وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طبق قانون و حاکمیت شرکتی، وزارت صمت مسئول مستقیم خودروسازان نیست گفت که این وزارتخانه تنها نقش سیاستگذاری دارد و تلاش میکند تا سیاستها به درستی تدوین شوند.
به گزارش
نسیم اقتصاد، عباس علیآبادی در گفتوگو با ایسنا، پیرامون موضوع قیمتگذاری خودروها، تصریح کرد: شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاههای مختلف، طبق قانون مستقل عمل میکند؛ ما باید گفتمانی با آنها داشته باشیم اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در بررسی قیمت خودروهای مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آنها باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاستگذار است و در این زمینه تلاش میکنیم که به درستی سیاستها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم، قیمتگذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمتگذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد. به محض آنکه تولید متوقف شود، مجدد تورم افزایش پیدا میکند، بیکاری افزایش پیدا میکند و بسیار مشکلات دیگر.
انقباض بازار، سرمایهگذار را فراری میدهد
به اعتقاد او، همه سیاستها و دستورالعملها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته و تولیدکننده مشتاق به تولید باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد میکنیم، عملا سرمایهگذاری را از این بازار مهاجرت میدهیم.
از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایهای تبدیل کرد.
علیآبادی تصریح کرد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایهای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند، خودرو خریداری میکنند، بایستی تنها مصرفکننده باشند، نه اینکه بخواهند به امید کسب سود بیشتر، در بازار بفروشند که این خود ممکن است، زمینه سفتهبازیها را هم فراهم کند.
بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه قیمت واقعی خودروها چه میزان باید باشد، گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانیکه بازار انحصاری و غیررقابتی میشود، تعادل بازار هم برهم میریزد. باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفهها را بهنحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطهای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربهسر بهعلاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.
وی افزود: اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاریها در بازار باشد، باید سیاستها را اصلاح کرد؛ شخصا معتقدم همواره باید سیاستهای پویا متناسب با شرایط داشته باشیم.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
قیمت خودرو در آخرین روز هفته ثابت ماند. 7 اردیبهشت 1403
گزارشها از قیمت خودروهای چینی در بازار نشان میدهد که قیمتها در نیمه دوم سال وارد... 4 فروردین 1403
روند بازار خودرو طی 24 ساعت گذشته، از افزایش قیمت برخی خودروها حکایت دارد. 24 اسفند 1402
اینکه قیمت کارخانهای خودروها در سال 1403 چه خواهد شد، پرسش مهمی است که ذهن شهروندان... 20 اسفند 1402
در بازار خودروهای وارداتی قیمت ها افزایش یافت. 11 اسفند 1402
آخرین قیمت انواع خودروهای ایرانی برای امروز 26 آذر 1402 به شرح زیر است. 26 آذر 1402
سازمان حمایت و شورای رقابت قیمت قطعی مبادی ورودی چند مدل از خودروهای وارداتی را اعلام... 3 آذر 1402
حالا یک سال و اندی از زمانی که وزیر امور اقتصادی و دارایی ادعا کرد که دولت میداند چه... 17 آبان 1402
نظرات شما