وزیر نفت با اشاره به اینکه دولت سیزدهم تولید نفت ایران را از 2 میلیون و 200 هزار بشکه به 3 میلیون و 600 هزار بشکه رساند، گفت: تا دو روز آینده 5 پروژه پتروشیمی با حضور سرپرست ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از شانا، جواد اوجی صبح امروز (شنبه، دوم تیر) در نشست خبری مشترک با سخنگوی هیئت دولت با اشاره به مشکلات وزارت نفت در آغازبه‌کار دولت سیزدهم در سال 1400، همچون تولید و صادرات پایین نفت‌ خام، نبود سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و وجود پروژه‌های نیمه‌تمام مهم، بی‌انگیزگی سرمایه انسانی حاصل عملکرد و برخورد نامناسب دوره گذشته، وجود بیش از 100 میلیون بشکه میعانات گازی و نفت فوق‌سنگین ذخیره‌شده روی آب و ناترازی شدید در تولید و مصرف گاز و فرآورده‌های نفتی گفت: تنها در موضوع هزینه نگهداشت و کرایه کشتی‌های ذخیره‌سازی میعانات و نفت خام، سالانه 460 میلیون دلار هزینه اضافه به کشور تحمیل می‌شد.
 
وی ادامه داد: با تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت نفت و همه ارکان نظام و از طریق بازاریابی‌های تازه، از مهر 1400 دیگر نفت و میعانات گازی روی آب ذخیره نشد و به‌مرور حجم ذخیره‌شده را نیز کاهش دادیم، تا آنجا که اوایل سال 1401 هیچ‌گونه ذخیره میعانات گازی روی آب نداشتیم.
 
وزیر نفت با بیان اینکه با وجود ناترازی گاز و فرآورده‌های نفتی به‌ارث‌رسیده به دولت سیزدهم، با همت کارکنان صنعت نفت با وجود سه حمله سایبری و تروریستی در کشور هیچ‌گونه قطعی گاز و فرآورده‌های نفتی نداشتیم، افزود: در سه سال اخیر 155 پروژه بلاتکلیف به ارزش 34 میلیارد دلار تکمیل شد که بیش از 10 سال پیشرفت لاک‌پشتی داشتند و درمجموع با احتساب این پروژه‌ها، در دوره یادشده، در مجموع 300 پروژه جدید و نیمه‌تمام در صنعت نفت طی دولت سیزدهم به ارزش 120 میلیارد دلار در صنعت نفت در حال اجرا بوده ست.
 
 ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی ایران به 100 میلیون تن می‌رسد
 
اوجی با اشاره به افزایش 53 میلیون مترمکعبی گاز، افزایش 10 میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی و افزایش ظرفیت پالایشی کشور در دولت سیزدهم، تصریح کرد: تا چند روز آینده با بهره‌برداری از 5 مجتمع پتروشیمی ظرفیت تولید پتروشیمی ایران از 90 میلیون تن به 100 میلیون تن خواهد رسید.
 
وی یادآور شد: در سه سال اخیر روزانه 11 میلیون و 500 هزار مترمکعب گازهای همراه نفت جمع‌آوری شده و تا چند روز آینده روزانه 4 میلیون و 500 هزار مترمکعب دیگر به این رقم اضافه می‌شود همچنین این رقم تا پایان امسال به 30 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.
 
وزیر نفت ادامه داد: دولت سیزدهم در این حوزه 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و هلدینگ‌های بزرگ کشور را در غرب و شرق کارون جذب کرده است.
 
 اوجی با اشاره به دریافت جایزه سال 2024 مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) برای جمع‌آوری گازهای مشعل در نشست اخیر سران این مجمع گفت: بر اساس آمارهای جی‌ئی‌سی‌اف، میانگین افزایش تولید گاز در ایران در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های ظالمانه سالانه 5.2 درصد بوده، در حالی که میانگین افزایش تولید گاز در جهان طی بازه زمانی یادشده، 2.5 درصد بوده است که این موضوع نشان می‌دهد افزایش تولید گاز کشور دو برابر میانگین جهانی بوده است.
 
افزایش تولید روزانه 18 میلیون لیتری بنزین در دولت مردمی
 

وی درباره افزایش تولید فرآورده‌های نفتی در سه سال اخیر گفت: تولید بنزین در مدت یادشده از 96 به 114 میلیون لیتر رسیده است. در حوزه نفت گاز نیز با جهشی 9 میلیون لیتری، ظرفیت تولید این فرآورده نفتی به 114 میلیون لیتر رسید.
 
وزیر نفت درباره برخی گفته‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری درباره تخفیف‌های اعمال‌شده در فروش نفت ایران، تصریح کرد: طی این سه سال، به مراتب کمتر از دولت‌های یازدهم و دوازدهم تخفیف در زمینه فروش نفت کشور اعمال شده است.
 
 گفته‌های اخیر درباره تخفیف‌های بالا در فروش نفت تکذیب می‌شود

 
اوجی ادامه داد: دولت سیزدهم با ابتکارهایی تازه همچون استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌های فراسرزمینی توانسته است فروش نفت را افزایش دهد، ما در این دولت به هیچ عنوان نفت را با تخفیف‌های بالا نفروختیم و گفته‌های اخیر در این باره را تکذیب می‌کنم.
 
وی با یادآوری اینکه درآمدهای حاصل از فروش نفت، گاز و پتروشیمی ایران در سال 1399 حدود 30 میلیارد دلار بوده است، گفت: این رقم در سال 1402 به 65 میلیارد دلار رسیده است.
 
وزیر نفت تأکید کرد: با این حال اینکه بر خی می‌گویند در دولت بایدن، تحریم‌های فروش نفت آسان شده است به هیچ عنوان صحیح نیست بلکه از 600 تحریم جدی علیه ایران در دولت بایدن، 400 تحریم مربوط به صنعت نفت است.
 
ریل‌گذاری‌های تازه دولت سیزدهم برای فروش نفت
 
اوجی با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم در زمینه فروش نفت خام ریل‌گذاری تازه‌ای انجام داده است، گفت: دولت بعدی می‌تواند به‌راحتی فروش نفت را ادامه دهد و هیچ‌کس نمی‌تواند مانع این کار شود.
 
وی افزود: اوایل سال 1400 آمریکایی‌ها برای جلوگیری از فروش نفت به سراغ توقیف نفتکش‌های ایران رفته بودند اما با کمک نیروهای مسلح این مشکل هم پشت سر گذاشته شد.
 
وزیر نفت با تأکید بر اینکه زور کشورهای غربی برای جلوگیری از فروش نفت ایران به دولت سیزدهم و نظام اسلامی ایران نرسید، ادامه داد: در کارگروه هفت نفره فروش نفت ایران از همه نهادهای مختلف نظام، نمایندگانی در آن حضور دارند و از همه ظرفیت‌های موجود در کشور برای افزایش فروش نفت استفاده کرده‌ایم.
 
محموله‌های نفت ایران به 15 کشور جهان صادر می‌شود
 
اوجی تأکید کرد: هم‌اکنون ایران به 15 کشور دنیا نفت صادر می‌کند، جالب است بدانید که بسیاری از پالایشگاه‌های نفت این کشورها برای اینکه بتوانند از نفت خام ایران استفاده کنند، هزینه‌های زیادی برای تغییر سیستم‌های فرآورش خود انجام داده‌اند.
 
وی مهم‌ترین دستاورد دولت سیزدهم در صنعت نفت را اتکا به توان داخلی و جذب سرمایه خارجی در کنار حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی دانست و گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی برای نمونه هم‌اکنون شرکت‌های روس در هفت میدان نفتی ایران فعال هستند و طی سه سال گذشته افزایش 220 هزار بشکه‌ای تولید نفت حاصل فعالیت آنها بوده است.
 
تولید نفت ایران امسال به 4 میلیون بشکه در روز می‌رسد
 
وزیر نفت اظهار کرد: با اتکا به شرکت‌های داخلی، تولید نفت تا پایان امسال از 3 میلیون و 600 هزار بشکه کنونی به 4 میلیون بشکه خواهد رسید، همچنین در سه سال اخیر بیش از 23 میلیارد دلار قرارداد برای توسعه میدان‌های مشترک و مستقل نفت و گاز امضا شده که بیش از 2 برابر دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.
 
اوجی ادامه داد: شاهد اصلی عملکرد دولت سیزدهم در حقیقت رشد اقتصادی 20 درصدی گروه نفت و گاز در میان دیگر دستگاه‌های اجرایی کشور در سال گذشته بوده است.
 
وی ضریب جایگزینی نفت و گاز تولیدشده و کشف‌شده در سه سال اخیر را 87 درصد اعلام کرد و گفت: به عبارت دیگر به ازای هر 100 بشکه نفت تولیدشده حدود 87 بشکه نفت کشف شده است، همچنین در این دولت 5 میدان نفت و گاز در شمال، شمال شرق و جنوب کشور کشف شده است و به‌زودی اطلاعات تکمیلی از کشف یک میدان گازی را اعلام خواهیم کرد.
 
ایران در برداشت گاز از پارس جنوبی پیشی گرفته است
 
وزیر نفت با اشاره به برداشت روزانه 710 میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی تصریح کرد: هم‌اکنون ایران روزانه حدود 100 میلیون مترمکعب گاز بیشتری نسبت به همسایه خود از این میدان برداشت می‌کند. از سوی دیگر با توجه به امضای قرارداد 20 میلیارد دلاری طرح ملی فشارافزایی در این میدان، امیدواریم افت تولید ایجاد نشود، در حالی که حتی مطالعات طرح فشارافزایی و مکان قرارگیری سکوهای فشارافزا در دولت گذشته بیش از هفت سال به طول انجامیده بود.
 
اوجی با بیان اینکه در پارس جنوبی همچنین شاهد دست‌به‌دست شدن 20 ساله قرارداد توسعه فاز 11 این میدان مشترک میان شرکت‌هایی از غرب و شرق جهان بودیم، ادامه داد: این فاز به‌دلیل مرزی‌ بودن و قرارگیری چاه‌های آن در هر چهار مخزن میدان پارس جنوبی برای ما اهمیت زیادی دارد، به‌طوری که با توجه به برنامه‌ریزی و حفاری‌های در حال اجرا، برداشت گاز از این فاز در سال‌های آینده به بیش از 50 میلیون مترمکعب خواهد رسید.
 
جلوگیری از واردات 300 قلم کالای اساسی با اتکا به توان سازندگان ایرانی

 
وی بر استفاده از حداکثر توان سازندگان و شرکت‌های داخلی در سه سال اخیر در صنعت نفت تأکید کرد و گفت: در دولت سیزدهم از واردات 300 قلم کالای اساسی صنعت نفت که توان تولید در داخل کشور داشت جلوگیری شد.
 
وزیر نفت پذیرش بیش از 6 هزار پروژه در زمینه مسئولیت اجتماعی به ارزش 44 هزار میلیارد تومان در همه استان‌های کشور در قالب سفرهای استانی را بی‌نظیر دانست و افزود: در دولت گذشته این رقم تنها 4 هزار میلیارد تومان بود.
 
اوجی به تردد روزانه بیش از 17 هزار نفتکش‌ جاده‌پیما برای انتقال فرآورده‌های نفتی در کشور اشاره کرد و گفت: با احداث بیش از هزار و 300 کیلومتر خط لوله انتقال فرآورده نفتی تا پایان سال، به نظر می‌رسد بخش قابل‌توجهی از تردد این کامیون‌ها کاهش ‌یابد.
 
همکاری تنگاتنگ وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست
 
وی ادامه داد: وزارت نفت همزمان با پرژوه احداث خط لوله جدید فرآورده‌های نفتی، بیش از 34 میلیارد دلار پروژه جدید در زمینه بهینه‌سازی و مدیریت مصرف سوخت طراحی کرده و قرارداد آن نیز امضا شده، در این میان سازمان حفاظت محیط زیست کشور نهایت همکاری را با ارائه راهکارهای نو با وزارت نفت داشته است.
 
وزیر نفت تأکید کرد: بسیاری از پروژه‌های صنعت نفت کشور در دولت گذشته به‌دلیل موانع محیط زیستی نیمه‌کاره رها شده بودند، اما در این دولت با ابتکار عمل سازمان محیط زیست، راهکارهای عملیاتی برای رفع مسدودی در پروژه‌های نفتی ارائه شد.
 
اوجی گفت: پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، پتروپالایشگاه مکران، پالایشگاه مهر خلیج فارس، پالایشگاه آدیش جنوبی و پالایشگاه‌های کوچک با ظرفیت پالایش روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه در حال طراحی و احداث هستند و امسال آدیش جنوبی و سال آینده مهر خلیج فارس به بهره‌برداری خواهد رسید.

لینک کوتاه
دولت سیزدهم تولید نفت ایران دولت شهید رئیسی

اخبار مرتبط

نظرات شما