مدیرعامل توانیر گفت: ما تا 2 هزار مگاوات امکان صادرات برق را داریم و در حال حاضر حدود 700 تا 800 مگاوات از این ظرفیت در دوره غیر 4 ماه گرم استفاده می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره ظرفیت صادرات برق کشور اظهار داشت: ما تا 2 هزار مگاوات امکان صادرات برق را داریم و در حال حاضر حدود 700 تا 800 مگاوات از این ظرفیت در دوره غیر 4 ماه گرم استفاده می‌شود که امکان‌پذیر است 1000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر احداث و از ظرفیت موجود برای صادرات استفاده کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که با طرح‌های افزایش صادرات که در در دستور کار است و بخشی نیز انجام شده ظرفیت صادرات برق افزایش پیدا کند و سرمایه‌گذاران نیز مراجعه کرده و از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت توانیر تاکید کرد: محدودیتی برای تجدیدپذیرها جهت صادرات وجود ندارد مگر اینکه ظرفیت انتقال کشورهای هدف محدود شده باشد یعنی از ظرفیت‌های کامل استفاده شده باشد در این صورت هم ما آمادگی توسعه ظرفیت‌های صادراتی کشورهای همسایه را داریم که البته ممکن است تاحدی زمان‌بر باشد ولی در هر حال ظرفیت‌هایی که تاکنون ساخته شده فعلا کافی است.

وی بیان داشت: چنانچه نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسعه پیدا کنند ما آمادگی داریم بر اساس مقررات وزارت نیرو مبنی بر اینکه 8 ماه از سال که ظرفیت شبکه امکان‌پذیر است؛ برق صادراتی را در اختیارشان قرار دهیم و 4 ماهی که اولویت تامین برق مرود نیاز داخل کشور است، برق تولیدی را به شبکه سراسری تزریق کرده و ما نیز خریداری می‌کنیم.

رجبی‌مشهدی یادآور شد: اکنون فرصت بسیار خوبی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر است که امیدواریم که از این طرح استقبال کنند و شاهد رشد روزافزودن انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور باشیم.

70 درصد سوخت نیروگاه‌ها گاز است

وی در میزان سوخت مصرفی گاز در نیروگاه‌ها گفت: در حال حاضر که هوا تا حدی سرد شده بیش از 60 درصد از سوخت نیروگاه‌های کشور از گاز است ولی در روزهای قبل این میزان بیش از 70 درصد بوده و بقیه نیز سوخت مایع است.

 

لینک کوتاه
صادرات برق