آمارهای موجود می‌گویند، خودروسازان کشور در فروردین 97، سه هزار و 307 میلیارد تومان فروش داشته‌اند و در همین بازه زمانی، سود دلال‌ها 208 میلیارد تومان بوده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، دنیای اقتصاد نوشت: با این حساب، نسبت سود دلالان به فروش خودروسازان در اولین ماه بهار 97، 6 درصد بوده است.

در اردیبهشت اما 6 هزار و 246 میلیارد تومان رقم فروش خودروسازان بوده و 489 میلیارد تومان هم به جیب دلال‌ها رفته است تا نسبت سود آنها به فروش خودروسازان، به هشت درصد برسد.

طی خرداد اما در حالی فروش خودروسازان نزول کرده و به چهار هزار و 812 میلیارد تومان رسیده که در همین بازه زمانی، دلالی و واسطه‌گری 969 میلیارد تومان درآمد داشته است. با توجه به این ارقام، نسبت سود دلالی در بازار خودرو به فروش خودروسازان طی خرداد، 20 درصد بوده است.

در تیر ماه نیز رقم فروش خودروسازان کاهشی اندک را تجربه و به چهار هزار و 753 میلیارد تومان رسیده و به تبع آن، سود دلالان و واسطه‌گران هم به 747 میلیارد تومان نزول کرده است. در این ماه، نسبت سود دلالی به فروش خودروسازان، عدد 16 درصد را نشان می‌دهد.

اما مرداد امسال هرچند به سرآغاز روزهایی تلخ برای خودروسازان (به سبب تحریم‌های ایالات متحده آمریکا) تبدیل شد، با این حال ایامی به کام دلالان بود و سودی هنگفت را نصیب آنها کرد.  در این ماه، فروش خودروسازان به‌دلیل کاهش تیراژ و تداوم سیاست سرکوب قیمت، به چهار هزار و 318میلیارد تومان می‌رسد، حال آنکه دلالان یک هزار و 597 میلیارد تومان سود حاصل می‌کنند. آمار می‌گوید، نسبت سود دلالی به فروش خودرو در مرداد امسال، 37درصد بوده، که در شهریور به 61 درصد می‌رسد.

طی آخرین ماه تابستان، خودروسازان فقط دو هزار و 641 میلیارد تومان فروش داشته‌اند و دلالان و واسطه‌گران به تنهایی یک هزار و 617میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌اند.

این روند در مهر به اوج می‌رسد، به نحوی که خودروسازان رقم سه هزار و 762 میلیارد تومان را در فروش ثبت می‌کنند و دلالان به حوالی دوهزار میلیارد تومان نزدیک می‌شوند.

در نهایت طی آبان و با توجه به کاهش تیراژ، رقم فروش خودروسازان روی عدد دو هزار و 762میلیارد تومان می‌ایستد و دلالان عدد یک هزار و 491میلیارد تومان را ثبت می‌کنند. نسبت سود دلالان به فروش خودروسازان در ماه‌های مهر و آبان، به ترتیب 51 و 54 درصد بوده است.

لینک کوتاه
دلالان خودرو سال ۹۷ سود دلالی خودروسازان

اخبار مرتبط

نظرات شما