن، کارشناس بازار نفت در گفت‌وگو با شبکه سی ان بی‌سی گفت: مذاکرات تجاری میان امریکا و چین امسال عامل تعیین کننده‌ای در دورنمای نرخ نفت خواهد بود. آتش بس اخیر میان امریکا و چین ممکن است به بهبود تقاضا برای نفت کمک کند اما اگر تقاضا به سرعت بهبود پیدا نکند، قیمت‌ها تا پایان نیمه دوم سال 2019 پایین خواهند ماند.

 وی در ادامه افزود: حتی اگر تقاضا برای نفت یک میلیون بشکه در روز رشد کند، نرخ نفت به راحتی می‌تواند به 75 دلار صعود کند.

 اداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارش ژوئن خود نرخ رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده را 1.4 میلیون بشکه در روز تخمین زد که بالاتر از 1.2 میلیون بشکه در روز مورد پیش‌بینی برای سال 2019 است.

 آژانس بین‌المللی انرژی نیز نرخ رشد تقاضا برای نفت در سال 2020 را 1.4 میلیون بشکه در روز و سال 2019 را 1.2 میلیون بشکه در روز برآورد کرده است که کمتر از ارزیابی‌های پیشین این آژانس است. اوپک نیز پیش‌بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را 70 هزار بشکه در روز کم کرده و 1.14 میلیون بشکه در روز برآورد کرده است. این گروه اختلافات تجاری را عامل تجدیدنظر در این پیش‌بینی خوانده است.

 بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر قرار باشد نرخ نفت به 75 دلار در هر بشکه صعود کند، پیش‌بینی‌های رشد تقاضا باید مورد تجدیدنظر قرار گیرند؛ مگر این که یکی از تولیدکنندگان بزرگ جهان دچار اختلال جدی تولید شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه
پیش بینی آینده قیمت نفت بازارهای جهانی

اخبار مرتبط

ریزش قیمت نفت متوقف شد

ریزش قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت پس از سقوط بیش از سه درصدی در روز گذشته، در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا اندکی... 19 دی 1402

نظرات شما