نسیم اقتصاد- در حالی قرارداد برقی مربوط به سال 2017 میلادی بین ایران و عراق مبادله شده که حدود یک ماه است صادرات برق به عراق به دلیل اتمام زمان قرارداد و بدقولی این کشور در پرداخت بدهی‌های خود از سوی ایران قطع شده بود.

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، یکی از مسائلی که مسوولان را برای از سرگیری صادرات برق به عراق مردد کرده، میزان بدهی‌های این کشور در ازای صادرات برق است، به‌طوری‌که بر اساس آخرین آمار عراق حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار بدهی برقی به ایران دارد.
البته در حال حاضر کشور عراق بخشی از بدهی خود به میزان 200 میلیون دلار را در روزهای گذشته پرداخت کرده و مقرر شده در روزهای آینده نیز 150 میلیون دلار دیگر را پرداخت کنند که طبق اعلام مسوولان برای وصل مجدد برق منتظر گشایش اعتبار اسنادی (ال. سی) از سوی عراقی ها هستیم و قرار است باقیمانده بدهی خود را در سه قسط سه ماهه پرداخت کنند.
به‌طور میانگین روزانه 700 تا هزار مگاوات برق از ایران به کشور عراق صادر می‌شود و باید گفت که ایران با هفت کشور ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، عراق و جمهوری نخجوان مبادله برق دارد که در این میان تنها به چهار کشور ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان برق صادر می کند.
طبق گفته‌های هوشنگ فلاحتیان - معاون وزیر نیرو - در حال حاضر ایران به راحتی می تواند 1500 مگاوات برق به کشور های دیگر صادر کند اما در سال گذشته علی‌رغم اینکه میزان صادرات برق به عراق افزایشی بود با کاهش حجم صادرات برق به کشور ترکیه روبرو بودیم که این مساله نیز به دلیل عدم نیاز کشور ترکیه بوده است.
در مجموع می‌توان اینگونه برداشت کرد که ایران پتانسیل بسار خوبی در صادرات برق و خدمات فنی و مهندسی دارد و به‌نظر می‌رسد که شروع صادرات برق به عراق به شرط وصول کامل مطالبات تاثیر خوبی در صنعت برق کشور داشته باشد.

لینک کوتاه
صادرات برق عراق

اخبار مرتبط

نظرات شما