قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر اختلالات عرضه در لیبی و نیجریه و امیدواری سرمایه گذاران به تقاضای بالاتر برای سوخت، افزایش یافت و در مسیر ثبت سومین رشد هفتگی متوالی قرار گرفت.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت با پنج سنت معادل 0.1 درصد افزایش، به 81 دلار و 41 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 9 سنت معادل 0.1 درصد افزایش، به 76 دلار و 98 سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون، حدود 9 درصد رشد کرده اند و به سمت سومین رشد هفتگی متوالی پیش می روند.

روز پنج شنبه، تعدادی از میادین نفتی در لیبی در اعتراض یک قبیله علیه ربوده شدن یک وزیر سابق، تعطیل شد. در نیجریه هم شرکت شل، بارگیری نفت فورکادو را به دلیل نشت احتمالی نفت در یک پایانه، متوقف کرد.

به گفته تحلیلگران گروه "ای ان زد ریسرچ"، اعتراضات در لیبی، می تواند به تنهایی، بیش از 250 هزار بشکه در روز نفت را از بازار حذف کند.

ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA  هم اظهار کرد: قیمت نفت از انتظارات برای محدودتر شدن عرضه در بازار به دلیل اختلالات عرضه در لیبی و نیجریه، تقویت شده است و همزمان، صادرات نفت روسیه هم کاهش پیدا کرده است.

عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان هستند، ماه میلادی جاری با کاهش بیشتر تولید موافقت کرده و حمایت بیشتری برای قیمت نفت فراهم کردند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جدیدترین گزارش ماهانه اش، پیش بینی خود از میزان رشد تقاضا برای نفت در سال 2023 را بالاتر برد و اعلام کرد که انتظار دارد تقاضا در سال میلادی آینده، 2.2 درصد رشد کند.

بانک ملی استرالیا در یادداشت تحقیقاتی اعلام کرد: اگر پیش بینی اوپک تحقق پیدا کند، قیمت نفت به بالای 100 دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. همچنین این بانک خاطرنشان کرد که افت ارزش دلار آمریکا، از قیمت کالاها، پشتیبانی خواهد کرد.

قیمت مصرف کننده در آمریکا، در ژوئن، ملایمترین رشد سالانه در بیش از دو سال گذشته را داشت و نشان داد تورم همچنان در حال ملایم شدن است. قیمت تولیدکننده هم در ژوئن رشد چندانی نداشت و رشد آن بر مبنای سالانه، کوچکترین رشد در حدود سه سال اخیر بود.

بر اساس گزارش رویترز، هر دو شاخص، بازار را امیدوار کردند که بانک  مرکزی آمریکا به پایان سیکل تحکیم سیاست پولی نزدیک شده است. نرخ‌های بهره بالاتر، رشد اقتصادی را آهسته کرده و به تقاضا برای سوخت، ضربه می‌زند.

 

لینک کوتاه
قیمت نفت تورم بازار جهانی

اخبار مرتبط

تورم 1402 به روایت آمار

تورم 1402 به روایت آمار

کارنامه دولت سیزدهم در سومین سال نشان می‌دهد پس از اصلاح نظام یارانه‌ها در اردیبهشت 1401... 23 اسفند 1402

ریزش قیمت نفت متوقف شد

ریزش قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت پس از سقوط بیش از سه درصدی در روز گذشته، در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا اندکی... 19 دی 1402

نظرات شما