نسیم اقتصاد- آمارهای ضد و نقیض از تعداد خانه های خالی در کشور به اندازه فاجعه ای که خود این موضوع رقم زده مهم نیست، وجود خانه های خالی توانسته توازن عرضه و تقاضا را برهم زده و حباب قیمتی را در بازار مسکن بیش از پیش کند.

به گزارش خبرنگار نسیم اقتصاد، به اذعان کارشناسان امر 2.5 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که اگر با اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی این میزان واحد به بازار عرضه شود می تواند تحریک مهمی در بازار ایجاد کند اما نکته جالب این است که به عقیده بسیاری از متخصصان این حوزه بخش مهمی از این خانه ها در تملک قشر مرفه جامعه است که با فرض واگذاری نیز نمی تواند تحولی در بازار ایجاد کند زیرا قشر اعظمی از جامعه توان خرید واحدهای به اصطلاح لوکس را ندارند.
متاسفانه علاوه بر 2.5 میلیون واحد خالی از سکنه که بخش اعظمی از آن در کلانشهرها لوکس نیز هستند بسیاری از واحدهای مسکن مهر نیز به علت برخی مشکلات نیمه کاره رها شده و دولت اهتمامی به تکمیل آن ها ندارد که این واحدها نیز با پیشرفت فیزیکی بیش از 85 درصد مصداق بارز واحدهای خالی هستند.
در حال حاضر اگر دولت نتواند به تعهد خود نسبت به تکمیل واحدهای مسکن مهر تا پایان سال جاری اقدام کند واحدهای نیمه تمام این طرح نیز به واحدهای خالی از سکنه کشور اضافه شده و می تواند رکود بازار مسکن را دو چندان کرده و تاثیرات مخرب خود را بر بازار بگذارد در این رابطه محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر ضرورت اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه، می گوید: بازار مسکن باید از رکود چند ساله برای خروج از خواب سرمایه خارج شود از این رو قانون اخذ مالیات از خانه های خالی هر چه سریع تر باید عملیاتی شود.
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه 2.5 میلیون واحد خالی در کشور می تواند قیمت مسکن را حبابی افزایش دهد، می افزاید: ساماندهی به بازار مسکن باید با عرضه این واحدهای خالی به بازار همراه باشد زیرا با ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا حباب قیمتی شکسته خواهد شد.
رضایی با اشاره به بسیاری از واحدهای مسکن مهر که نیمه کاره رها شده و بدون متقاضی هستند، ادامه می دهد: با توجه به هزینه های بالایی که در این طرح شده باید زمینه تکمیل این طرح فراهم شود زیرا نیمه کاره ماندن این واحدها مستهلک شدن بناها و هدر رفت سرمایه را در بر دارد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور می شود: مجلس موافق واگذاری واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر به کمیته امداد جهت تکمیل و واگذاری به مددجویان است تا به این ترتیب ضمن کاهش حجم خانه های خالی از استهلاک این واحدها نیز جلوگیری شود.
محمدیان: سرایت خانه های خالی به واحدهای مسکن مهر
در ادامه اقبال محمدیان عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بسیاری از واحدهای مسکن مهر با پیشرفت بیش از 80 درصد جز واحدهای خالی از سکنه به شمار می روند، می گوید: اخذ مالیات از خانه های خالی می تواند بازار مسکن را به توازن قیمتی نزدیک کند.
نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حجم خانه های خالی در کشور و تبعات آن بر اقتصاد، می افزاید: تشدید نظارت ها بر اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی یکی از اهرم هایی است که می تواند در نهایت به ساماندهی بازار مسکن بی انجامد.
وی با بیان اینکه آمار خانه های خالی در سطح کشور متفاوت بوده و در فصول مختلف سال متغیر است، ادامه می دهد: وجود 500 هزار واحد خالی در تهران و همچنین نوسان قیمتی در این کلانشهر بر ضرورت ورود دستگاه های مسئول و ساماندهی این بازار دلالت دارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، می گوید: باید بدانیم بسیاری از خانه های خالی در کلانشهرها به ویژه تهران لوکس بوده و حتی با عرضه به بازار نیز کاهش تقاضا رخ نمی دهد زیرا قشر متقاضی مسکن توان خرید این واحدها را ندارد.
وی با بیان اینکه لوکس بودن بسیاری از خانه های خالی بهانه خوبی برای اجرایی نشدن قانون اخذ مالیات از این واحدها نیست، تصریح می کند: دولت باید بداند به عنوان مجری قانون با اخذ مالیات از این واحدها می تواند تا حدودی در ساماندهی این آشفته بازار مسکن سهیم باشد.
محمدیان با اشاره به نیمه کاره رها شدن بسیاری از واحدهای مسکن مهر در سراسر کشور، می افزاید: برخی از واحدهای مسکن مهر که در بعضی شهرستان ها با رشد بیش از 80 درصدی همراه بوده اما به علت برخی مشکلات از جمله کمبود بودجه نیمه کاره رها شده اند نیز در نوع خود واحدهای خالی از سکنه هستند که اگر به چرخه مصرف برسند می توانند در ساماندهی بازار مسکن مثمر ثمر باشند.
دولت برخورد با خانه های خالی را از واحدهای مسکن مهر شروع کند
وی با بیان اینکه رها کردن واحدهای مسکن مهر با پیشرفت های بالای 80 درصد به هر بهانه ای غیر منطقی است، می گوید: دولت برخورد با خانه های خالی را باید از واحدهای مسکن مهر که تعداد دقیق آن ها نیز در دست است شروع کند.
در این رابطه پرویز فتاح رﯨیس کمیته امداد امام خمینی ره می گوید: کمیته امداد آماده تکمیل واحدها نیمه کاره رها شده و بدون متقاضی مسکن مهر است تا به این ترتیب هم مددجویان این سازمان به سرپناهی برسند و هم اینکه این واحدها مستهلک نشوند اما تحقق این موضوع علاوه بر توافق دولت و مجلس نیازمند مجوز قانونی است.
 عدم جدیت در نظارت بر قانونی که مصوب شده از سوی مجلس و همچنین در اجرای آن از سوی دولت منجر به رشد روز افزون خانه های خالی و تاثیرات مخرب آن بر وضعیت بازار مسکن شده به گونه ای که قیمت واحد مسکونی در کلانشهری مانند تهران سر به فلک کشیده و بیش از 90 درصد سبد هر خانوار را به خود اختصاص داده است.
با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن لازم است کارگروهی ملی وضعیت این بازار را رصد کرده تا حباب قیمتی در آن شکسته و ساماندهی بازار رقم بخورد.
سارا خان محمدی
 

لینک کوتاه
بازار مسکن خانه های خالی محمدرضا رضایی قیمت مسکن

اخبار مرتبط

نظرات شما