مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از 60 درصد است اما در خودروهای داخلی این سهم به 85 درصد می‌رسد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت و گویی با صدا و سیما اظهار کرد: خودروسازان بزرگ قطعات را گران‌تر از نرخ واقعی خریداری می‌کنند و ما هر چقدر هم قیمت خودروهای داخلی را بالا ببریم باز هم 85 درصد از قیمت به زنجیره تأمین قطعات اختصاص می‌یابد.
 
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت افزود: در همه دنیا سهم قطعات در قیمت خودرو کمتر از 60 درصد است، اما در خودروهای داخلی این سهم به 85 درصد می‌رسد.
 
وی ادامه داد: این گرانفروشی قطعات، ریشه‌های متفاوتی دارد. نخست اینکه رابطه قطعه ساز و خودروساز درست تعریف نشده و گاهی قطعه سازان با نفوذ در هیأت مدیره خودروسازی باعث تعارض منافع می‌شوند.
 
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: از طرفی رابطه قطعه ساز و خودروساز در دنیا بر اساس مقیاس اقتصادی تولید است و خودروسازان دنیا، در هر بن سازه با قطعه سازی کار می‌کند که به مقیاس اقتصادی تولید دست یافته باشد.
 
توکلی افزود: هم اکنون خودروسازان داخلی در هر بن سازه، با بیش از صد قطعه ساز مختلف کار می‌کنند و هر کدام از آن‌ها شمارگان (تیراژ) محدودی از یک قطعه را تولید می‌کنند، در چنین سیاستی به مقیاس اقتصادی تولید نمی‌رسیم و قیمت قطعه بالا می‌رود.
 
وی گفت: هر یک از خودروسازان بزرگ داخلی، سایت‌های مختلف تولیدی برای یک بن سازه مشترک دارند؛ به طور نمونه خودروهای تیبا، ساینا و کوییک با بن سازه مشترک در زیر مجموعه‌های مختلف شرکت سایپا تولید و قطعات آن‌ها از چندین تأمین کننده متفاوت خریداری می‌شود؛ همه این محصولات را می‌توان در یک مجموعه واحد تولید و از تعداد محدودی تأمین کننده برای تولید قطعات آن‌ها استفاده کرد تا قطعات در مقیاس تولید انبوه با هزینه کمتری تولید و حمل شود.

لینک کوتاه
خودروسازان گران قیمت خودرو

اخبار مرتبط

خودرو رسما گران شد+ جدول

خودرو رسما گران شد+ جدول

مجوز گرانی خودرو در کارخانه صادر شد که بر اساس آن متوسط افزایش نرخ محصولات ایران خودرو و... 28 آبان 1403

نظرات شما