رییس مرکز تغییر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در نیمه اول امسال روزانه 116 میلیون لیتر و در نیمه دوم 115 میلیون لیتر مصرف بنزین داریم در حالی که بنا بر میزان جمعیت این عدد باید بین 60 تا 70 میلیون لیتر باشد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، داریوش گل علیزاده روز چهارشنبه در نشست خبری درباره آلودگی هوا افزود: امسال به هیچ عنوان در تهران و کرج مازوت سوزی صورت نگرفته است. نیروگاه بعثت تنها نیروگاه تهران است که امکان مازوت‌سوزی دارد که آن‌هم از سال 91 بخش مازوت آن پلمب شده است.

 
وی اظهارداشت: اگر به موقع اطلاع رسانی انجام نشود در جامعه اطلاعات نادرستی نشر می‌یابد و رفع اثر اطلاعات نادرست بسیار مشکل خواهد شد و مردم را دچار تردید می‌کند که حق با چه کسی است.
 
گل علیزاده افزود: طی روزهای اخیر در مورد علت آلودگی هوا و مساله مازوت سوزی در نیروگاه‌های اطراف شهرها مباحثی مطرح شده است. عضو کارگاه سوخت کمیته اضطرار آلودگی هوا هستم و اعلام می‌کنم نیروگاه بعثت مازوت سازی ندارد.
 
رییس مرکز تغییر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار داشت: نیروگاه منتظر قائم در فردیس کرج تاکنون مصرف مازوت نداشته است و بعداً هم استفاده نخواهد کرد. در اصفهان دو نیروگاه وجود دارد که نیروگاه اسلام‌آباد داخل شهر است و مازوت مصرف نمی‌کند و نیروگاه شاهین‌شهر هم مازوت مصرف نمی‌کند البته نیروگاه شازند که قبلاً مصرف مازوت داشت نیز اکنون مازوت مصرف نمی‌کند؛ با این حساب نیروگاه‌ها عامل آلودگی هوا نیستند.
 
وی ادامه داد: سوال مردم این است که پس علت آلودگی هوا چیست؟ باید بگویم اگر امسال آلودگی هوا هم نداشتیم مساله تابع عملکرد مثبت نبود، بلکه وضعیت جوی هوا و به عبارتی وزش باد و جریان هوا اهمیت دارد از طرفی منابع متحرک و ساکن آلاینده نه تنها کم نشده بلکه بیشتر شده و 94 درصد انرژی کشور از سوخت های فسیلی است.
 
گل علیزاده خاطرنشان کرد: سال گذشته 470 خودروی نوشماره وارد حوزه حمل و نقل شد و در همان سال فقط 20 هزار و 800 خودرو اسقاط و در نیمه اول امسال نیز فقط 35 هزار اسقاط شد، همچنین نیمه اول سال مصرف بنزین روزانه 116 میلیون لیتر و نیمه دوم 115 میلیون لیتر بوده این در حالیست که هفت میلیون خودروی فرسوده داریم و مصرف سوخت آنها بسیار بالا است.
 
وی تاکید کرد: در تهران به علت ناکارآمدی حمل و نقل عمومی و توسعه نیافتن آن شاهد آلودگی هوا هستم و شهروندان مجبور به استفاده از خودروهای شخصی‌ می شوند و کلیدی‌ترین راهکار برون رفت وضعیت موجود رفع مشکل آلودگی هوا است.
 
گل علیزاده در واکنش به صحبت‌های رییس شورای شهر تهران مبنی بر مازوت سوزی در نیروگاه‌ها منتظر القائم گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنم. اطلاعات متناقض اعتماد مردم را کاهش می‌دهد، به هیچ وجه مازوت سوزی در تهران و کرج نداشته‌ایم. اگر جایی مازوت سوزی باشد در سکونت گاه‌ها نیست و برای رفع ناترازی گاز است.
 
پیشنهاد راه‌اندازی سرویس ادارات
 
رییس مرکز تغییر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره راه‌اندازی سرویس کارکنان دولت گفت: سرویس کارکنان دولت در اولویت قرار گیرد چون در این صورت دو اتفاق خوب رخ خواهد داد؛ اول اینکه شاهد کاهش تردد خودروهای شخصی در سطح شهر خواهیم بود که در این صورت مصرف سوخت کاهش و آلودگی نیز کاهش می‌یابد.
 
وی افزود: از سوی دیگر چون ناوگان حمل و نقل عمومی ضعیف و فرسوده است، می‌توان توسط بخش خصوصی آن را تقویت کرد یعنی ون‌ها و اتوبوس‌های بخش خصوصی می‌توانند به کمک حمل و نقل عمومی بیایند. اکنون در تهران حدود 2 هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی فعال است که بیش از 80 درصد آنها فرسوده‌اند که با راه اندازی سرویس ادارات، خودروهای آن به این بخش هم کمک خواهند رساند.
 
هیچکدام از نیروگاه‌های تهران مازوت‌سوزی ندارند
 
همچنین مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست نظارت میدانی آلودگی هوا گفت: جز نیروگاه بعثت هیچ‌کدام از نیروگاه‌های تهران امکان مازوت‌سوزی ندارد و مخزن مازوت نیروگاه بعثت نیز پلمب است.
 
میثم سعیدی افزود: نیروگاه‌هایی هم که اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفتند، یکی در نزدیک قزوین و یکی در فردیس کرج است که هیچکدام از آنها، مازوت‌سوزی نداشته‌اند.
 
وی اظهارداشت: از شما خبرنگاران و اصحاب رسانه می‌خواهم که حقایق را بگویید و اجازه ندهید برخی برای گرفتن رأی، افکار عمومی را به بازی بگیرند.

لینک کوتاه
روزانه بنزین در کشور تهران و کرج مازوت‌سوزی

اخبار مرتبط

نظرات شما