جلساتی که با حضورمسئولان سایپا برای استیفای حقوق خریداران خودرو برگزار شده، بسیار موثر بوده است.
به گزارش
نسیم اقتصاد به نقل از مهر، عدم کارایی مدیریت بود یا تحریم؟ هر چه بود؛ تولید خودرو روز به روز روند کاهشی داشت. افت تولید روزانه از 3 هزار دستگاه به چیزی حدود 30 دستگاه، پیامی جز «نابودی صنعت خودرو» نداشت. فرو چاله کاهش تولید آنچنان عمیق و مهیب است که میتواند اثرات مخرب آن از فضای صنعت به مرزهای اقتصادی و اجتماعی هم برسد. امروزه ارتزاق میلیونها نفر به دومین صنعت بزرگ ایران وابسته است. آبشخور هزاران شغل و صدها رشته صنعتی منوط به صنعت خودروسازی است. بیجهت نبود که معماران تحریم در بازگشت آن صنعت خودروسازی را به عنوان نخستین خاکریزهای اقتصادی ایران نشانه گرفتند!
وقتی تولید نباشد،تعهدات اجرا نمیشود و عدم اجرای تعهدات، یعنی دامن زدن به «اعتراض» مردم. مصرف کنندگان هم در این چرخه بیتقصیرند، با هزاران زحمت مبلغی پسانداز کرده بودند تا بتوانند از نفحات خودروسازی ایران بهرهمند شوند، ارز متلاطم شد، قیمتها هر روز بالاتر رفت، تعهدات به تاخیر افتاد هراس و ترس از کاهش قدرت خرید تعدادی از آنها را راهی خیابان کرد. کسانی که در چندماه اخیر اخبار صنعتی کشور را تعقیب میکردند حتماً چندین بار تجمع خریداران خودرو در مقابل شرکتهای خودروسازی، وزارت صنعت و مجلس شورای اسلامی را شنیدهاند. وضع چنان شد که تجمعات چند نفری به چندین نفری و چند صد نفری رسید، کم کم هالهی از چالش عظیم دیده میشد.
میگویند یکی از دلایل ایجاد پدید فروچاله در دشتهای ایران برداشت بیرویه آب است. اگر بخواهیم تشبیه کنیم در صنعت خودروسازی هم برداشت بیرویه منابع مالی مسبب اصلی فروچالههای این صنعت بود، آسیب کاهش منابع مالی و سرمایه در گردش ابتدا دامن قطعهسازان را گرفت و توان تولید آنها را به شدت کاهش داد. کاهش تولید در صنعت قطعهسازی، تولید خودرو را کاهش داد و به طریق اولی مردم را راهی خیابانها کرد.
تا مدتی پیش، بیشترین اعتراضات از عدم اجرای تعهدات گروه خودروسازی سایپا بود، تا اینکه مدیرعامل این گروه تغییر کرد و سید جواد سلیمانی مدیرعامل جدید با شعار رضایت مشتری سکان هدایت گروه سایپا را به دست گرفت. اولین اظهار نظرش امیدوار کننده بوده است، در مراسم معارفهاش گفت: «اولویت اول ما در سایپا مشتری مداری است که در این زمینه مشکل داشتیم و باید با همت و تلاش در جهت رفع مشکل تاخیر در تحویل که باعث ایجاد نارضایتی شده است تلاش کنیم و رضایت همه مشتریان را به دست آوریم.» هفته ای از آغاز کارش نگذشته بود که از تشکیل ستاد ویژه رسیدگی به امور مشتریان و خودروهای معوق آنها در این گروه خودروسازی خبر داد و ماموریت ویژهای به مهندس عبدالله بابایی به عنوان نماینده ویژه مدیرعامل در فروش و خدمات پس از فروش داد تا جلسات جداگانهای با نمایندگان خریداران خودروهای چانگان، سیتروئن، آریو، رنو و برلیانس برگزار نماید.
جلسات از روز ششم بهمن ماه با نظم خاصی پیگیری شد و نتایج شگرفی هم به دست آمد. به نوعی که اغلب مشتریان ناراضی با برگزاری چند جلسه توانستند حقوق خود را استیفا نمایند. این تغییر رویکرد که باید از مردم در برابر تلاطمات بازار حمایت کرد با پشتوانه وزیر صمت و پیگیری جدی مدیرعامل سایپا و نماینده ویژه ایشان، امروزه چنان جو را آرام کرده که کمتر معترضی دیگر در مقابل شرکت سایپا پرسه میزند. امید است چنین حمایتی سرلوحه سایر بخشهای دیگر نیز قرارگیرد، حمایتی که نشان داد میتوان در ظرف مدتی بسیار کوتاه مشتری ناراضی، را تبدیل به مشتری وفادار و راضی نمود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
وزیر صمت با بیان اینکه قیمت خودروی برقی با بنزینی تفاوت چندانی ندارد، گفت: قیمت این... 26 دی 1402
وزیر صمت گفت: جلوگیری از خام فروشی اولویت اول صنعت فولاد در کشور است. 15 دی 1402
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه صادرات و واردات هوشمندانه بازار را تنظیم... 12 دی 1402
مدیرکل دفترصنایع خودرویی وزارت صمت گفت: صنعت خودروی کشور رقابت پذیر نیست و این... 10 دی 1402
در پی تخلف یک شرکت خودرویی مبنی بر گرانفروشی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معتقد است که... 15 آذر 1402
وزیر صمت در دومین نمایشگاه تخصصی اوراسیا ضمن تقدیر از نقش میربیزنس بانک در گسترش روابط... 13 آذر 1402
وزیر صمت، ضمن تاکید بر مزایای استفاده از خودروهای برقی و اینکه تولید این خودروها روی... 7 آذر 1402
وزیر صمت با اعلام اینکه در حال حاضر تشخیص قیمتگذاری خودرو بر عهده شورای رقابت است،... 23 آبان 1402
نظرات شما