قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا در پی تجدید نگرانی‌ها نسبت به ضعیف شدن تقاضا برای سوخت در آمریکا و چین، کاهش یافت.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژانویه، 71 سنت معادل 0.87 درصد کاهش یافت و به 80 دلار و 72 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در دسامبر، با 68 سنت معادل 0.88 درصد کاهش، به 76 دلار و 49 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت اکنون پایین میانگین قیمت 100 روزه حرکت می‌کنند.
 
قیمت‌ها روز جمعه که عراق از محدودیت عرضه اوپک پلاس حمایت کردند، حدود دو درصد افزایش یافتند اما برای کل هفته، حدود چهار درصد کاهش داشتند که سومین کاهش هفتگی متوالی آنها بود.
 
هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس شرکت ان اس تردینگ که واحد نیسان سکیوریتیز است، در این باره گفت: سرمایه‌گذاران به کندی تقاضا در آمریکا و چین متمرکز شدند و در عین حال، نگرانی‌ها نسبت به اختلال احتمالی عرضه ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، فروکش کرده است.
 
اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته گزارش کرد تولید نفت در آمریکا، امسال اندکی بیش از حد انتظار قبلی، رشد می‌کند.
 
سرانه مصرف بنزین آمریکا در سال آینده ممکن است به پایین‌ترین حد در دو دهه گذشته کاهش پیدا کند.
 
آمار اقتصادی ضعیفی که هفته گذشته از سوی چین منتشر شد هم نگرانی‌ها نسبت به ضعیف شدن تقاضا را تشدید کرد.
 
قیمت‌های مصرفی چین در اکتبر، به رکورد پایین دوران پاندمی رسید و تردیدهایی را نسبت به نیرومندی روند احیای اقتصادی این کشور برانگیخت. همچنین پالایشگاه‌های چین خواستار دریافت نفت کمتری از عربستان سعودی برای دسامبر شدند.
 
با این حال، کیکوکاوا اظهار کرد: قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در محدوده 75 دلار در هر بشکه، حمایت خواهد شد. اگر قیمت‌ها کاهش بیشتری پیدا کند، احتمالا عربستان سعودی و روسیه برای ادامه کاهش عرضه اضافی پس از دسامبر تصمیم خواهند گرفت و این امر از قیمت‌ها حمایت خواهد کرد.
 
عربستان سعودی و روسیه هفته گذشته تائید کردند که به کاهش عرضه اضافی خود تا پایان سال ادامه می‌دهند زیرا نگرانی‌ها نسبت به تقاضا، همچنان بازارهای نفت را تحت تاثیر قرار داده است.
 
نشست اوپک پلاس که شامل اوپک و متحدانش نظیر روسیه است، در 26 نوامبر برگزار می‌شود.
 
در بخش عرضه، شرکت بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکایی تعداد دکل‌های حفاری فعال را برای دومین هفته متوالی کاهش دادند و به پایین‌ترین تعداد از ژانویه سال 2022 رساندند.
 
بر اساس گزارش رویترز، هیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق روز یکشنبه اعلام کرد انتظار دارد تا سه روز دیگر، دولت اقلیم کردستان و شرکت‌های نفتی خارجی، تولید نفت از میادین نفتی این منطقه را از سر بگیرند.

لینک کوتاه
قیمت نفت بازار جهانی وزیر نفت عراق

اخبار مرتبط

ریزش قیمت نفت متوقف شد

ریزش قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت پس از سقوط بیش از سه درصدی در روز گذشته، در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا اندکی... 19 دی 1402

نظرات شما