معاون فروشی و بازاریابی فولاد مبارکه در خصوص تامین ورق‌های فولادی خودروسازان گفت: نزدیک به 75 الی 80 درصد از ورق‌های فولادی تولید شده توسط فولاد مبارکه توسط خودروسازان خریداری می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمود اکبری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز در خصوص تامین نیاز خودروسازان اظهار کرد: بین 10 تا 15 درصد از محصولات فولادی تخت در صنعت خودروسازی کشور در حال مصرف است که این مورد در جهان نیز با همین عدد مطرح می‌شود. اگر از نظر موضوع کیفی و کیفیت خطوط محصولات بخواهیم نگاهی داشته در خطوط نورد 75 الی 80 درصد از ورق‌های تولیدی به خصوص در فولاد مبارکه توسط خودروسازان مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است  فولاد مبارکه یکی از صنایع پیشران محسوب می‌شود که در حوزه اشتغال‌سازی نیز تاثیرگذار بوده است. همانطور که گفته شد بخش اعظم از نیاز خودروسازان در زمینه فولاد از داخل کشور تامین می‌شود البته میزان مصرف به نوع خودرو نیز بستگی دارد. به طور کلی در خصوص خودروهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، ورق‌های استفاده شده صد در صد داخلی هستند.

بی‌تاثیری تحریم‌ها

وی در خصوص میزان واردات و اثرات تحریم بر تولید ورق‌های فولاد گفت: ما با تمام ظرفیت در حال تولید هستیم و تلاش بر این است که ظرفیت موجود حفظ شود که تاکنون نیز این اتفاق افتاده است. در سال‌های گذشته نزدیک به 4 میلیون تن ورق به کشور وارد می‌شد که این میزان در سال گذشته 900 هزار تن رسید. انتظار می‌رود در سال جاری مقدار ذکر شده کمتر از 500 هزار تن باشد و این رقم نیز مربوط به ورق‌های سیلیکونی، مغناطیسی و ... است. تحریم صنایع فلزی در مبحث تولید ورق‌های فولادی که در صنعت خودرو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تاثیر نگذاشته است و از این بابت مشکل و محدودیت خاصی نداریم.

میزان استحکام ورق‌های فولادی

اکبری در خصوص استحکام ورق‌های تولید شده توسط فولاد مبارکه به نکاتی اشاره کرد: از لحاظ مقاومت نمی‌توان گفت ورق فولاد تا چه حدی مقاوم است چرا که میزان آن به نوع ورق و محل استفاده از آن در خودرو بستگی دارد. به طور کلی با توجه به استانداردهایی که صنعت خودروسازی از ما انتظار دارد در فولاد مبارکه اقدام به تولید می‌کنیم. استانداردهای صنعت خودرو نیز عموما استانداردهای بالایی هستند که در زمان تولید ورق‌ها تمامی این موارد رعایت می‌شود. در حال حاضر فولاد مبارکه با تمامی خودروسازان در حال همکاری است البته بخش عمده فروش مربوط به خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا است. اما محدودیتی برای خرید از سایر شرکت‌های تولیدکننده خودرو نداریم.

مشکلات تولید

وی در پایان اشاره‌ای به مشکلات این صنعت کرد و گفت: معضلی در فرآیند تولید و ساخت در فولاد مبارکه نداریم بلکه مشکلات اساسی به شاخاصه‌های تاثیرگذار در تولید بازمی‌گردد. این موارد نیز تنها شامل تولید خودرو نمی‌شود بلکه به هزینه‌های تمام‌شده مربوط می‌شود و از جمله آن‌ها می‌توان به مواد اولیه و بخش کوچکی از مواد که باید از خارج کشور تامین شود. بخش عمده دیگر نیز به تورم و هزینه‌های بانکی بابت سرمایه‌های در اختیاری که صنایع باید داشته باشند ارتباط پیدا می‌کند. نرخ تورم بر روی قیمت تمام‌شده تاثیر خواهد گذاشت و رقابت را با سایر کشورها سخت می‌کند چرا که ما با کسانی به رقابت بپردازیم که تمام شاخصه‌های مرتبط با تولیدشان پایدار است.

لینک کوتاه
خودروسازان خریدار ۸۰ درصد ورق‌های تولیدی / استحکام محصولات فولادی

اخبار مرتبط

نظرات شما