خوش بینی که فعالان بازار نفت در سپتامبر با تمرکز به محدودیت عرضه اوپک پلاس داشتند، جای خود را به بدبینی داده و پرسش هایی را درباره تصمیم این گروه درباره سیاست تولید خود برانگیخته است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، تغییر موضع معامله‌گران نفت در هفته‌های اخیر، به ریزش قیمت در بازارهای نفت منتهی شده، زیرا نگرانی‌ها نسبت به وضعیت شکننده اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت، تجدید شده است.
 
خوش بینی که بازار در سپتامبر تحت تاثیر محدودیت عرضه اوپک پلاس داشت، جای خود را به بدبینی در اکتبر و نوامبر داده است، زیرا نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه، جای خود را به واهمه نسبت به تقاضای ضعیف داده است. در نتیجه، قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، هفته گذشته به پایین ترین رکورد چهار ماه اخیر سقوط کردند.
 
اوپک و عربستان سعودی که بزرگترین عضو این گروه است، اصرار دارند که تقاضا همچنان قوی است و ریزش قیمت نفت از 90 دلار به 80 دلار در هر بشکه برنت در هفته‌های اخیر، در بحبوحه نگرانی‌های بیش از حد درباره تقاضا، تشدید شده است.
 
اما ادامه روند نزولی قیمت نفت، ممکن است عربستان سعودی را مجبور کند کاهش اضافی عرضه به میزان یک میلیون بشکه در روز را در سال 2024 یا حداقل بخشی از سال میلادی آینده، ادامه دهد.
 
در حال حاضر، کاهش داوطلبانه تولید عربستان و کاهش صادرات روسیه به میزان 300 هزار بشکه در روز تا پایان سال 2023، ادامه دارد. اما با کاهش قیمت نفت به 80 دلار، هر دو تولیدکننده اوپک پلاس ممکن است با تمدید کاهش اضافی عرضه، دوباره قیمت‌ها را تقویت کنند. با توجه به کاهش فصلی تقاضا برای نفت در سه ماهه اول هر سال، تمدید کاهش اضافی عرضه می‌تواند مطرح باشد.
 
بر اساس داده‌های صرافی‌ها که توسط جان کمپ، تحلیلگر بازار رویترز، گردآوری شده است، معامله‌گران در پنج هفته از شش هفته گذشته، فروشندگان بزرگ شش قرارداد آتی مهم نفت بوده‌اند.
 
در حالی که معامله‌گران همچنان نسبت به نفت بدبین هستند، اوپک و عربستان سعودی می گویند که حرکت نزولی بازار، بیش از حد بوده و تقاضا از جمله تقاضا در چین، قوی است.
 
هیثم الغیص، دبیر کل اوپک هفته گذشته اظهار کرد: اقتصاد با وجود چالش‌ها، هنوز خوب است. الغیص در فاصله کمتر از سه هفته تا زمان برگزاری نشست وزیران گروه اوپک پلاس در 26 نوامبر، نسبت به تقاضای جهانی برای نفت، ابراز خوش بینی کرد.
 
سپس، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه بازار نفت اعلام کرد که شرایط بنیادی بازار نفت همچنان قوی است و واردات نفت به چین به رکورد سالانه جدیدی در سال 2023 افزایش خواهد یافت و احساسات منفی بازار را اغراق آمیز خواند و رد کرد.
 
هفته گذشته، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، اظهار کرد: تقاضا برای نفت همچنان قوی است و سفته بازان را عامل کاهش اخیر قیمت نفت خواند.
 
حتی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد در حالی که وضعیت نزولی‌تر ممکن است منطقی باشد، تقاضای جهانی برای نفت، همچنان فراتر از انتظارات است و پیش‌بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال‌های 2023 و 2024 را اندکی افزایش داد.
 
بر اساس گزارش اویل پرایس، وارن پترسون و اوا مانتی، استراتژیست‌های بانک آی ان ج، در یادداشتی درباره حرکت‌ اخیر قیمت نفت، نوشتند: بر این باوریم که میزان کاهش قیمت نفت در هفته‌های اخیر شدید بوده است. اگرچه ممکن است عوامل بنیادین آن طور که در ابتدا تصور می‌شد صعودی نباشند، اما همچنان حمایت‌کننده هستند و احتمالا بازار تا پایان سال جاری با کسری مواجه خواهد بود. مازادی که برای اوایل سال آینده پیش بینی می‌شود، در صورتی که سعودی‌ها، کاهش اضافی عرضه خود را تمدید کنند، پیش نخواهد آمد.

لینک کوتاه
قیمت نفت کاهش تولید اوپک پلاس

اخبار مرتبط

نظرات شما