وزیر کشور ضمن اعلام صدور 10 میلیون کارت هوشمند ملی برای افرادی که در نوبت بودند، گفت: دستگاه‌ها برای ارائه خدمت به مردم نباید کپی مدارک هویتی دریافت کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، احمد وحیدی روز سه‌شنبه در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت روز ملی ثبت احوال (3دی) برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا افزود: وقتی که دستگاه‌ها و بانک‌ها به پایگاه اطلاعات جمعیتی ثبت احوال متصل هستند، ضرورتی به دریافت کپی کاغذی مدارک هویتی مردم وجود ندارد.
 
وحیدی با بیان اینکه ثبت احوال یکی از سازمان‌های مهم است، افزود: این سازمان به عنوان یک سازمان پیشرو اقدامات زیادی برای انجام دادن دارد و در دولت سیزدهم نیز شاهد تحولات خوبی در این سازمان بوده‌ایم. یکی از این اقدامات، موضوع ایجاد زمینه آمارگیری «ثبت مبنا» است که سال گذشته آغاز شد که اگر بتوانیم آمارگیری ثبت مبنا را تکمیل و دنبال کنیم به لحاظ آماری وضعیت بهتری پیدا خواهیم کرد.
 
وزیر کشور اظهار داشت: در موضوع جمعیت نیز تکالیف مهمی برای سازمان ثبت احوال تعیین شده و این امر منجر به اجرای بهتر قانون جوانی جمعیت شده و در این راستا نیز در این سازمان، «اتاق جمعیت»تشکیل شده است.
 
وحیدی درباره صدور کارت ملی برای افراد زیر 15 گفت: این امر یکی از برنامه‌های ثبت احوال است و احتمالا در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.
 
وی با اشاره بر تجمیع کارت های ملی با کارت های بانکی تصریح کرد: تفاهم نامه‌ای با بانک ملی برای این موضوع داریم و این فرایند در حال انجام است اما زمان تحقق آن مشخص نیست.
 
وی درباره جوانی جمعیت در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه‌ها تکالیف خود را در این زمینه انجام داده‌اند یا نه؛ گفت: مسئولیت این امر بر عهده ساختاری در ریاست جمهوری است و این مجموعه باید پاسخ دهد اما به طور کلی همه تکالیف وزارت کشور در بخش استانداری‌ها و ثبت احوال انجام شده است همچنین همه آمارهای روستایی موجود است.
 
وحیدی با اشاره بر هوشمندی سازی خدمات ثبت احوال تصریح کرد: به میزانی که خدمات ثبت احوال هوشمند می‌شود مردم نیز در مراجعات راحت تر خواهند بود. اکنون ثبت احوال خدمات هوشمندی برای ایرانیان ساکن خارج از کشور ایجاد کرده و خدمت خوبی است همچنین با هماهنگی وزارت کشور نیز کارت ملی برای این افراد صادر می شود و اگر هر شخصی مشکل شناسنامه دارد، می‌تواند با مراجعه به هر یک مجموعه‌های ثبت احوال مشکل خود را رفع کند و نیازی به مراجعه به مرکز اصلی صدور شناسنامه خود ندارد.
 
وزیر کشور با اشاره بر الزام تعویض شناسنامه ها و سامانه نشانی وزارت کشور گفت: شناسنامه ها دو نوع است و کیفیت این شناسنامه‌ها نیز متفاوت است. نوسازی و یکپارچه سازی شناسنامه ها در دستور کار سازمان ثبت احوال کشور قرار دارد تا در یک فرایند زمانی مناسب جمع آوری و تبدیل به شناسنامه های نوع جدید انجام شود.
 
وی اضافه کرد: در مورد سامانه نشانی نیز این سامانه عنصری در احراز هویت است و از وظایف ذاتی سازمان ثبت احوال به شمار می‌آید و باید مقرراتی ایجاد شود تا افراد خواستار نشانی به ثبت احوال مراجعه کنند و این امر منجر به ثبت تغییر نشانی محل سکونت افراد می‌شود و این موضوع منوط به این است که سازمان‌ها نشانی افراد را از بانک‌های ثبت احوال جویا شوند.
 
وزیر کشور درباره اتصال همه دستگاه ها به سامانه ثبت احوال برای دریافت مدارک الکترونیکی شهروندان گفت: وقتی بانک‌ها می‌توانند به بانک‌های اطلاعاتی سازمان ثبت احوال متصل شوند و اطلاعات را دریافت کنند باید از دریافت مدارک کاغذی خودداری کنند و امیدواریم دستگاه‌های فعال در این زمینه به بانک‌های داده‌ها در سازمان ثبت احوال مراجعه کنند اما ثبت احوال قوه قاهره‌ای برای اجبار سازمان‌ها به این امر ندارد و خود سازمان‌ها باید برای این امر اقدام کنند.
 
وحیدی تصریح کرد: یکی از اقدامات این دوره ایجاد پایگاه سببی و نسبی است که پیشتر وجود نداشت اما در حال حاضر این پایگاه تا حدود 60 درصد پیشرفت داشته است و منجر به یافتن شجرنامه افراد می شود.
 
وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره حذف شناسنامه گفت: جایگزینی شناسنامه با چیز دیگری در دستور بررسی است اما الزاماتی دارد. آمادگی ها از سوی سازمان ثبت احوال فراهم شده و بخشی از این الزامات مربوط به داخل سازمان و بخشی خارج از سازمان ثبت احوال است.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا این امر تا پایان دولت فعلی انجام می‌شود یا نه گفت: از لحاظ فنی شرایط انجام وجود دارد اما سایر مقررات هنوز محقق نشده است.
 
وحیدی درباره تغییر آمار موالید بعد از تصویب قانون جوانی جمعیت اظهار داشت: برای ثمربخشی این قانون مسائلی وجود دارد از جمله اینکه فرهنگ سازی‌ها در این زمینه قدری زمان بر است و دولت نیز مشوق‌های تعیین شده در قانون به ویژه در حوزه اعطای زمین و خودرو در نظر گرفته است.
 
رونمایی از سند هویتی شهید فخری‌زاده
 
براساس این گزارش همزمان با روز سوم دی 1402 روز ثبت احوال از سند سجلی شهید فخری زاده با حضور وزیر کشور، رئیس سازمان ثبت احوال کشور و جمعی از مسئولان و فرزند این شهید بزرگوار رونمایی شد.
 
شهید محسن فخری زاده از دانشمندان پرافتخار هسته‌ای و دفاعی کشور توسط رژیم صهیونیستی در هفتم آذر 1399 ترور شد و به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

لینک کوتاه
کارت هوشمند شهید فخری‌زاده وزیر کشور

اخبار مرتبط

نظرات شما