کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه دولت آینده می تواند با اعطای زمین رایگان قیمت مسکن را تا 60 درصد کاهش دهد گفت: مولفه های مرتبط با بخش مسکن نشان می دهد که قیمت مسکن در دو سال آینده به ثبات می رسد.

به گزارش نسیم اقتصاد، بازار مسکن هنوز در رکود به سر می برد و آنطور که آگاهان و فعالان بازار مسکن می گویند این بازار در وضعیتی به سر می برد که نشانه هایی از خروج از رکود در آن دیده نمی شود.
 
به گزارش اقتصاد آنلاین؛ اگر سال 1402 را یک بررسی اجمالی کنیم می بینیم که بازار مسکن در آن سال، کم رونق ترین سال های اخیر خود را پشت سر می گذارد. بر اساس آمارهای موجود تعداد معاملات مسکن در سال جاری نصف سال قبل یعنی 1401 شده است. اما سال 1403 هم کم از سال 1402 ندارد و هنوز هم آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که بازار مسکن در سال 1403 یک بازار کم رمق و بی رونق دارد.
 
سوالی که این روزها مطرح است این است که آیا بازار مسکن بعد از دو سال رکود می تواند در سال آینده وارد رونق شود.
 
قیمت های کنونی مسکن غیر واقعی و تصنعی است
 
«مجید گودرزی» کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگویی در پاسخ به این پرسش که بازار مسکن این روزها در شزایط رکود تورمی قرار دارد و برخی از کارشناسان مسکن معتقد هستند که این رکود روزی به اتمام خواهد رسید و احتمالا قیمت مسکن دو سال دیگر افزایش قیمت خواهد داشت؟ گفت: قیمت های کنونی مسکن غیر واقعی و تصنعی است. قیمت مسکن در حال حاضر ساختگی است و ارتباطی با ارزش ملک، بازدهی ملک و بازدهی زمین وجود ندارد.
 
او ادامه داد: در گذشته عُرف اینطور بود که باید قیمت زمین بر اساس 25 سال عایدی تعیین شود. اما در حال حاضر اینطور نیست و قیمت گذاری ها آزادانه انجام می شود و هر قیمتی که علاقه دارند تعیین می شود که این موضوع یک اقدام اشتباه و غلط است.
 
حق مسکن ها بالای 500 سال کفاف خرید یک واحد مسکونی 75 متری را نمی دهد
 
کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه این روزها متاسفانه با یک وضعیت آشفته عمدی بر بازار مسکن مواجه هستیم اظهار داشت: اتفاقی که این روزها رخ داده است این است که هیچ کدام از مولفه های مسکن تقویت نشده اند که بخواهیم بازار مسکن رونق بگیرد. به عنوان مثال دستمزدها و حق مسکن ها بالای 500 سال کفاف خرید یک واحد مسکونی 75 متری را نمی دهد. بنابراین ایجاد رونق سخت است.
 
دوره انتظار خانه دار شدن به بیش از 100 سال رسیده است
 
گودرزی افزود: موضوع دیگر این است که دوره انتظار خانه دار شدن به بیش از 100 سال رسیده است و هیچ متقاضی مصرفی در دهک های میانی و پایین به طور مطلق نمی تواند مسکن خریداری کند. حتی نگهداری مسکن برای صاحبان املاک هم سخت است. یعنی حتی برای تعمیرات جزیی مسکن نیز مالکان با چالش مواجه هستند و نمی توانند هزینه های سنگین آنرا پرداخت کنند.
 
او در پاسخ به این پرسش که تسهیلات کنونی مسکن می تواند قدرت خرید مسکن را افزایش دهد؟ یادآوری کرد: تسهیلاتی که پرداخت می شود در وهله اول نابسامان است. چرا که حتی در دنیا هم این مدل از وام ها را نداریم. یعنی یک چهارم وام را قبل از پرداخت به عنوان اوراق کسر کنند و سپس هم سود آن و هم اقساط آن را دریافت کنند.
 
نهایتا 7 متر می توان با وام های کنونی، مسکن خریداری کرد
 
گودرزی افزود: وام 480 میلیون تومانی مسکن چقدر قدرت خرید دارد؟ نهایتا 7 متر می توان با وام های کنونی، مسکن خریداری کرد. وام 900 میلیون تومانی هم اقساط 35 میلیون تومانی دارد و از عهده افرادی که فاقد مسکن هستند خارج بوده و محال است. پس بنابراین بخش تسهیلات هم نمی تواند قدرت خرید را افزایش دهد.
 
وی ادامه داد: البته این را هم باید متذکر شد که نمی توانند سقف تسهیلات را افزایش دهند چرا که بازپرداخت اقساط با چالش مواجه شده و برای متقاضیان بسیار سخت و دشوار خواهد بود. پس با این تسهیلات نمی توان مسکن خریداری کرد بنابراین تمام مولفه های لازم برای تقویت و تحریک بازار مسکن وجود ندارد.
 
او گفت: اما چالش اصلی که همانا مسیر سخت خانه دار شدن است همچنان پابرجا است و مولفه هایی که بتوان به آن امیدوار بود که رونق در بازار مسکن ایجاد شود وجود ندارد. اعتقاد بنده این است که قیمت مسکن در دو سال آینده به سمت تعادلی شدن خواهد رفت.
 
کاهش 60 درصدی قیمت مسکن با اعطای زمین رایگان
 
وی یادآوری کرد: مهمترین موضوعی که دولت آینده می تواند آنرا پیگیری کند کاهش 60 درصدی قیمت مسکن با اعطای زمین رایگان است که معتقد هستم که این موضوع حق آحاد جامعه است و باید همه افراد از مواهب جامعه برخوردار شوند.

لینک کوتاه
خرید ملک دستمزد مسکن

اخبار مرتبط

نظرات شما