نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: بخش خصوصی در توسعه صنعت نفت توانمند است و در صورت افزایش این ظرفیت، بورس انرژی جذاب خواهد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پدیدار نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در برنامه تیتر امشب در خصوص شرایط موفقیت عرضه نفت خام در بورس انرژی تصریح کرد: بورس یک قدرت اقتصادی است اگر اکوسیستم آن به درستی دریافت شود می‌توانیم از آن بهره برداری کنیم برای این کار نیاز به بنیاد‌های اساسی بورس داریم.

وی افزود: طی 18 سالی که از تاسیس بورس گذشته اراده‌ای برای عرضه نفت خام در بورس نبوده است و از ظرفیت‌های بخش خصوصی به خوبی استفاده نشده است.

پدیدار گفت: باید به زیرساخت‌ها بپردازیم و تفکر جامع در مدیران و مسئولان ایجاد شود. مشخص کنیم چه کسانی می‌توانند در بورس انرژیورود پیدا کنند. در حال حاضر 40 کارگزار معرفی شده اند اما قدرت عمل ندارند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید افق دیدمان را تغییر دهیم ادامه داد: اگر شما به بورس‌های جهانی مراجعه کنید اول ارزیابی خواهید شد، گرفتار کاغذ بازی نیستید و خرید باید به نفع خریدار صورت گیرد اما در کشور ما ضوابط زیادی در این بخش گذاشته شده که کار را سخت می‌کند.

پدیدار ادامه داد: ضوابط بیهوده مانع فعالیت مناسب بورس انرژی است و دست و پای خریدار انرژی را می بندد.

عضو اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: 84 درصد سبد اقتصاد در دست دولت است و فقط 16 درصد از این سبد در دست بخش خصوصی است.

وی افزود: بخش خصوصی در توسعه صنعت نفت توانمند است و باید پالایشگاه‌های کوچک را به بخش خصوصی واقعی بسپاریم. ما 3300 شرکت فعال در حوزه انرژی داریم و جمعیت تخصصی 180 هزار نفر است که الان تنها 30 درصد ظرفیت آن را استفاده می‌کنیم. در صورت افزایش این ظرفیت،  بورس انرژی جذاب خواهد شد.

پدیدار تاکید کرد: می‌توان با واگذاری این حوزه به بخش خصوصی برای هر پالایشگاه ، 50 هزار اشتغال ایجاد شود.

وی در ادامه خواستار شد که اتاق بازرگانی یک کرسی در کمیسیون انرژی مجلس داشته باشد که بهروز نعمتی عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ گفت: شما از الان یک کرسی در کمیسیون دارید.

بورس انرژی که همه محصولات را در بر بگیرد بازار جذابی خواهد بود

بر اساس این گزارش در ادامه  نعمتی رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: فضای بازار سرمایه فرصتی خوبی برای ورود تجار به این بازار ایجاد کرده است. شبهه ای در بازار وجود دارد چون دولت مستاصل از فروش نفت است  برای عرضه نفت متوسل به بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: تاکنون اعتماد لازم برای بازار سرمایه ایجاد نشده و الان نیازمند این هستیم از این فرصت پیش آمده، هم بازار و هم دولت  استفاده کند.کار عرضه نفت در بورس روی غلطت افتاده اما هنوز انتظارات را برآورده نکرده است.

نعمتی تصریح کرد: در لفظ محدودیتی برای فعالان اقتصادی نیست اما در عمل وجود  دارد. بورس انرژی اگر کلیه محصولات را در بر بگیرد بازار جذابی خواهد بود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: بازار بورس انرژی باید به صورت سبد کالایی دیده شود تا بتوان بهترین بورس در خاورمیانه را داشته باشیم در این مسیر اصلی ترین نقش را بخش خصوصی بازی می کند.  الان دوران سخت برای فروش نفت و مشتقات است و بهترین زمینه برای فروش ایجاد شده است.

وی ادامه داد: گام های اولیه محکم برداشته شده و در این وضعیت طلسم شکسته شد. در این بازار اعتماد سازی باید ادامه داشته باشد و نباید مانند گذشته سکته صورت بگیرد. امروز وضعیت فروش نفت ما بهتر شده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: واقعیت این است هنوز خصوصی سازی واقعی صورت نگرفته است اکنون دولت بزرگ است و باید چابک شود. بخشی از این خصوصی سازی ها هم به اهل کار واگذار نشده و این امر به روند واگذاری ها لطمه می زند.

بر اساس این گزارش حمید حسینی کارشناس انرژی در ارتباط تلفنی گفت: ما نباید اسیر برنامه ریزی امریکایی ها شویم ما باید یک قدم جلوتر باشیم و فضا را برای بخش خصوصی باز کنیم.

وی ادامه داد: این کار زمان بر است مهم این بود این مسیر باز شود که این اتفاق افتاد و اکنون روند رو به جلو داریم. مشکل فعلی در بخش خریداران است و یکی باید صف شکنی کند و پس از آن در یک تا دو ماهه آینده  معاملات صورت می گیرد.

لینک کوتاه
ضرورت بهره گیری ظرفیت بخش خصوصی صنعت نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما