رئیس جمهور در ادامه فرآیند «نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی» در چهاردهمین مقصد خود، به وزارت نیرو رفت.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، آیت الله رئیسی رئیس جمهور صبح روز دوشنبه- 4 دی ماه- در ادامه فرآیند «نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی» در چهاردهمین مقصد خود، به وزارت نیرو رفت و در جمع مدیران این وزارتخانه، ضمن استماع گزارش عملکرد این مجموعه، رهنمودها و پیشنهادات مهمی برای ارتقای کیفی و کمی عملکرد این وزارتخانه ارائه کرد.
 
پیرو ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد در تاریخ 12 مهرماه 1402 و مصوب شدن ساخت چهار هزار و 500 مگاوات انرژی تجدیدپذیر از محل صرفه جویی سوخت در دولت سیزدهم و پس از طی شدن مراحل قانونی برای مشخص شدن سرمایه گذاران با برگزاری مناقصه عمومی، فرایند اجرای این پروژه با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و با حضور رئیس جمهور، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو و مدیران وزارت نیرو امروز ( 4 دی 1402) در محل این وزارتخانه آغاز می‌شود.
 
سرمایه گذاران چهار شرکت برنده در مناقصه در قالب پنج سبد شامل، 2 سبد 1500 مگاواتی و 3 سبد 500 مگاواتی، برای احداث چهار هزار مگاوات تعین شده‌اند و یک سبد500 مگاواتی باقی مانده نیز در حال برگذاری مناقصه جهت انتخاب آخرین سرمایه گذار است.
 
با اجرای این مصوبه، سرمایه گذاران متعهد می‌شوند نیروگاه‌ها را با ظرفیت مجموع چهار مگاوات انرژی برق خورشیدی تا حداکثر پیک برق سال 1403 به شبکه سراسری متصل کنند.
 
سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا) برنامه‌ریزی لازم برای ساخت چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی تا اریبهشت سال 1403 را انجام داده است و شرکت‌های برق منطقه‌ای به عنوان بازوی اجرایی ساتبا برای جلب مشارکت و اجرا توسط سرمایه گذاران همکاری خواهند کرد.
 
محمود کمانی، معاون وزیر نیرو نیز پیش‌تر درباره اقدامات صورت گرفته برای تسهیل فرایند ساخت چهار هزار مگاوات نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر در کشور گفته بود: کار ویژه‌ای در حال انجام است و مقامات بالای کشور در لحظه در حال پیگیری برای تسهیل امور ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور هستند و در پی این امر، وزیر نیرو دستور لازم را به توانیر و برق منطقه ای های سراسر کشور ابلاغ کرده است.
 
همچنین موانع و مشکلات پیش روی شرکت های حاضر در این مناقصه از جمله تملک زمین‌ها، نحوه اتصال به شبکه و مشکلات زیست محیطی در جلسات متعددی با حضور عوامل ساتبا و سرمایه‌گذارها بررسی و رفع شد.
 
بر اساس این گزارش در مجموع 381 ساختگاه برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت بیش از 10 هزار و 200 مگاوات با محوریت 16 برق منطقه‌ای در سراسر کشور وجود دارد؛ برق منطقه‌ای استان‌های تهران با 32 درصد، فارس با 10 درصد و سیستان و بلوچستان با 9 درصد از استان‌هایی هستند که بیشترین سهم را در ساخت چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور دارند.
 
دولت سیزدهم جلسات مختلفی در سطح ریاست جمهوری، معاون اول ریاست جمهوری، وزیر نیرو و مراجع ذیربط برای رفع موانع و تسهیل ساخت نیروگاه ها برگزار کرده‌اند و فرصت استثنایی برای حل ناترازی سوخت و برق در کشور بوجود آمده است.

لینک کوتاه
رئیس جمهور وزارت نیرو دولت سیزدهم

اخبار مرتبط

نظرات شما