بانک مرکزی بلافاصله پس از افزایش حباب سکه به دلیل جو روانی که دلالان ایجاد کردند، وارد عرصه شد و بسته طلایی ضرب سکه و عرضه شمش طلا را برای کنترل قیمت‌ها و ثبات‌بخشی به بازار ارائه کرد. این مهم موجب ریزش میلیونی قیمت‌ها شد و نشان داد که سیاستگذار پولی و بانکی همواره تدابیر جدیدی برای بازگشت ثبات به بازار ارز و طلا دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، در روزهای اخیر پس از حمله آمریکا و انگلیس به یمن بازار طلا و ارز که ماه‌ها در ثبات و آرامش به سر می‌برد، دچار تلاطم شد. دلالان این حوزه که همواره از نوسان بازار ارتزاق می‌کنند و ماه‌ها بود که بهره‌ای نصیب آنان نشده بود، در نخستین فرصت وارد میدان شدند و جو روانی برای متلاطم کردن بازار ارز و طلا به راه انداختند.
 
دلالان و سودگران همیشه گوش به زنگ تقریبا یک هفته‌ای است که بر طبل افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا می‌کوبند و در این مدت هم تا حدودی موفق شدند. به گونه‌ای که نرخ ارز به 53 هزار تومان و قیمت سکه به کانال 33 میلیون تومان رسید، اما این شرایط دوامی نداشت و بانک مرکزی با تدابیر جدیدی که اندیشید توانست آرامش و ثبات را به بازار برگرداند.
 
افزایش عرضه ارز در سامانه نیما و انجام معاملات در مرکز مبادله باعث کنترل بازار ارز شد. از سوی دیگر، رئیس‌کل بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها در بازار طلا روز گذشته از ضرب و عرضه سکه جدید و بدون تاریخ و شروع عرضه شمش طلا از چهارشنبه در مرکز مبادله ایران خبر داد.
 
به گفته «محمدرضا فرزین» سکه طرح جدید بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید در بازار عرضه خواهد شد و بانک مرکزی درصدد است با این اقدام، عرضه طلا به بازار هم از طریق ضرب و عرضه سکه جدید و سکه های موجود و هم ظرفیت مرکز مبادله ارز و طلا از محل افزایش ذخایر طلا در سال جاری افزایش یابد.
 
رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد که بانک مرکزی به عنوان بازارگردان در مرکز مبادله ارز و طلا فعالیت خواهد کرد و هم در طرف عرضه و هم تقاضا برای مدیریت بازار حضور خواهد داشت.
 
براساس این گزارش، سکه جدید و ارتقاء یافته بانک مرکزی پس از پنج سال بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید و استفاده از فناوری‌های نوین ضرب می‌شود.
 
اقدام دیگری که از ساعت 12 امروز شروع می‌شود، عرضه شمش طلا در مرکز مبادله است. این عرضه از طریق سامانه و حراج حضوری خواهد بود و شمش‌ها به صورت یک کیلویی عرضه می‌شود و عرضه کنندگان، همه افراد از جمله واردکنندگان طلا از طریق رفع تعهد ارزی خواهند بود. متقاضیان طلا نیز رسته تولیدکنندگان در صنف جواهر و بانک‌ها هستند و همچنین بانک مرکزی نیز به عنوان بازارگردان در طرف عرضه و تقاضا حضور خواهد داشت.
 
قیمتی که در مرکز مبادله ایران مبنای مبادلات طلا خواهد بود، مبتنی بر عرضه و تقاضا است و مبادلات بر اساس پیشنهاد قیمت از سوی خریداران و پذیرفته شدن آن از سوی فروشندگان خواهد بود. همچنین حراج‌ها نیم ساعته خواهد بود و در هر روز پنج حراج نیم ساعته برگزار می‌شود که در ساعت 17 هر روز آگهی عرضه طلا در روز بعد منتشر خواهد شد.
 
با اعلام عرضه شمش طلا و ضرب و عرضه سکه جدید از سوی بانک مرکزی، شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار طلا به ویژه سکه طرح جدید تا حدود 2 میلیون تومان بودیم و این‌ها همه بیانگر آن است که بانک مرکزی همواره آماده است تا با اتخاذ تدابیر ویژه ثبات و آرامش را به بازار ارز و طلا بازگرداند.
 
با افت قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، بار دیگر برای همه فعالان و آحاد جامعه روشن شد که تلاطم بازار جنبه روانی دارد و دستخوش هیجانات دلالان و سفته بازانی است که به دنبال برهم زدن آرامش در بازار هستند تا از این طریق بتوانند سود کسب کنند.

لینک کوتاه
بانک مرکزی کنترل بازار بازار طلا

اخبار مرتبط

نظرات شما