رئیس کمیسیون بهبود محیط کسبوکار و رفع موانع تولید اتاق تهران از طلب 60 هزار میلیارد تومانی قطعهسازان کشور از دو شرکت ایرانخودرو و سایپا خبر داد.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، در دیدار اعضای هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو استان تهران با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، کمبود نقدینگی شرکتهای قطعهساز، تأخیر طولانیمدت تخصیص ارز، قیمتگذاری دستوری خودرو و همچنین مطالبات معوق قطعهسازان از دو شرکت بزرگ خودروساز کشور به عنوان مهمترین چالشهای این روزهای قطعهسازان اعلام شد. در این دیدار که در اتاق تهران برگزار شد، نمایندگان شرکتهای قطعهساز خودرو در استان تهران در رابطه با مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی این بخش و راهکارهای رفع آن، با محمود نجفیعرب، رئیس اتاق تهران، به بحث و تبادلنظر پرداختند.
محمودرضا نجفیمنش، رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو استان تهران و رئیس کمیسیون بهبود محیط کسبوکار و رفع موانع تولید اتاق تهران، در این جلسه از طلب 60 هزار میلیارد تومانی قطعهسازان کشور از دو شرکت ایرانخودرو و سایپا خبر داد و با بیان اینکه عدم پرداخت مطالبات قطعهسازان، به کندی رشد و توسعه این صنعت و همچنین تهدید اشتغالزایی در این بخش انجامیدهاست، تصریح کرد که با سیاست قیمتگذاری دستوری خودروهای تولیدی در کشور، علاوه بر خودروسازان، قطعهسازان نیز دچار مشکل و تنگنای اقتصادی شدهاند.
وی با تاکید بر اینکه طی سالهای اخیر، خودروسازان با زیان و ضرر به تولید پرداختهاند، تصریح کرد که سیاستهای دولت در فروش خودرو نیز ناکارآمدی خود را نشان داده و با ایجاد صف طولانی خرید خودرو، عملاً مصرفکنندگان نیز دچار مضیقه شدهاند.
نجفیمنش آزادسازی قیمت خودرو را یکی از راهکارهای رفع مشکلات صنعت خودرو و قطعهسازی این بخش بیان کرد و یادآور شد که برای توسعه پایدار در این صنعت، باید شرکتهای خودروسازی در ایران خصوصی شوند و واردات خودروهای دستاول خارجی به کشور نیز آزاد شود.
در این جلسه، دیگر اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو استان تهران نیز به طرح جدیترین مشکلات واحدهای تولیدی این صنعت پرداختند و در این زمینه، تصریح کردند که قطعهسازان در حالی همچنان چشمانتظار دریافت مطالبات خود از خودروسازان هستند که امکان دریافت تسهیلات بانکی به دلیل سرفصل شدن اعتبار این شرکتها نزد بانک به دلیل عدم تسویه چکهای خودروسازان و نیز بالا بودن سود تسهیلات، مقدور نیست. همچنین به گفته قطعهسازان، زمان انتظار واحدهای قطعهساز در صف تخصیص ارز به 104 روز رسیده است و بسیاری از واحدهای تولیدی این بخش به تالار دوم سوق داده میشوند که تأمین ارز از این محل نیز با مشکلاتی مواجه است.
همچنین به گفته نمایندگان شرکتهای قطعهساز خودرو، تعداد نیروی کار مستقیم در این صنعت رقمی نزدیک به 550 هزار نفر است، در حالی که به دلیل مشکلات نقدینگی، بخشی از واحدهای قطعهسازی در آستانه تعطیلی و تعدیل نیروی کار قرار گرفتهاند.
بر اساس اعلام اتاق بازرگانی تهران، پس از طرح مسائل و مشکلات قطعهسازان، رئیس اتاق تهران نیز از آمادگی این اتاق برای رسیدگی فوری به مشکلات این واحدها و طرح آن در جلسات شورای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی استان تهران با حضور مسئولان دولتی، خبر داد و با تاکید بر اینکه بخش عمدهای از مشکلات صنایع کشور ناشی از سیاست قیمتگذاری دستوری است، به اضافه شدن موضوع منع دولت در قیمتگذاری در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و یادآور شد که راهبرد اتاق تهران در دوره دهم هیأت نمایندگان، حذف کامل قیمتگذاری دستوری از اقتصاد کشور است.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
تولید صنعت خودرو از 91 هزار و 605 دستگاه در آذر پارسال به 78 هزار و 804 دستگاه در آذر امسال... 19 دی 1403
مجوز گرانی خودرو در کارخانه صادر شد که بر اساس آن متوسط افزایش نرخ محصولات ایران خودرو و... 28 آبان 1403
مدیرکل کمرگات کرمان در پاسخ به پیگیری خبرنگار ایرنا درباره صادرات پسته توسط خودروسازان... 16 آبان 1403
اگرچه قرار بود از سال 1400 پروسه واگذاری خودروسازان کلید بخورد اما تا به امروز این موضوع... 4 شهریور 1403
یک کارشناس انرژی با بیان اینکه تنوع در سبد سوخت کشور الزام آور است، گفت: تاکید بر... 29 مرداد 1403
آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی دو ماه نخست سال جاری نشان میدهد که ایرانخودرو و سایپا... 20 خرداد 1403
یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تاخیر خودروسازان در تحویل خودرو به... 2 اردیبهشت 1403
در جلسه امروز هیات دولت وزیر صمت از عرضه اولین خودرو 100 درصد ایرانی و در تراز بینالمللی... 25 بهمن 1402
نظرات شما