مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: در زمان تحریم‌ها، تولید مناطق تا یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد اما بصورت متوسط از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون موفق شده ایم یک میلیون و 220 هزار بشکه تولید مناطق نفتخیز جنوب را افزایش دهیم.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، دکتر رامین روغنیان روز سه شنبه 26 دی ماه در نشست خبری سومین روز چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان اظهار کرد: مناطق نفتخیز جنوب مسئولیت تولید بیش از 65 مخزن بزرگ و کوچک نفت و گاز را برعهده دارد. توان تولید این میادین در حال حاضر حدود 3 میلیون بشکه است که 75 درصد تولید کشور را شامل می‌شود و میزان گاز تولیدی نیز حدود 16 درصد کل تولید گاز کشور است.
 
 مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: مناطق نفتخیز جنوب با حدود 45 هزار پرسنل از مدیریت‌ها و ستادها شامل مدیریت فنی، مدیریت تولید و مدیریت مهندسی ساختمان تشکیل شده است. همچنین پنج شرکت تولیدی نفت و گاز مارون، نفت و گاز کارون، نفت و گاز آغاجاری، نفت و گاز مسجدسلیمان و نفت و گاز گچساران به لحاظ جغرافیایی در مناطق خوزستان و استان های همجوار پراکنده شده اند.
 
وی افزود: عمده فعالیت‌های مربوط به توسعه و تولید در بخش های ستادی و فعالیت های راهبری تاسیسات عمدتا در بخش شرکت‌های بهره‌بردار انجام می‌شود .
مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: مدیریت فنی یکی از مدیریت های اصلی مناطق نفتخیز جنوب است که مسئولیت برنامه های تولید و پیگیری الزامات برنامه‌های مربوط به تولید و توسعه میادین را برعهده دارد.
 
دکتر روغنیان با بیان اینکه در سال 97 شاهد یک تغییر ریل گذاری در تولید بوده ایم، تصریح کرد: براساس دستورات شرکت ملی نفت و وزارت نفت روال جاری برنامه‌های توسعه‌ای در مناطق نفت خیز تغییر کرد،حفاری چاه های جدید و انجام تعمیرات چاه ها با هدف افزایش تولید از مناطق نفتخیز جنوب گرفته شد و در طرح 28 مخزن متمرکز شد، بر همین اساس از آن زمان تا سال 1402 در مناطق نفتخیز جنوب حفاری چاه توسعه ای به روش های سنتی و روش معمول نداشته ایم.
 
وی اضافه کرد: امسال اولین سالی است که برنامه حفاری چاه های توسعه ای را از سر گرفته‌ایم، همچنین با توجه به برداشته شدن بخشی از تحریم ها و امکان صادرات نفت، با هدف دست یابی به حداکثر تولید از ابتدای امسال به سمت تولید حداکثری حرکت کرده ایم و خوشبختانه در این راستا شاهد دستاوردهای خیلی خوبی بوده ایم.
 
مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب انجام حجم عظیم فعالیت های تعمیری بر روی چاه های موجود را از مهمترین فعالیت های 2 سال گذشته عنوان و تصریح کرد: برگرداندن ریل برنامه های توسعه ای مطابق سابق در حال انجام است یعنی حفاری چاه‌های جدید را با هدف افزایش تولید شروع کرده ایم؛ همچنین در بخش تعمیر چاه ها فعالیت کرده ایم و حجم عظیمی فعالیت ترمیمی بر روی چاه های موجود انجام داده ایم که طی 17 سال گذشته بی سابقه و رکوردی برای مناطق نفتخیز جنوب بوده است.
 
روغنیان با بیان اینکه مهم ترین وظیفه شرکت های تولیدی و توسعه ای تولید، تداوم تولید و تامین الزامات توسعه‌ای برای میادین است، تصریح کرد: اولین گام برای افزایش تولید، ارائه برنامه ای متناسب با تولید مخازن است. براساس آخرین مطالعات صورت گرفته طی 2 سال گذشته بیش از 300 هزار بشکه پتانسیل میادین افزایش پیدا کرده و در این راستا برنامه تولیدی متناسب با این افزایش تولید ارائه شده‌ است، بعد از ارایه برنامه ها طبیعی است که به دنبال الزامات تامین از جمله دکل ها، تامین کالا، مواد حفاری و تامین کمبودهای تاسیسات حفاری باشیم.
 
وی اضافه کرد: این اقدام درسال های گذشته بسیار زمانبر بوده اما خوشبختانه با تدبیری که اندیشیده شد، سال گذشته مدت زمان احداث این تاسیسات با استفاده از تاسیسات زود بازده به شدت کاهش پیدا کرده و در این راستا گام‌های بلندی برای افزایش تولید در مناطق نفتخیز به عنوان بزرگترین زیرمجموعه شرکت ملی نفت برداشته شد.
 
مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار کرد: در زمان دور دوم تحریم‌ها، تولید مناطق تا یک میلیون بشکه در روز هم کاهش پیدا کرد اما بصورت متوسط از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون موفق شده ایم یک میلیون و 220 هزار بشکه تولید مناطق نفتخیز جنوب را افزایش دهیم.
 
روغنیان ادامه داد: زمانی که موضوع چاه های بسته و افزایش تولید مطرح است، بدان معنا نیست که چاه هایی آماده تولید بوده و‌ ما فقط شیر آنها را باز کرده باشیم تا بتوانیم این رقم از تولید را به تولید بیاوریم بلکه حجم سنگینی از عملیات لازم روی چاه ها انجام شده که  توانسته ایم آنها را به تولید برسانیم؛ به طور متوسط از یک هزار و 200 هزار بشکه بر روی 910 هزار بشکه از چاه‌ها فعالیت مستمر انجام شده که موفق  شده ایم آن را وارد چرخه تولید کنیم.
 
وی گفت: برنامه داریم در آینده نزدیک مطابق برنامه های تدوین شده و دستورات شرکت ملی نفت، سقف تولید را همچنان افزایش دهیم
 
مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه میادین منطقه آغاجاری که میادین بزرگی مثل مخزن آغاجاری، کرنج، پارسی و رگ‌سفید را در خود جای داده‌اند سابقه طولانی در تولید دارند، تصریح کرد: عمده میادین بزرگ منطقه آغاجاری در نیمه دوم عمر خود به سر می برند و در این میادین به صورت ویژه بیشترین حجم تزریق گاز را داریم که به منظور احیای مخازن و به عنوان فعالیت‌های ازدیاد برداشت در این مخازن با تزریق گاز در این میادین بخشی از حجم ذخایر که تاکنون تولید شده است احیا می شود و‌ توانسته ایم کاهش حجم ذخایر موجود را جبران کنیم.
 
دکتر روغنیان با اشاره به اینکه نتیجه مطالعات 2 سال اخیر حدود 5.5 میلیارد بشکه به حجم ذخایر ما افزوده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه شروع به کار و حجم مخازن در مناطق نفتخیز جنوب متفاوت است و به لحاظ وضعیت مخازن این میادین در وضعیت‌های متفاوتی هستند نمی توان بصورت قطعی وضعیت مخازن را در یک جمله بیان کرد.
 
وی با بیان اینکه در مناطق نفتخیز جنوب برنامه استپ وایز برای افزایش تولید داریم، تصریح کرد: در کل مخازن دنیا با توجه به اینکه مخازن زیرزمینی چندین کیلومتر زیر زمین هستند، توسعه ها به صورت پلکانی انجام می شود یعنی برحسب آخرین اطلاعاتی که از مخازن نفت یا گازی گرفته می شود برای این ها برنامه توسعه ای تدوین می شود و برنامه به عنوان هدف گذاری اول مورد نظر قرار می‌گیرد، حفاری لازم در این مخزن انجام‌ و تاسیسات لازم ایجاد می شود،پس از آن عملکرد مخزن در سناریوی نهایی مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه مخزن پتانسیل افزایش تولید داشته باشد به صورت پلکانی هدف گذاری بعدی تدوین می‌شود که با تامین الزامات به سمت آن حرکت می‌کنیم.
 
مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: برنامه ای که برای تولید واقعی در نظر گرفته ایم حدود  3 هزار و 200 بشکه در روز است و بدیهی است اگر در روز بتوانیم این میزان تولید را داشته باشیم باید به لحاظ حفاری چاه و تاسیسات پتانسیل بیش از این ایجاد کنیم تا با توجه به مشکلات روزمره‌ای که در تاسیسات و دیگر جاها ایجاد می‌شود بتوانیم بصورت متوسط تولید 3 هزار و 200 بشکه را در برنامه پنج ساله که از سال 1401 آغاز شده است، داشته باشیم.

لینک کوتاه
تولید مناطق نفتخیز جنوب دولت سیزدهم شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب

اخبار مرتبط

نظرات شما